تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دولت هلند تجارت با ايران را تشويق نمی‌کند

ماکسيم فرهاخن وزير خارجه هلند در آستانه سفر يک هيات از بازرگانان اين کشور به ايران در باره اين سفر ابراز ترديد کرده است.

اين سفر که از سوی مرکز توسعه تجارت هلند ترتيب داده شده است نزديک به 14 شرکت خصوصی هلندی را در بر می گيرد اما از وزارتخانه های هلند نماينده ای در آن شرکت ندارد. اين اولين سفر يک هيات تجاری هلند به ايران در سال 2007 است.


روتردام هلند یکی از بزرگترین بندرهای اروپا

آقای فرهاخن در اظهاراتی خطاب به پارلمان هلند گفت که شرکتهايی که از ايران ديدار می کنند بايد بدانند که ممکن است ناچار شوند با تحريم های بين المللی سخت تری در مقابل ايران دست و پنجه نرم کنند.

با وجود مشکلات سياسی موجود که عملا دولت را از تشويق ارتباط تجاری با ايران منصرف می کند، هلند يکی از 10 کشور اول در مبادلات با ايران است. حجم مبادلات دو کشور در سال 2006 نزديک به 1 ميليارد و 700 ميليون يورو بوده است که نسبت به سال پيش از آن رشدی معادل 200 ميليون يورو نشان می دهد.

صادرات هلند به ايران در سال قبل بيش از 660 ميليون يورو و شامل اقلام مختلفی از جمله مواد غذايی و نساجی و شيميايی تا ماشين آلات و دارو و تجهيزات پزشکی و پوشاک و دخانيات بوده است.

صادرات ايران به هلند عمدتا نفت و مواد پتروشيمی و سپس مس و سنگ و همچنين اقلامی مانند پسته و کنسرو ماهی و قالی و صنايع دستی است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)