تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۹ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۱۹ خرداد ۱۳۸۶
۹ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

بغداد،‌عراق: وزارت امور خارجه‌ی عراق امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد رسما نسبت به بمباران مناطق کردنشین عراق از سوی هواپیماهای ترکیه شکایت کرده است. در این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه شکایت خود را به کاردار ترکیه در عراق تحویل داد و اعتراض خود را نسبت به بمباران مناطق حوالی دحوک و اربیل، که خسارات بسیاری به همراه داشته است و نگرانی را در ساکنان این مناطق دامن زده است اعلام کرد».

غزه: بامداد امروز تانک‌های اسراییلی بار دیگر به مناطق جنوبی نوار غزه وارد شدند. سخنگوی نیروهای نظامی حکومت خودگردان فلسطین تهاجم تانک‌ها به همراه واحدهای پیاده‌نظام اسراییلی را به مناطق شرق رفح تایید کرد. حماس نیز در بیانیه‌ای درگیری بین نیروهایش و سربازان اسراییلی را، بدون اشاره به علت اصلی، تایید کرد. دوشنبه‌ی هفته‌ی قبل، نیروهای اسراییلی در عملیاتی یک روزه به عمق سرزمین‌های فلسطینی در نوار غزه هجوم آوردند و پس از بازجویی از دهها فلسطینی،‌ ۴ نفر از آنها را بازداشت کردند. نزدیک به چهار هفته پیش، آتش‌بس شش‌ماهه‌ی اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطین با پرتاب راکت‌هایی به سوی اسراییل و سپس حملات هوایی اسراییل شکسته شد. حملات هوایی اسراییل تاکنون باعث کشته شدن ۱۶ غیرنظامی و ۳۹ تن از شبه‌نظامیان،‌ عمدتا وابسته به حماس، شده است اما هنوز نتوانسته است شلیک راکت‌ها به سوی سرزمین‌های اسراییلی، و به ویژه شهر سدورت، را متوقف کند.

بلوچستان، پاکستان: شب گذشته انفجار بمبی کنار جاده‌ای،‌ باعث کشته شدن ۳ نفر و زخمی شدن پنج تن دیگر شد. پلیس می‌گوید این انفجار، که در شهر صنعتی هوب در ایالت بلوچستان پاکستان روی داد، با کنترل از راه دور انجام شده و بر سر راه یک اتوبوس روی داده است. هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفت اما پلیس شورشیان بلوچ را که برای کسب خودمختاری و بهره بردن بیشتر از منابع طبیعی این منطقه مبارزه می‌کنند مسئول این حادثه می‌داند.

وزیرستان، پاکستان: افراد ناشناس یک پاکستانی را به اتهام جاسوسی برای آمریکا از پای درآوردند. شب گذشته جسد تیرباران شده‌ی رحیم‌خان، ۳۰ ساله، در روستای علی‌خل، در نزدیکی میرانشاه،‌ مرکز ایالت وزیرستان شمالی، یافت شد. در کنار جسد یاداشتی بود که روی آن نوشته شده بود: «رحیم‌خان برای نیروهای آمریکایی جاسوسی می‌کرد و به سزای اعمالش رسید». طی ماه‌های گذشته، نیروهای شبه‌نظامی وابسته به طالبان، چندین تن از هواداران دولت یا آوارگان افغانی را به اتهام جاسوسی برای آمریکا کشته‌اند.

رم، ایتالیا: جرج بوش،‌ رییس جمهوری آمریکا، شب گذشته در راه بازگشت از کنفرانس گروه هشت،‌ و پس از توقفی کوتاه در لهستان، وارد رم شد تا علاوه بر گفت‌وگو با رومانو پرودی،‌ نخست وزیر ایتالیا، با پاپ بندیکت شانزدهم نیز دیدار کند. گروه‌های مخالف جنگ، خود را برای سازماندهی راه‌پیمایی بزرگی در امروز، شنبه، آماده می‌کنند. دو تظاهرات جداگانه، یکی از سوی اعضای چپ ائتلاف حاکم، و دیگری از طرف چندین گروه مخالف لشکرکشی‌های آمریکا، امروز بعدازظهر در رم برگزار می‌شود.

