تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تکذیب اظهارات وزیر کشور از سوی شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی‌ شورای نگهبان، تحمیل زمان انتخابات به وزارت کشور را تکذیب کرد و گفت: "تاریخ ‪ ۲۴‬اسفندماه ‪ ۱۳۸۶‬برای برگزاری انتخابات مجلس هشتم با هماهنگی وزیر کشور و معاونان وی تعیین شد".

وزیر کشور روز چهارشنبه، امکان برگزاری انتخابات مجلس در هفته‌ها‌ی نخست اسفند ماه را منتفی دانست و 24 اسفند را زمان قطعی این انتخابات اعلام کرد مصطفی پورمحمدی با توجه انتقادات مطرح شده از سوی برخی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی درباره برگزاری انتخابات پیش از تعطیلات نوروزاظهار داشت این وزارتخانه "پیشنهاد دهنده و پذیرنده" این زمان نبوده است.

سخنگوی‌شورای نگهبان به ایرنا گفت: "تعیین این روز به علت الزامات و محدودیت‌های قانونی بوده است و امکان تغییر آن وجود ندارد".

کدخدایی افزود: "مشکل اساسی که باعث شد شورای نگهبان این روز را انتخاب کند، آن است که شروع کار هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، هفتم خرداد ‪ ۸۷‬ است و حدود دوماه پیش از این روز، باید فرایند انتخابات به انجام رسیده باشد".

به گفته وی "شورای نگهبان حدود یک ماه پس از انتخابات، باید صحت آن را اعلام کند و همچنین حدود یک ماه، برای مقدمات مرحله دوم انتخابات زمان نیاز است".

وزیر کشور ایران روز چهارشنبه گفت که "وزارت کشور به شورای نگهبان پیشنهاد داد ‪۲۳‬ فروردین ماه ‪ ۸۷‬ بود".

سخنگوی شورای نگهبان در این باره اظهار داشت: "اگر تاریخ پیشنهادی وزارت کشور که بیست و سوم فروردین ماه است برای انتخابات تعیین‌شود، آنگاه امکان شروع فعالیت مجلس هشتم در زمان مقرر وجود نخواهد داشت".

کدخدایی افزود: ‪ ۲۴"‬اسفندماه به ‌این دلیل انتخاب شد که مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در خصوص اصلاح قانون انتخابات مجلس داشت و بند الف ماده ‪۲۹‬ این قانون را که مربوط به مهلت استعفای مسولان اجرایی است، تغییر و براساس مصوبه جدید،مهلت استعفا را ازسه ماه ‌به شش ماه افزایش داد".

به گفته کدخدایی "وزارت کشور برای کاهش زمان شش ماه از زمان استعفا تا روز ثبت‌نام، لایحه دو فوریتی تقدیم مجلس کرد ، لیکن به دلیل رد فوریت آن در مجلس، زمانی دیگر به جز ‪ ۲۴‬اسفند ‪ ۸۶‬امکان‌پذیر نبود".

سخنگوی شورای نگهبان مانند وزیر کشور در مورد ابهامات احتمالی در نحوه شمارش آرا و نبود اطلاع‌رسانی مناسب در نوروز، تاکید کرد که در این زمینه "جای نگرانی وجود ندارد".

وزیر کشور: امکان تغییر تاریخ انتخابات وجود ندارد

جدال انتخاباتی زودرس در ایران

انتخابات مجلس در آستانه تعطیلی کشور

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)