تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جدال انتخاباتی زودرس در ایران

پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی در اواسط هفته گذشته انتقاد کم‌سابقه و تندی را برعلیه جناح اکثریت مجلس ششم بیان کرد و آنان را تشنج‌آفرین و غافل دانست، اخباری مبنی بر عدم نامزدی نمایندگان دوره ششم در انتخابات آتی مجلس در محافل سیاسی به گوش می‌رسد.


هیات رییسه مجلس ششم در روز 13 اردیبهشت 83. سایت مجلس

سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی در باره مجلس قبل، همچنین موجب ناامیدی گروه‌های اصلاح طلب برای شرکت در انتخابات مجلس هشتم شده است، با این حال برخی از آنها امیدوارند در ماه‌های باقی‌مانده تا زمان برگزاری شرایط تغییر کند.

محسن آرمین، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و یکی از نمایندگان مجلس ششم در این‌باره به"نوروز"، سایت جدید التاسیس جبهه مشارکت گفته است: "علامت‌های ناامیدكننده‌ای به ما می‌رسد اما تجربه سیاسی می‌گوید نباید زود قضاوت كنیم بلكه منتظر علایم امیدواركننده باشیم".

اصلاح طلبان در این انتخابات با اعلام سیاست " ائتلاف فراگیر" که در راس آن محمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی قرار دارند می کوشند تا به فهرست مشترکی دست یابند.

این در حالی است که خبر احتمال حضور خاتمی در این انتخابات که به سرعت هم تکذیب شد با انتقادات فراوانی در سطح هواداران و سمپات‌های حزب مشارکت مواجه شده است.

این هواداران که بیشترشان وبلاگ‌نویس هستند در صفحات اینترنتی خود، خبر احتمال حضور خاتمی را شگرد هواداران حزب اعتماد ملی دانسته‌اند تا از طریق آن وی را از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بازدارند.

جدال هواداران اصلاح‌طلبان درباره ترکیب مجلس آتی در حالی در گرفته است که هنوز هیچ جریانی در باره لیست انتخاباتی به بحث نپرداخته است و احتمال رد صلاحیت گسترده نامزدها از سوی شورای نگهبان وجود دارد.

از سوی دیگر، هنوز زمان برگزاری انتخابات مجلس هشتم با وجود اعلام تاریخ بیست و چهارم اسفند ماه از طرف وزارت کشور، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چرا که نمایندگان در هفته گذشته با اصرار برمصوبه "تجمیع انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و هشتم مجلس"، آن‌را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند.

نظرهای خوانندگان

عجب آشفته بازاری است ایران

-- محمد/ ، Jun 2, 2007 در ساعت 05:33 PM

به نظر میرسد اصلاحطلبان تنها به دنبال قدرتند. زیرا اگر چنین نبود باوجود ردصلاحیتهای گسترده وثقلب در انتخابات توسط انحصار طلبان در دوره هایگذشته باید میفهمیدند که راهی جز تحریم انتخابات وجود ندارد.مگراینکه دستشان با ولاییها در یک کاسه باشد

-- reza ، Jun 2, 2007 در ساعت 05:33 PM

بسه ديگه بابا اينها کی ميخوان بيدار بشن؟! "تجربه به ما ميگه نبايد نا اميد شد؟!" کدوم تجربه؟ همون 8 سال رو ميگين! کم طرف داری بی قيد و شرط امثال انصار حزب الّله رو کرد؟ شانس اورديد قتل های زنجيره اي سال های آخر اتفاق نيفتاد وگرنه از طرف داری از سعيد امامی هم کم نميگذاشت! ديگه اين آقا بايد چجوری بگه "از شما ها خوشم نمياد بسه اينقدر دم دست پای من نپلکين"! اين ديگه نهايت ابتذال اصلاح طلبان هستش.

