تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ریچارد رورتی فیلسوف آمریکایی درگذشت

پایگاه اینترنتی تلوس گزارش داد، ریچارد رورتی، فیلسوف پراگماتیست مشهور آمریكایی، روز جمعه 8 ژوئن بر اثر ابتلا به سرطان در منزل شخصیش درگذشت. او در چهارم اكتبر 1931 در خانواده‌ای فرهنگی به دنیا آمد.

رورتی تحصیلات دانشگاهی فلسفی خود را در دانشگاه شیكاگو آغاز كرد و پس از آن دانشگاه ییل ادامه داد. او در ابتدا به فلسفه تحلیلی تمایل داشت و نخستین كتابش چرخش زبانی (1967) نیز در همین حال و هوا بود. اما به تدریج تحت تاثیر آثار جان دیوئی به سنت پراگماتیسم آمریكایی گرایش پیدا كرد كه خود او در سال‌های بعد از نمایندگان سرشناس آن شد. در عین حال آثار فیلسوفان تحلیلی مهمی چون سلارز، كواین و دیویدسون هم در شكل‌گیری فكر فلسفی او نقش مهمی داشتند و می‌توان گفت كه رورتی مهم‌ترین معرفی كننده دیویدسون به سنت فلسفه قاره‌ای اروپا بود.


ریچارد رورتی، اکبر گنجی و عباس میلانی. ایرانیان

او در دوره‌های متاخر كاری خود به آرا فیلسوفان قاره‌ای چون دریدا، هایدگر، و فوكو نیز پرداخت و یكی از سرشناس‌ترین فیلسوفانی بود كه با هر دوسنت فلسفی حاضر در غرب آشنا بود و در هر دو سنت اثری داشت.

از رورتی 12 كتاب منتشر شده است كه عمدتاً در زمینه‌های معرفت‌شناسی، فلسفه زبان، پراگماتیسم، و فلسفه و اندیشه سیاسی هستند. از مهم‌ترین این آثار می‌توان به "فلسفه و آیینه طبیعت" (1979) و "تصادف، طعنه و همبستگی" (1989) اشاره كرد. آرا خاص رورتی در زمینه دموكراسی از جمله در ایران هم در سال‌های اخیر مورد توجه واقع شد. او همچنین به همت و دعوت رامین جهانبگلو سفری به ایران انجام داد و سخنرانی‌ای در زمینه دموكراسی در خانه هنرمندان ایران انجام داد. از رورتی دست‌كم دو كتاب به فارسی برگردانده شده كه از آن جمله می‌توان به "دموكراسی و فلسفه" و "كشور شدن كشور" اشاره كرد.

از او ، سه فرزند و سه نوه به جا مانده است.

متن‌ سخنرانی‌ پروفسور ريچارد رورتی در خانه هنرمندان

href="http://www.telospress.com/main/index.php?main_page=news_article&article_id=188">اصل خبر را در تلوس ببینید

نظرهای خوانندگان

سخنرانی ۳ سال قبل رورتی در تهران برای من تلنگری بود برای روی آوردن دوباره به فلسفه و این بار با دیدی تازه. یادش بخیر. خواندن متن آن سخنرانی هنوز هم برایم لذت‌بخش و خاطره‌انگیز است.
http://www.iranculturestudies.com/persian/02_fund-study.html

-- فرامرز ، Jun 11, 2007 در ساعت 04:33 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)