تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بوش: سپر موشکی برای مقابله با دشمنان واقعی ماست نه روسیه

جرج بوش در سفری به جمهوری چک گفت، روسیه دشمن ما نیست و استقرار سپر دفاعی در شرق اروپا، برای مقابله با دشمنان واقعی است نه روسیه.

رییس‌جمهوری آمریکا که با هدف مذاکره برای توسعه سپر ضد موشکی آمریکا در شرق اروپا به جمهوری چک سفر کرده است، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «دوران جنگ سرد تمام شده است.»

اشاره جرج بوش به اظهارات اعتراض‌آمیز رییس جمهور روسیه است که با توسعه سپر موشکی دفاعی آمریکا در شرق اروپا مخالفت شدید کرد. ولادیمیر پوتین گفته بود که در صورت استقرار سپر دفاعی آمریکا، روسیه موشک‌هایش را به سمت اروپا نشانه خواهد گرفت.

آقای بوش در این‌باره گفت که نیازی به نگرانی روسیه نیست و حتی این کشور می‌تواند با آمریکا همکاری کند.

اما به گزارش بی بی سی، او در عین حال روسیه را به خاطر عملی نکردن وعده هایی که برای اصلاحات دمکراتیک داده بود، سرزنش کرد.

به گفته خبرگزاری فرانسه، رییس‌جمهوری آمریکا همچنین خطاب به شهروندان جمهوری چک گفت، نیازی نیست مردم بین دوستی روسیه یا دوستی آمریکا یک کدام را انتخاب کنند: «شما می‌توانید هر دو را داشته باشید.»

براساس نظرسنجی‌ها، اکثریت مردم چک با توسعه پایگاه‌های ضد موشکی آمریکا در این کشور مخالف هستند.

قرار است رییس‌جمهور آمریکا پس از این سفر، برای شرکت در اجلاس گروه هشت به آلمان سفر کند. در این اجلاس، رییس‌جمهور روسیه نیز حضور دارد.

دیروز، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) درباره استقرار سپر موشکی آمریکا در چک و لهستان گفته بود، سپر موشکی آمریکا "شوخی سال" است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره این که استقرار این پدافند ضد موشکی پاسخی به موشک‌های ایرانی است تأکید کرده بود که ایران موشک‌هایی با برد اروپایی ندارد و آنان هم این موضوع را می‌دانند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)