تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"قطار از نزدیکی نقش رستم عبور نمی‌کند"

مدیر بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد در ایران اعلام کرد که این بنیاد اجازه نمی‌دهد قطار از نزدیکی محوطه تاریخی نقش رستم عبور کند.

به گفته محمد حسن طالبیان، مدیر بنیاد پژوهشی پارسه، مسئولان اداره راه و ترابری هنگام عبور خطوط کشوری راه آهن از نزدیکی نقش رستم با مخالفت سازمان میراث فرهنگی مواجه شدند که فعالیت آنان متوقف شد.

آقای طالبیان به خبرگزاری میراث فرهنگی ایران گفت که مسیر انتخاب شده برای انتقال قطار در حریم میراث جهانی است و عبور قطار نه تنها باعث ایجاد مشکلات طولانی‌مدت برای این منطقه تاریخی می‌شود، بلکه اعتراض دفتر میراث جهانی را نیز در پی خواهد داشت.

بر اساس انتقاد مخالفان، عبور خطوط راه آهن از نزدیکی نقش رستم در دراز مدت باعث تخريب بنای كعبه زرتشت می‌شود كه از بناهای مهم دوره هخامنشی در نقش رستم است و به همين علت اين خطوط بايد از يك كيلومتری نقش رستم و در نزديكی جاده ترانزيتي اصفهان مشهد عبور كند.

نقش رستم اثری مهم از دوره هخامنشی است كه در نزديكی تخت جمشيد واقع شده است و قرار است در پرونده‌ای با الحاق به تخت جمشيد در فهرست ميراث جهانی به ثبت برسد.

بر اساس اخبار منتشر شده، پس از اختلاف میان سازمان میراث فرهنگی و اداره راه و ترابری، یک دادگاه به انتقال خط آهن از نزدیکی نقش رستم رأی داده است که مدیر بنیاد پژوهشی پارسه در گفت و گو با خبرگزاری میراث فرهنگی برگزاری چنین دادگاهی را تکذیب کرد.

نظرهای خوانندگان

in aghaye modire bonyade pazhoheshi agar ghodrat dasht ke joloye abgiri sad sivand ra migereft ke lake nangi baraye in hokomat nabashad. malom ast ke eyshan ghodrati nadarand.

-- manis_gu@yahoo.com ، Jun 6, 2007 در ساعت 10:18 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)