تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بزرگترین محاکمه در تاریخ هلند

شش هزار تن از بازماندگان کشتار سِرِبرِنیتسای یوگسلاوی پیشین از دولت هلند و سازمان ملل به دادگاه شکایت می‌کنند.
این بزرگ‌ترین محاکمه در تاریخ هلند خواهد بود.

به گزارش روزنامه ان.آر.سی هلند ۲۰۰ نفر از مادران مقتولان کشتار سربرنیتسا شنبه گذشته با اتوبوس از سارایوو پایتخت کشور بوسنی راهی شهر لاهه هلند شدند تا رسماً از دولت هلند به دادگاه لاهه شکایت کنند. آن‌ها خواستار این هستند که هلند و سازمان ملل اشتباهات خود را در ارتباط با رویداد سال ۱۹۹۵ سربرنیتسا بپذیرند.

دوازده سال پیش و در جریان درگیری‌های نظامی در یوگسلاوی پیشین، دولت هلند یک گُردان از نیروهای نظامی خود را در چهارچوب یکی از عملیات‌های سازمان ملل متحد به سربرنیتسا در بوسنی هرزگوین فرستاد تا از مسلمانان منطقه علیه حملات صرب‌ها حفاظت کند.

علی رغم آگاهی بوسنیایی‌ها از حمله قریب‌الوقوع نیروهای صرب و هشدارهای متعدد، هلند و سازمان ملل اقدامات لازم را چه پیش از حملات و چه در حین حملات انجام ندادند. حملات نظامی صرب‌ها باعث قتل عام ۷۰۰۰ مرد بوسنی در سربرنیتسا شد.
در پی این رویداد، نخست وزیر وقت هلند و کابینه او استعفاء کردند.

مِنو کامینگا، از حقوقدانان برجسته هلندی درباره شکایت مادران سربرنیتسایی می‌گوید: این یک روال پیچیده حقوقی خواهد شد. سازمان ملل متحد از نظر حقوقی از مصونیت قانونی برخوردار است و این یکی از کاستی‌های برجسته در حقوق بین‌الملل است. هلند نیز می‌تواند بگوید که این یک مأموریت سازمان ملل بود و می‌تواند خود را پشت پرده این مصونیت پنهان کند".

Six thousand Bosnians appeal against Dutch governmet

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)