تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۴ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۱۴ خرداد ۱۳۸۶
۴ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

اورشلیم، اسراییل: اسراییل اعلام کرد ظرف چند روز آینده هیأتی را به آمریکا اعزام می‌کند تا مذاکراتی با مقامات واشنگتن در باره‌ی ایران و سوریه انجام دهند. این هیأت به ریاست شائول مفاض، وزیر حمل و نقل اسراییل خواهد بود که پیشتر عهده‌دار وزارت دفاع اسراییل بود. سخنگوی شائول مفاض گفت: «این گفت‌وگوهای استراتژیک که روز پنج‌شنبه و با حضور کاندولیزا رایس انجام خواهد گرفت بر دو موضوع ایران و سوریه متمرکز است».

عین الحلوه، لبنان: در حالی که درگیری بین ارتش لبنان و شورشیان فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد، در شمال لبنان، همچنان ادامه دارد و نیروهای لبنانی به پیروزی‌های تازه‌ای دست یافته‌اند، از جمله کشته شدن احتمالی شاکر العبسی، یکی از فرماندهان این گروه تروریستی،‌ رروز گذشته شورشیان دیگری با نام «جند الشام» در اردوگاه عین الحلوه، در جنوب لبنان، نبرد با ارتش لبنان را آغاز کردند.

موگادیشو، سومالی: بامداد امروز در درگیری بین شبه‌نظامیان سومالیایی و نیروهای ارتش سومالی - اتیوپی، ۳ غیرنظامی کشته و ۵ نفر دیگر زخمی شدند. روز گذشته نیز در حمله‌ای انتحاری، یک کامیون پر از مواد منفجره در نزدیکی محل اقامت علی محمد گیدی، نخست وزیر سومالی، منفجر شد و جان ۶ تن را گرفت اما نخست وزیر از این انفجار جان سالم به در برد. مقامات دولتی القاعده را مسئول این حمله می‌دانند. حادثه‌ی امروز صبح نیز در پی پرتاب نارنجک به سوی نیروهای نظامی آغاز شد و در اثر رگبار نظامیان سومالی - اتیوپیایی به سوی جمعیت، ۳ نفر کشته شدند.

مسکو، روسیه: روز گذشته جنگ سرد لفظی بین روسیه و غرب شدت بیشتری یافت. در پی اصرار آمریکا برای استقرار سیستم موشک‌های دفاعی در اروپا، روز گذشته ولادیمیر پوتین، رییس جکهور روسیه، اعلام کرد در صورت استقرار این سیستم، روسیه نیز موشک‌های خود را به سوی اروپا نشانه خواهد رفت.

کابل، افغانستان: رابرت گیتس، وزير دفاع آمريكا، امروز وارد کابل شد. گیتس در این سفر قرار است علاوه بر دیدار با حامد کرزی و مقامات حکومت افغانستان، با ژنرال دان کی مک، فرمانده جدید نیروهای بین‌المللی تأمین امنیت افغانستان (ایساف) نیز دیدار کند.

برلین،‌آلمان: آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، طرح پیشنهادی آمریکا را برای مذاکره در باره‌ی گرمایش زمین تحسین کردند اما افزودند که این طرح پیشنهادی همچنان ناکافی به نظر می‌رسد. برزیل نارضایتی خود را از طرح پیشنهادی آمریکا اعلام کرده است. چین نیز اعلام کرده است خود را متعهد به تصمیمات در باره‌ی جلوگیری از گرمایش زمین می‌داند اما توسعه‌ی صنعتی کشور را اولویت نخست خود می‌داند. کنفرانس کشورهای صنعتی جهان شامل بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و آمریکا از روز چهارشنبه، پس فردا، در روستاک آلمان آغاز به کار خواهد کرد.

فری‌تاون، سیرالئون: سقوط هلیکوپتر در سيرالئون، منجر به کشته شدن ۲۲ نفر شد. اغلب قربانیان از مقامات ورزشی کشور توگو بودند. اين هلیکوپتر مسافربری، که ساخت روسیه بود، کار انتقال مسافران را بين فری‌تاون سيرالئون و فرودگاه این شهر به‌عهده داشت.

لاهه، هلند: دادگاه رسیدگی به اتهامات جنایات جنگی چارلز تیلور،‌ رییس جمهور سابق لیبریا، امروز در غیبت متهم در لاهه آغاز به کار کرد. تیلور متهم است که هدایت گروه‌های شورشی را در کشور سیرائون در دست داشته است. چارلز تیلور در نامه‌ای خطاب به دادگاه عدم حضور خود را اعلام داشت و گفت امیدی به برگزاری عادلانه‌ی دادگاه ندارد.

سنگاپور: دادگاهی در سنگاپور امروز یک شهروند کانادایی هندی‌تبار را به جرم هشدار دروغین وجود بمب در هواپیما به ۴۴ ماه زندان محکوم کرد. ناندا سادیر کومار، ۵۳ ساله، در نوامبر گذشته ظرف یک روز سه بار با پلیس سنگاپور تماس گرفت و نسبت به حمله‌ی تروریست‌ها هشدار داد؛ اما بعد معلوم شد که هدف او شوخی بوده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)