تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۶ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۱۶ خرداد ۱۳۸۶
۶ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

هلسینکی، فنلاند: وزارت خارجه‌ی فنلاند اعلام کرد ایران سه شهروند فنلاندی را به اتهام «ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی» روز شنبه در نزدیکی جزیره‌ی ابوموسی بازداشت کرده است. به گفته‌ی وزارت خارجه‌ی فنلاند، این سه فنلاندی، که کارمند شرکت نوکیا در دوبی هستند، در حال ماهیگیری در خلیج فارس بوده‌اند.

هایلی‌گندام، آلمان: کنفرانس سران هشت کشور صنعتی جهان امروز در هایلی‌گندام آلمان گشایش می‌یابد. مهم‌ترین موضوع دستور کار این کنفرانس گرمایش زمین است. جنگ لفظی روسیه و آمریکا در روزهای اخیر بر این کنفرانس سایه افکنده است.

مسقط، عمان: تندباد گونو در کشورهای اطراف دریای عمان ضعیف‌تر شده است. سازمان هواشناسی عمان اعلام کرد سرعت این تندباد از ۲۶۰ کیلومتر در ساعت اکنون به ۱۲۰ تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت رسیده است. عمان روزهای قبل هزاران تن از ساکنان مناطق ساحلی را به محل‌هایی دیگر منتقل کرد و اکنون، در زیر باران‌های سنگین و بادهای شدید، فقط ماشن‌های سنگین ویژه در خیابان‌های پایتخت رفت‌وآمد می‌کنند. احتمال می‌رود این تندباد با گذر از تنگه‌ی هرمز، سواحل جنوبی ایران را نیز فرا بگیرد. در پی وقوع تندباد گونو در اطراف چهار کشور نفت‌خیز،‌بهای نفت را در بالای ۷۰ دلار ثابت نگاه داشته است.

بغداد، عراق: روز گذشته یک انفجار انتحاری در بازاری محلی در نزدیکی فلوجه به کشته شدن ۱۵ تن انجامید.

وین، اتریش: مقامات روسیه خواستار نشستی اضطراری با اعضای اروپایی پیمان ناتو شدند. سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد روسیه علت تشکیل این نشست را «مشکلات جدی» خوانده است.

رام‌الله، تشکیلات خودگردان فلسطین: مقامات فلسطینی امروز اعلام کردند دیدار محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطین، و ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، که قرار بود فردا پنج‌شنبه انجام شود به تعویق افتاده است.

رام‌الله، کرانه‌ی باختری رود اردن: در چهلمین سالروز جنگ اعراب و اسراییل در سال ۱۹۶۷، روز گذشته گروهی از فلسطینیان و همچنین فعالان صلح در رام‌الله دست به راه‌پیمایی زدند. در سال ۱۹۶۷ ظرف شش روز خاور میانه نقشه‌ی جدیدی پیدا کرد.

اورشلیم، اسراییل: یک شرکت شهرک‌سازی اعلام کرد با مجوز دولت، شهرک‌هایی را در اراضی اشغالی کرانه‌ی باختری خواهد ساخت. شرکت شهرک‌سازی امانا اعلام کرد ۱۰۰ خانه را در چند شهرک، از جمله در شرق قلقلیه و در نزدیکی بحر المیت، خواهد ساخت. بر اساس طرح مسکوت مانده‌ی «نقشه‌ی راه»، اسراییل می‌باید توسعه‌ی شهرک‌سازی را در سرزمین‌های اشغالی کرانه‌ی باختری رود اردن متوقف کند. با رشد ۸/۵ درصدی ساخت شهرک‌ها در کرانه‌ی باختری در سال گذشته، اکنون ۲۶۸هزار واحد مسکونی در شهرک‌های این منطقه وجود دارد.

هاوانا، کوبا: روز گذشته تلویزیون کوبا تصاویری از فیدل کاسترو پخش کرد که نشان می‌داد معالجات او هنوز تمام نشده است. کاسترو در گفت‌وگویی ۱۰ دقیقه‌ای به بیشتر پرسش‌ها پاسخ گفت اما مهم‌ترین سوال، یعنی زمان بازگشتش به قدرت، را بی‌پاسخ گذاشت.

چینکوین‌کویرا، کلمبیا: روز گذشته کلمبیا نخستین گروه از شبه‌نظامیان مارکسیست زندانی را، به امید رهایی گروگان‌های نزد شورشیان، آزاد کرد. ۳ آمریکایی و یک فرانسوی-کلمبیایی در میان گروگان‌ها هستند.

کرانگ، استرالیا: حادثه‌ی قطار روز گذشته در استرالیا ۱۱ کشته بر جای گذاشت. مأموران همچنان در حال بیرون کشیدن اجساد هستند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)