تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نگرانی چهار سازمان جهانی از برخورد ایران با شهروندان دو ملیتی

چهار سازمان گزارشگران بدون مرز، دیده بان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، و فدراسیون بین المللی حقوق بشر همراه با شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، با انتشار بیانیه‌ای مشترک ازدولت ایران خواستند که دو روشنفکر ایرانی دارای تابعیت آمریکا را که در زندان به سرمی‌برند، سریعا آزاد کند و وضعیت علی شاکری ( یک ایرانی- آمریکایی) را که اطلاعی از وی در دست نیست روشن سازد.

به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان گزارشگران بدون مرز در این بیانیه همچنین از دولت ایران خواسته شده است که از دو روزنامه‌نگار ایرانی دارای تابعیت دوگانه، که از خروج آنها ممانعت به عمل می آید، رفع ممنوعیت سفر شود.

در این بیانیه علاوه بر نازی عظیما، گزارشگر رادیو فردا، از روزنامه‌نگار دیگری به نام مهرنوش سلوکی یاد شده است. برپایه این گزارش گذرنامه خانم سلوکی که تابیعت فرانسوی دارد همانند نازی عظیما توقیف شده است.

بنا بر گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، "مهرنوش سلوکی در تاریخ ٢٨ بهمن ماه به هنگام تهیه فیلم مستندی در باره رویدادهای پس از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق، دستگیر شد و یک ماه را درزندان اوین بسر برد و ماموران وزارت اطلاعات دست نوشته‌ها وفیلم های او را توقیف کرده‌اند. مهرنوش سلوکی روز ٢٨ اسفند ماه با سپردن وثیقه ای ١٠٠ میلیون تومانی آزاد شد اما مقامات امنیتی گذرنامه او را پس نداده‌اند".

این بیانیه می‌افزاید: " اقدامات یاد شده تلاش مقامات امنیتی ایران برای گسترش بیشتر ترس درمیان جامعه روزنامه نگاران، نویسندگان، محققان وفعالان اجتماعی است. روابط این روشنفکران و روزنامه نگاران با همتایان خود درآنسوی جهان نشانگر تعهد آنها به گفت و گو برای گسترش هنجارهای حقوق بشری، احترام متقابل و به رسمیت شناختن کرامت انسانی در کشورشان است. "

دولت ایران تا کنون دستگیری هاله اسفندیاری، مدیر برنامه خاورمیانه ویلسون، و کیان تاجبخش همکار موسسه سوروس را به تایید رسانده اما درباره علی شاکری اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

دربیانیه این چهار سازمان بین‌المللی آمده است :علی شاکری ٥۹ ساله، ١٨ اردیبهشت ماه هنگامی که ایران را به سوی اروپا ترک می کرد ناپدید شد. براساس گفته‌های نزدیکان وی، او پس ازچهل وهشت ساعت با بستگان خود تماس گرفته وگفته است که "سوء تفاهمی پیش آمده و حالم خوب است".

در بیانیه مشترک شیرین عبادی و سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر درباره وضعیت وضع زندانیان و دو روزنامه نگار یاد شده عمیقا ابراز نگرانی شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)