تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

۵۹ کشته برای ۶ ماه کار روزنامه‌نگاران

انجمن جهانی روزنامه‌نگاران اعلام کرد در شش ماه گذشته، 59 روزنامه‌نگار در جهان کشته‌شده‌اند. عراق، روسیه و آمریکای مرکزی، در صدر مناطقی هستند که برای روزنامه‌نگاران مرگ‌آفرین بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انجمن جهانی روزنامه‌نگاران در نشستی در کیپ تاون اعلام کرد: "درشش ماه گذشته به طور نگران‌کننده‌ای شمار بسیاری از روزنامه‌گاران و فعالان رسانه‌ای، هم در مناطق بحران‌زده و هم در بیرون از این مناطق جان خود را از دست دادند".


صحنه قتل یک روزنامه نگار به دست طرفدارن دولت در مکزیک. گزارشگران بدون مرز

همچنین این انجمن از فشارهای دولتی، دستگیری‌های خودسرانه و بازداشت روزنامه‌نگاران در کشورهایی چون روسیه سفید، مصر، زیمباوه چین و ویتنام ابراز نگرانی کرد.

در ایران نیز همچنان فشار بر روزنامه‌گاران همچنان ادامه دارد.

انجمن جهانی روزنامه‌نگاران همچنین نسبت به تشکیل پرونده قضایی در اروپا و آمریکا برای روزنامه‌نگاران انتقاد کرد و خاطر نشان ساخت که حق محفوظ ماندن منابع خبری روزنامه‌نگاران در اروپا و آمریکا با خطر مواجه شده است.

برای نمونه در هلند برای دو روزنامه‌نگار که از ذکر منابع خبری خود امتناع کرده بودند، پرونده تشکیل شد و کار به جایی کشید که این دو روزنامه‌نگار چند روز بازداشت شدند.

در شش ماه گذشته 26 روزنامه‌نگار در عراق و 4 نفر در سومالی کشته شدند.

در هر یک از سه منطقه مکزیک، هائیتی و سرزمین‌های فلسطینی، 3 روزنامه نگار جان خود را از دست دادند.

در هریک از کشورهای فیلیپین و روسیه نیز مرگ دو روزنامه‌نگار گزارش شده است.

در شصتمین سالگرد تاسیس انجمن جهانی روزنامه‌نگاران 1600 نفر از اهالی رسانه‌ها از 105 کشور جهان در کیپ تاون گرد هم خواهند آمد.

به طور همزمان چهاردهمین نشست جهانی سردبیران ودست‌اندکاران روزنامه‌های جهان در پایتخت آفریقای جنوبی آغاز به کار خواهد کرد.

طبق برنامه روز دوشنبه تابو امبکی، رییس‌جمهوری افریقای جنوبی این نشست را افتتاح خواهد کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)