تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دستور کار کنفرانس G8

نشست سران هشت کشور ثروتمند دنیا، شامل بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و آمریکا، تا ساعاتی دیگر در هایلی‌گندام آلمان آغاز به کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، موضوعات اصلی این نشست سه روزه بدین قرار است:

تغییرات آب و هوایی: آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، از شرکت‌کنندگان این نشست درخواست کرده است جلوگیری از افزایش «گرمایش زمین» به‌عنوان موضوع اصلی کنفرانس در دستور کار قرار گیرد. پیشنهاد مرکل طراحی برای کاهش پنجاه درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ و جلوگیری از ادامه‌ی گرمایش زمین است که از دهه‌ی ۹۰ تاکنون ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد بر دمای زمین افزوده است. ساز و کار پیشنهادها با مخالفت اولیه‌ی طرف آمریکایی روبه‌رو شده است.

جنگ لفظی روسیه و آمریکا در هفته‌ی گذشته،‌ سایر موضوعات نشست سران گروه هشت را تحت‌الشعاع قرار داده است. روسیه بشدت با استقرار سیستم سپر دفاع موشکی در اروپای مرکزی مخالف است و تا آن جا پیش رفت که اعلام کرد اگر آمریکا این طرح را عملی کند موشک‌هایش را به سوی اروپا نشانه خواهد گرفت. جورج بوش اما استقرار این سیستم را محافظت در برابر «حکومت‌های شرور مانند کره شمالی و ایران» دانست.

آفریقا: رهبران برخی کشورها که با مشکلاتی اضطراری دست به گریبانند نیز در این کنفرانس حضور دارند. رییس جمهوری آفریقای جنوبی از جمله‌ی این رهبران است. تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، که این آخرین کنفرانسی‌ست که پیش از استعفا در ۲۷ ژوئن در آن شرکت می‌کند، تمایل بسیاری دارد تا بتواند کنفرانس را به مساعدت به کشورهای آفریقایی و کشورهای فقیر جهان تشویق کند. کمک به کشورهای فقیر یکی از مصوبات کنفرانس گروه هشت در سال ۲۰۰۵ در اسکاتلند بود. رهبران شرکت‌کننده در آن نشست قول دادند کمک‌ها را به آفریقا دو برابر خواهند کرد تا جلو گسترش فقر جهانی را بگیرند اما این قول هنوز صورت واقعیت به خود نگرفته است. آلمان مایل است است که کنفرانس سرمایه‌گذاری خصوصی را در آفریقا افزایش دهد و همچنین برای جلوگیری از گسترش بحران ایدز منابع مالی بیشتری هزینه کند.

جهانی‌سازی و تجارت: آنگلا مرکل گفته است تمایل دارد این کنفرانس «به جهانی‌سازی وجهه‌ای انسانی بدهد». اما همچون نشست‌های پیشین، در آستانه‌ی آغاز به کار این کنفرانس نیز ده‌ها هزار تظاهرکننده در مخالفت با جهانی‌سازی شعار دادند و با حمله به پلیس، این تجمعات به خشونت کشیده شد.

امنیت منطقه‌ای: احتمال دارد در جریان مذاکرات کنفرانس اختلافاتی بین روسیه با سایر کشورهای عضو بر سر موضوعاتی مانند کوزوو روی دهد. روسیه با طرح اعطای استقلال (از صربستان) به کوزوو مخالف است. موضوع منع تکثیر سلاح‌های اتمی نیز با تمرکز بر دو کشور ایران و کره شمالی از دیگر موضوعات مورد بحث در این کنفرانس خواهد بود. احتمال دارد موضوع دارفور نیز در این نشست مطرح شود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)