لندن،‌ بریتانیا: روز گذشته پس از ۱۸ ماه، گزارش تحقیق پلیس بریتانیا در باره‌ی همکاری با سازمان سیا در انتقال مظنونان تروریستی از فرودگاه‌های این کشور به مقصد کشورهای ثالث، منتشر شد. پلیس بریتانیا در این تحقیق اعلام کرده است که هواپیماهای متعلق به سازمان سیا،‌ برای انتقال مظنونان تروریستی، از فرودگاه‌های بریتانیا استفاده نکرده‌اند. گروه‌های حقوق بشر نسبت به نتایج این گزارش اعتراض دارند.

پاریس، فرانسه: انتخابات پارلمانی فردا در فرانسه برگزار خواهد شد. مناطق ماوراء بحار متعلق به فرانسه، امروز به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

سنگاپور: وزارت کشور سنگاپور امروز اعلام کرد طی ماه‌های نوامبر تا آوریل ۵ مظنون به عضویت در گروه‌های شبه‌نظامیان اسلامگرا را بازداشت کرده بودند. بازداشت این مظنونان بر اساس قانون سخت‌گیرانه‌ی مبارزه با تروریسم صورت گرفته بود که دستگیری بدون برگزاری دادگاه را نیز اجازه می‌دهد. چهار نفر از مظنونان، عضو گروه جماعت اسلامی بودند. یکی از بازداشت‌شدگان ایشاک محمد نوحو بود که عضو ارشد جماعت اسلامی به شمار می‌رود و بر اساس بیانیه‌ی دولت سنگاپور، «دوره‌ای آموزشی را نزد شبه‌نظامیان فیلیپین گذرانده است». بیانیه‌ی دولتی سنگاپور افزوده است که این پنج تن به خاطر «پاسخ مثبت به بازپروری‌ها»ی زندان در اول ژوئن آزاد شده‌اند.

شیراز، ایران: روزنامه‌ی اعتماد ملی در شماره‌ی امروز خود از اعدام مردی به جرم قتل در شانزده سالگی خبر داد. به نوشته‌ی این روزنامه، محمد به جرم قتل دوستش در چهار سال پیش، شش هفته‌ی پیش در زندان عادل‌آباد شیراز به دار آویخته شد. محمد به هنگام قتل شانزده ساله بوده است. قوه‌ی قضاییه‌ی ایران اعدام افراد زیر ۱۸ سال را تکذیب می‌کند اما در برخی موارد،‌ متهمان زیر ۱۸ سال، پس از رسیدن به هجده سالگی در زندان اعدام می‌شوند.

ژنو، سوییس: توفان و سیل در سوییس جان یک تن را گرفت و خساراتی به بار آورد. به گفته‌ی پلیس سوییس، شب گذشته یک زن در روستای اریس‌ویل،‌ بر اثر نفوذ سیلاب به خانه‌اش جان باخت. دو نفر دیگر نیز در این توفان ناپدید شده‌اند. سیل و طغیان رودخانه‌ها از بامداد امروز در شهر باسل، در شمال این کشور، گزارش شده است.

اوزاکا، ژاپن: یک زن همجنس‌گرای ژاپنی که برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور نامزد شده است، اعلام کرد مبارزات خود را برای به رسمیت شناخته‌شدن حقوق همجنس‌گرایان در پارلمان ژاپن نیز ادامه خواهد داد. خانم کاناکو اوتسوجی که ۳۲ سال دارد، از طرف حزب دموکراتیک ژاپن، که حزب اپوزیسیون در این کشور است،‌ به‌تازگی با یک زن دیگر ازدواج کرد. ازدواج همجنس‌ها در ژاپن غیرقانونی‌ست اما همجنس‌گرایی در این کشور، به عنوان یک واقعیت موجود، پذیرفته شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)