تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۰ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۲۰ خرداد ۱۳۸۶
۱۰ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

بیروت،‌ لبنان: امروز، دهم ژوئن، پایان مهلت قطعنامه‌ی ۱۷۵۷ ‬شورای امنيت به دولت لبنان، در مورد تشكيل دادگاهی بين‌المللی برای رسیدگی به ماجرای ترور رفيق حريری‌ست. شورای امنیت، بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد، به دولت لبنان ۱۰ روز فرصت داده بود یا با تشکیل دادگاهی بین‌المللی موافقت کنند یا قطعنامه‌ی ۱۷۵۷ عملی خواهد شد.

تکریت، عراق: یک بمب‌گذار انتحاری امروز با خودرو به ساختمان پلیس در شهر تکریت، در شمال عراق، حمله کرد و ۹ مأمور پلیس را از پای درآورد. ۳۶ تن نیز در این انفجار مجروح شدند که اغلب آنها از نیروهای پلیس هستند.

اورشلیم، اسراییل: دومین وزیر اسراییلی نیز طرح گفت‌وگوی احتمالی را با سوریه تایید کرد. عمیر پرتص، وزیر دفاع اسراییل، امروز در گفت‌وگو با رادیویی اسراییلی گفت: «همیشه میانجی‌هایی بوده‌اند ... ما باید تمامی اظهارات سوریه را در مورد احتمال آغاز مذاکرات آشکار یا مخفیانه بررسی کنیم. و این کار را کرده‌ایم». روز گذشته شائول مفاض، وزیر ترابری اسراییل، نیز گفته بود اسراییل به شیوه‌های غیرمستقیم به سوریه نزدیک شده است تا مذاکرات صلح را، هفت سال پس از شکست طرح صلح آمریکا، احیا کند. مفاض گفته بود هنوز از سوریه پاسخی دریافت نشده است.

تهران، ایران: دانيل اورتگا، رييس جمهوری نيكاراگوئه، صبح امروز برای دیداری از ایران،‌وارد تهران شد و مورد استقبال محمد احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران،‌ قرار گرفت. اورتگا در پاسخ به خبرنگاران گفت: «چندی پيش ما افتخار پذيرايی از برادر عزيزم احمدی‌نژاد را در نيكاراگوئه داشتيم و امروز نيز به ايران آمده‌ام تا روابط بین دو كشور را تداوم بخشيم». دانیل اورتگا همچنین گفت: «در نظم جدید جهانی بايد رابطه‌ی ملت‌ها و دولت‌ها دموكراتيزه شود، امپرياليسم و كاپيتاليسم از بين برود و دنيایی صلح‌آميز و سرشار از دوستی بسازیم».

رم، ایتالیا: جرج بوش، رييس جمهوری آمريكا، روز گذشته در نشستی خبری، نتایج دیدارش با پاپ بندیکت شانزدهم را بازگو کرد. بوش گفت پاپ نگرانی عمیق خود را نسبت به وضع اقلیت مسیحیان عراقی به او ابراز کرده است. جرج بوش همچنین افزود: «من با فردی بسيار زیرک و مطبوع دیدار كردم. اين ديداری اثرگذار برای من بود». بوش همچنین با رومانو پرودی،‌ نخست وزیر ایتالیا، نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. او در اين ديدار، که پس از ماه‌ها تنش در روابط دو کشور صورت می‌گرفت، نقش رهبری ايتاليا را در لبنان ستود و از حضور نظامی اين كشور در افغانستان تشكر كرد. سفر بوش به ايتاليا با تظاهراتی گسترده روبه‌رو شد که به خشونت گرایید. سه مأمور پلیس و یک تن از تظاهرکنندگان مجروح شدند. بوش پس از پایان سفرش به ایتالیا، ساعاتی پیش وارد آلبانی شد.

هلمند، افغانستان: وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد سربازی که روز گذشته در ولایت هلمند افغانستان کشته شد ملیت بریتانیایی داشته است. صبح امروز نیروهای خارجی مستقر در افغانستان از کشته شدن یک سرباز و زخمی شدن سه سرباز دیگر خبر داده بودند اما اشاره‌ای به ملیت آنها نکرده بودند. نیروهای بریتانیایی که از سال ۲۰۰۱ در خاک افغانستان حضور دارند، تاکنون ۶۰ کشته داده‌اند. اغلب نیروهای ۵۲۰۰ نفری بریتانیا در افغانستان، در ولایت هلمند مستقرند. در سال جاری میلادی تاکنون ۸۰ سرباز خارجی در افغانستان جان باخته‌اند.
خبر تکمیلی: از سوی دیگر،‌ وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد در نبردی ۱۴ ساعته با نیروهای طالبان در ولایت زابل، ۳۰ تن از آنان را از پای درآورده است. ۲ نفر از نیروهای دولتی نیز در این عملیات جان باخته‌اند.

پاریس، فرانسه: انتخابات پارلمانی فرانسه از صبح امروز در این کشور آغاز شده است. در این انتخابات مجموعا ۵۷۷ عضو پارلمان این کشور برگزیده می‌شوند. نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری تازه برگزیده شده‌ی فرانسه، برای اجرای اصلاحات مورد نظرش به اکثریتی در پارلمان نیاز دارد. نظرسنجی‌ها نشان از آن دارند که سارکوزی به اکثریت مورد نیازش در پارلمان دست خواهد یافت.

بروکسل، بلژیک: انتخابات پارلمانی از صبح امروز در بلژیک آغاز شده است. نزدیک به ۸ میلیون واجد حق رأی بلژیکی، امروز برای انتخاب ۱۵۰ نماینده‌ی پارلمان و ۷۱ نماینده‌ی سنا به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

سن‌پترزبورگ، روسیه: ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهوری روسیه، امروز در جریان سخنرانی در مجمعی اقتصادی در سن‌پترزبورگ، به‌شدت به سازمان تجارت جهانی حمله کرد و آن را سازمانی «کهنه، غیردموکراتیک و انعطاف‌ناپذیر» خواند.

اسلو، نروژ: پارلمان نروژ با ادغام دو شركت نفتی اين كشور موافقت كرد. سخنگوی پارلمان نروژ از تصویب با حداکثر آرای ادغام دو شركت استات‌اويل و هيدرو نروژ خبر داد. اداره‌ی انرژی نروژ چند ماه قبل پیشنهاد ادغام دو شرکت مذکور را به پارلمان این کشور ارائه کرده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)