تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۳ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۱۳ خرداد ۱۳۸۶
۳ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

واشنگتن، آمریکا: نیروهای امنیتی آمریکا چهار نفر را که به طراحی نقشه‌ای برای انفجار در فرودگاه جان اف.کندی مظنون هستند شناسایی و سه تن از آنها را بازداشت کردند. این چهار تن قصد داشته‌اند مخاذن ذخیره‌ی سوخت جت و خطوط لوله‌ را در فرودگاه بین‌المللی جان اف. کندی منفجر کنند. این توطئه با گروه‌های تروریستی در کارائیب و آمریکای جنوبی ارتباط داشته است اما وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید آن را پیش از طراحی هر اقدامی خنثی کرده است. نیروهای ضدتروریستی آمریکا موفق شدند راسل دفریتاس، یکی از این چهار مظنون، را که پیش از این کارمند فرودگاه جان اف. کندی بوده، شناسایی و بازداشت کنند. عبدالقدیر، که عضو سابق پارلمان گویان است، به همراه یک شهروند ترینیدادی به نام کریم ابراهیم نیز در ترینیداد بازداشت شدند. مظنون چهارم فراری‌ست و گمان می‌رود در ترینیداد و توباگو پنهان شده باشد.

نهر البارد، لبنان: صبح امروز درگيری بين نيروهای ارتش لبنان و گروه شورشی فتح‌الاسلام بار دیگر در اردوگاه نهرالبارد از سر گرفته شد و دو سرباز لبنانی کشته شدند. از تلفات شورشیان در داخل اردوگاه اطلاعی در دست نیست. سربازان لبنانی هم اینک ورودی‌های شرقی و شمالی اين اردوگاه فلسطینی‌نشین را در اختیار دارند و شورشیان را وادار به عقب‌نشینی به داخل اردوگاه کرده‌اند. روز جمعه آتش‌بسی ناپایدار بین دو طرف برقرار شد. کشتی‌های نظامی همچنان مانع ورود و خروج افراد اردوگاه می‌شوند. فؤاد سنيوره، نخست وزير لبنان، هر راه حل دیگری را بجز تسليم شدن اعضای گروه فتح‌الاسلام رد كرده است.

نابلس، کرانه‌ی باختری: روز گذشته در جریان حمله‌ی سربازان اسراییلی به شهر نابلس در کرانه‌ی باختری رود اردن یک فلسطینی کشته شد.

کابل، افغانستان: وزارت دفاع افغانستان امروز اعلام کرد ۶۰ تن از نیروهای طالبان که سوار بر کلکی در یکی از رودخانه‌های جنوب افغانستان بودند، به هنگام فرار کشته شده‌اند. ژنرال محمد ظهیر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، امروز به خبرنگاران گفت: «بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم هر شصت نفر عضو طالبان بوده‌اند و همگی جان باخته‌اند». از سوی دیگر ناتو امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد بر اثر درگیری با طالبان در شرق افغانستان در روز گذشته یک سرباز از نیروهایش و همچنین یک مترجم افغان کشته شده‌اند.

باجور،‌ پاکستان: انفجار بمبی در روستای ملاسید بنده در منطقه‌ی عشایرنشین باجور پاکستان منجر به کشته شدن شش نفر، از جمله يک خبرنگار، شد. تاكنون هیچ گروهي مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است.

کولومبو، سری‌لانکا: صبح امروز شورشیان تامیل در حمله‌ای سنگین، با شلیک توپخانه به مواضع ارتش سری‌لانکا در پایگاه پامپای‌مادو حمله کردند و یک سرباز را کشتند. روزهای گذشته ارتش سری‌لانکا با استقرار تسلیحاتی سنگین در منطقه‌ی وانی در تدارک حمله‌ای بزرگ به شورشیان تامیل در این منطقه بود. از سوی دیگر، ژاپن نماینده‌ی صلحی را به سری‌لانکا اعزام کرده است که قرار است در سفر چهار روزه‌ی خود، روز سه‌شنبه از این منطقه نیز بازدید کند. یاسوشی آکاشی، نماینده‌ی صلح اعزام شده از ژاپن، چهره‌ای کلیدی‌ست که در سال ۲۰۰۳ موفق شد وامی ۵/۴ میلیارد دلاری را از نروژ برای کمک به فرایند صلح در این منطقه‌ی آشوب‌زده دریافت کند و اینک نیز امید بسیاری به او می‌رود که روند در حال احتضار صلح را در سری‌لانکا از نو احیا کند.

روستاک، آلمان: تظاهرات مخالفان کنفرانس گروه هشت (G8) در آلمان به خشونت کشيده شد. روز گذشته ده‌ها هزار تن از مخالفان برگزاری کنفرانس هشت کشور صنعتی جهان، در روستاک آلمان به سوی پلیس حمله‌ور شدند و پلیس نیز به شلیک گاز اشک‌آور و فشار آب اقدام کرد.

الجزیره، الجزایر: منوچهر متكی، وزير امور خارجه‌ی ایران، امروز با عبدالعزیز بوتفليقه، رييس جمهوری الجزاير، ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، متكی در اين ديدار آمادگی ایران را برای در اختیار گذاشتن تجربيات خود در زمینه‌های صنعتی، كشاورزی و فنی به کشور الجزایر اعلام کرد. بوتفليقه نیز اظهار داشت: «داده‌های تمدن ايرانی به بشريت در حدی‌ست كه نمی‌توان آن را ناديده گرفت و ما به دانشمندان ايرانی افتخار می‌كنيم».

چیلیلابمبوه،‌ زیمباوه: روز گذشته پس از پایان بازی فوتبال در شهر چیلیلابمبوه زیمباوه، ۱۲ تن بر اثر هجوم ناگهانی به سوی خروجی‌ها جان باختند. در جریان این مسابقه که در قالب جام ملت‌های آفریقا و در ورزشگاهی ۱۸هزار نفری برگزار می‌شد، ۴۶ نفر نیز مجروح شدند. زیمباوه در این مسابقه کنگو را با نتیجه‌ی ۳ بر صفر مغلوب کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)