تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۵ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۱۵ خرداد ۱۳۸۶
۵ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

هلمند، افغانستان: روز گذشته با تیراندازی نیروهای نظامی افغانستان، یک قایق دیگر طالبان در رودخانه‌ای در جنوب ولایت هلمند غرق شدند و ۳۰ تن از نیروهای طالبان کشته شدند. ژنرال محمد زهیر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، امروز ضمن اعلام این خبر گفت: «همه‌ی ۳۰ سرنشین قایق، که از اعضای طالبان بودند، کشته شدند». روز جمعه نیز قایق دیگری متعلق به نیروهای طالبان هنگام گذر از رودخانه‌ای در ولایت هلمند غرق شد و ۶۰ سرنشین آن که همگی عضو طالبان بودند جان باختند.

بیروت، لبنان: اوضاع در لبنان همچنان ملتهب است و ارتش این کشور همزمان در چند جبهه نبرد می‌کند. در اردوگاه نهر البارد، در شمال کشور، نبرد با گروه تروریستی فتح الاسلام همچنان ادامه دارد و تاکنون ۱۰۸ قربانی برجای گذاشته است. دولت لبنان اصرار دارد تا تسلیم شدن کامل اعضای فتح الاسلام به نبرد ادامه خواهد داد. از دو روز پیش، گروه دیگری به نام جند الشام در اردوگاه عین الحلوه، در جنوب این کشور، نبرد تازه‌ای را با ارتش لبنان آغاز کرده است. دیروز طی درگیری‌ها در عین‌الحلوه، دو تن از شورشیان و همچنین دو سرباز لبنانی کشته شدند. از سوی دیگر، روز گذشته بمبی در یک اتوبوس در منطقه‌ی مسیحی‌نشین شرق بیروت منفجر شد که به زخمی شدن ۱۰ نفر منجر شد. این بمب، که در منطقه‌ی صنعتی سدالبشریه منفجر شد، چهارمین بمب‌گذاری طی شش هفته‌ی گذشته در پایتخت لبنان محسوب می‌شود. مقامات لبنانی بمب‌گذاری‌ها و درگیری در اردوگاه‌ها را با یکدیگر مرتبط می‌دانند. بیش از ۴۰۰هزار فلسطینی در ۱۲ اردوگاه لبنان، در شرایطی فقیرانه زندگی می‌کنند و طعمه‌هایی برای گروه‌های تندرو اسلامگرا محسوب می‌شوند.

بیشکک، قرقیزستان: رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، امروز در راه بازگشت از افغانستان، وارد بیشکک، پایتخت قرقیزستان، شد و گفت‌وگوهای خود را با همتای قرقیزش، اسماعیل ایساک‌اف، آغاز کرد. گیتس قرار است همچنین با رییس جمهوری قرقیزستان نیز دیدار کند. انتظار می‌رود پایگاه هوایی آمریکا در این نقطه‌ی سوق‌الجیشی آسیای میانه مهم‌ترین محور این گفت‌وگوها باشد. پایگاه هوایی آمریکا از سال ۲۰۰۱ در قرقیزستان راه‌اندازی شد و به مرکز پشتیبانی لجستیک نیروهای ائتلاف در افغانستان تبدیل شد. در ماه دسامبر گذشته یک سرباز آمریکایی این پایگاه، راننده‌ای قرقیز را به ضرب گلوله از پای درآورد که در پی آن کورمان‌بیک باکی‌اف، رییس جمهور این کشور، تهدید کرد «آمریکایی‌ها باید زودتر بروند».

بغداد، عراق: نیروهای نظامی عراق صبح امروز به سوی یک زن بمب‌گذار انتحاری، که قصد داشت خود را در نزدیکی یک مرکز استخدام پلیس منفجر کند شلیک کردند و او را از پای درآوردند. در این حادثه، که در صدر القنات روی داد، سه پلیس آسیب سطحی دیدند. در طول یک سال گذشته بمب‌گذاران انتحاری به مراکز جذب نیروهای پلیس حملات زیادی کرده‌اند اما استفاده از زنان بمب‌گذار انتحاری به ندرت روی داده است.

پیشاور،‌ پاکستان: صبح امروز مردان مسلح ناشناس با تیراندازی به سوی سخنگوی استاندار پیشاور او را از پای درآوردند. مهدی حسین، مدیر اطلاعات استانداری پیشاور، صبح امروز هنگام ترک منزل برای رفتن به دفترش هدف قرار گرفت و جان باخت.

نوار غزه: نیروهای نظامی و تانک‌های اسراییل امروز از جنوب نوار غزه عقب‌نشینی کردند. سخنگوی ارتش اسراییل امروز گفت: «نیروهای ما پس از بازجویی از ۴۰ فلسطینی و بازداشت ۴ نفر از آنان، امروز از جنوب نوار غزه عقب‌نشینی کردند». منابع امنیتی فلسطین نیز عقب‌نشینی تانک‌های اسراییل را از حوالی شهر رفح تایید کردند و گفتند این تانک‌ها در مدت حضور خود در منطقه به پنج هکتار از زمین‌ها آسیب زدند و به هفت خانه خساراتی وارد کردند. تانک‌های مذکور سه هفته پس از آغاز درگیری هوایی اسراییل و نیروهای فلسطینی به غزه وارد شدند. در حملات هوایی اسراییل تاکنون ۱۶ غیرنظامی و ۳۷ شبه‌نظامی، عمدتا از اعضای حماس، کشته شده‌اند. از ۱۵ ماه مه تاکنون نیز ۲۸۵ راکت به سوی سرزمین‌های اسراییلی شلیک شده است که منجر به قتل دو غیرنظامی و زخمی شدن بیش از ۲۰ تن شده است.

هنگ‌کنگ: در هجدهمین سالگرد فاجعه‌ی میدان تیان آن‌من، شب گذشته ده‌ها هزار نفر در هنگ‌کنگ، با روشن کردن شمع یاد قربانیان فاجعه‌ی میدان تیان آن‌مِن را گرامی داشتند.

دوبی، امارات متحده‌ی عربی: روز گذشته نواری ویدیویی منتشر شد که یک گروه وابسته به القاعده در آن ادعا می‌کرد هر سه سرباز آمریکایی را که ماه گذشته در عراق ربوده شدند کشته است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)