-- kayvan ، Jun 2, 2007 در ساعت 05:33 PM

eslah talaban ta konon neshan dadehand ke vaghean nemikhohand chise ra eslah konand va pas az residane be ghodrat donbaleh roe rahbari mishavand va dar haghighat sage zard baradare shaghal ast.omivaram ke jonbesh enghelabi jadidi baese sarnigoni hokomat shavad.

-- sohrab ، Jun 2, 2007 در ساعت 05:33 PM

eslah talaban ham vaghti be ghodrat beresand donbaleh ro hokomat mishavand ... niaz be tahavolate bishtar ehsas mishavad.

-- sohrab ، Jun 2, 2007 در ساعت 05:33 PM

ذکر چند نکته:
1- من می خوام بدونم این مجاهدین انقلاب چطور تو این سالا هم اجازه فعالیت حزبی داشتند و هم جواز حمل اسلحه و اگر سهام پتروپارس در اختیارشون نبود چطوری می تونستند جولان بدهند
2- مشارکتی ها رو یادمون نره . آدمایی که انگار از دماغ فیل افتادن و طوری وانمود می کنن انگار هنوز دوم خرداده . انگار مردم عاشق چشم و ابروشون بودند ...
3- مگه اینکه رهبری به داد اینها برسه و براشون اعتبار درست کنه! جدی می گم اگه این حرفا از طرف جناح منفور در مورد این نون به نرخ روز خورا زده نشه مردم هیجان زده نمی شن و دیگه به اینا رای نمی دن
4- اون وری ها هم که فهمیدن برادر محمود گند زده در پی احیای شبه اپوزسیون مشارکت کارگزاران هستند یادمون نره که موضع گیریهای ناطق از عوامل مهم پیروزی خاتمی بود .
5- فراموش نکنیم برادران غیور اصلاح طلب در دوران مجلس ششم بین تعهداتشون به رای دهنده ها و حفظ موقعیتشون در نظام کدوم رو انتخاب کردن .
تاریخ چراغی برای دیدن آینده ست

-- حسن ، Jun 2, 2007 در ساعت 05:33 PM

AJAB, vaghean AJAB baz ham khamenei NAAOMID kard, mohem niist behnood va nabavi omid midamand,eslahtalaban cheghadr nazoknarenji shodin?

-- ali ، Jun 2, 2007 در ساعت 05:33 PM

دوستان محترم مخالف اصلاح طلبان یادتان نرود در کجا و میان کدام مردم زندگی می کنید. شعارهای تند بیفایده کاری از پیش نبرده و نمی برد. چند درصد از کسانی که در سال 49 کتاب "مبارزه مسلحانه ..." را می خواندند و به ضرورت قهر انقلابی رسیده بودند امروز نه از کارشان که حتی طرز تفکرشان پشیمان نیستند؟ چند درصد در رویای تکرار نیمه اول دهه 50 و جبران اشتباهات "از سر جوانی و ..."خود زندگی نمی کنند؟

-- حمید ، Jun 3, 2007 در ساعت 05:33 PM

باز هم بگین اصلاحات ازدرون حالا فهمیدین که راهی نیست جز.........

-- armin ، Jun 3, 2007 در ساعت 05:33 PM

برای ما مردم فرقی نمیکند که چه کسانی بیایند چون مانند انتخابات دیگر انهایی که باید بیایند خواهند امد وهرگروهی هم که باشد اوضاء ما مردم همین است 28 سال است اقایان فقط به فکر پر کردن جیب ها هستند لا مذهب پر هم نمی شود که یک چیزی به ملت برسد کار از ریشه خراب است

-- بدون نام ، Jun 3, 2007 در ساعت 05:33 PM

تنها کاری که میتواند آبروی اصلاحطلبانوآن خواجه خنده رو(خاتمی)را به آنها باز گرداندهمگامی با مردم در تحریم انتخابات است چرا که تمامیت طلبان تنها عمله های خود را به حکومت راه میدهند.

-- بدون نام ، Jun 3, 2007 در ساعت 05:33 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)