رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۹ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۹ خرداد ۱۳۸۶
۳۰ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: غلامعلی حداد عادل امروز برای چهارمين بار به رياست مجلس هفتم برگزیده شد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ایرنا، در جلسه‌ی رأی‌گيری امروز، از مجموع ۲۶۳‬ رأی، ۱۷۰ ‬نماینده به حداد عادل رأی مثبت دادند. حسن سبحانی، نماينده‌ی دامغان، نامزد دوم رياست مجلس بود که ۸۵ ‬رأی كسب كرد. ۸ رأی نیز باطله شناخته شد.

تهران، ایران: علی لاریجانی امروز در نشستی خبری گفت: «ماهيت مسأله‌ی هسته‌ای ما تاكتيكی نيست و تعليق يک پيشنهاد غيرمنطقی‌ست كه صرفا صورت مسأله را پاک می‌كند». علی لاریجانی، مذاکره کننده‌ی ارشد برنامه‌ی هسته‌ای ایران، با اشاره به گفت‌وگويش با روزنامه‌ی فيگارو و موضع ايران برای میانجیگری فرانسه در پرونده‌ی هسته‌ای ايران، ضمن اشاره به تغيير ساختار فرانسه گفت: «سؤال اساسی در باره‌ی نقش‌آفرينی فرانسه در بحث هسته‌ای ايران، اين بود كه آيا آنها علاقه‌مندند كه در اين مسأله فعال باشند كه من پاسخ مثبت دادم. آنها می‌توانند در صورت تمايل به ورود به اين مسأله روی حمايت ما حساب كنند؛ چرا كه ما و فرانسه منافع مشتركی داريم».

بغداد، عراق: هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ی عراق، امروز اعلام کرد حادثه‌ی دیروز حادثه‌ای بسیار عجیب بوده و به دست «شبه‌نظامیان» سازمان‌دهی شده بود. روز گذشته افرادی که لباس پلیس بر تن داشتند وارد ساختمان وزارت دارایی عراق شدند و پنج شهروند غربی را ربودند. زیباری همچنین گفت: «ما این ماجرا با شدت تمام دنبال می‌کنیم زیرا ماهیت این آدم‌ربایی بسیار عجیب است». هوشیار زیباری در پاسخ به این سوال که مسئولیت این حادثه را چه کسانی بر عهده دارند گفت: «واقعا نمی‌دانم. اما بیش از هر چیز به گروهی شبه‌نظامی ظنین هستم تا هر چیز دیگر». بامداد امروز زیباری در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه‌ی بی‌بی‌سی، گفته بود نزدیکی ساختمان وزارت دارایی با شهرک صدر، سپاه مهدی،‌ وابسته به مقتدا صدر، را به شدت در معرض اتهام قرار می‌دهد،‌اما ساعاتی بعد گفت: «هنوز زود است که گروهی خاص را در این کار مقصر بشناسیم».

واشنگتن، آمریکا: با پایان گرفتن ماجرای رسوایی پل ولفوویتز و استعفای او، جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، امروز رسما رابرت زولیک را برای تصدی ریاست بانک جهانی معرفی می‌کند. ولفوویتز پذیرفته است که سی‌ام ژوئن از کار کناره بگیرد. ۲۴ عضو هیأت مدیره‌ی بانک جهانی باید ریاست رابرت زولیک را تصویب کنند. زولیک پیش از این معاون وزارت خارجه و همچنین نماینده‌ی بازرگانی آمریکا بوده است.

غزه: بامداد امروز در حمله‌ی هوایی اسراییل به اردوگاه آوارگان جبلیه، در شمال نوار غزه، دو عضو مسلح گروه حماس کشته شدند. حملات هوایی اسراییل ظرف دو هفته‌ی اخیر پنجاه تن از فلسطینی‌ها را از پای درآورده است. این حملات هنوز نتوانسته است پرتاب راکت را به اسراییل متوقف کند. خالد مشعل، رهبر سیاسی حماس، روز گذشته در مصاحبه‌ای ابراز امیدواری کرد حماس بتواند «علی‌رغم بمباران‌های اسراییل، همچنان پرتاب راکت را به اسراییل ادامه دهد».

بداوی، لبنان: آوارگانی که از اردوگاه‌های فلسطینی نهر البارد گریخته‌اند در وضعیتی بسیار بد به سر می‌برند. بر اساس آمار دفتر امور کودکان ملل متحد (یونیسف)، نزدیک به پنج هزار تن از این آوارگان در مدرسه‌ای ۲ طبقه در بداوی اسکان داده شده‌اند که فقط ۲هزار متر مربع فضا دارد. شهرک بداوی که پیش از این، با ۱۶هزار جمعیت، از پرازدحام‌ترین مناطق به شمار می‌آمد، اینک با میزبانی ۳۶هزار آواره با بحرانی جدی روبه‌روست. به گفته‌ی رییس هلال احمر فلسطین که در لبنان به سر می‌برد، شرایط بهداشتی در محل اسکان آوارگان «غیرقابل تحمل» است. دولت لبنان همچنان بر تسلیم شورشیان فتح الاسلام پافشاری می‌کند و درگیری‌ها بین ارتش لبنان و این شورشیان اسلامگرا همچنان ادامه دارد.

سری‌نگر، هند: شب گذشته نظامیان هندی ۳ مظنون به عضویت در گروه شبه‌نظامیان اسلامگرای کشمیری را که قصد عبور از مرز پاکستان به هند را داشتند از پای درآوردند. این پنجمین حمله به شبه‌نظامیان کشمیری ظرف هفته‌ی گذشته است. ارتش هند می‌گوید با فرا رسیدن بهار و آب شدن برف کوه‌ها، شبه‌نظامیان پاکستانی تحرکات بیشتری برای نفوذ به کشمیر هند دارند. منازعه‌ی دو کشور هند و پاکستان بر سر کشمیر، از سال ۱۹۸۹ تاکنون جان ۴۲هزار نفر را گرفته است.

پوتراجایا، مالزی: دیوان عالی مالزی امروز اعلام کرد صلاحیت ندارد به درخواست ثبت تغییر دین یک زن، که از اسلام به مسیحیت گرویده، رسیدگی کند و این درخواست را به دادگاه شرع مالزی احاله داد. لینا جوی، ۴۳ ساله، پیش از این از دادگاه فدرال کشور خواسته بود تا اجازه دهند در برابر «دین» در کارت هویتش به‌جای اسلام، مسیحیت درج شود. خانم جوی از بیم اسلامگرایان در دادگاه حاضر نشد. وکلای مدافع او نیز پس از خروج از دادگاه از هرگونه پاسخی به خبرنگاران طفره رفتند، اما یکی از آنها چندی پیش از «افزایش امتیازات دادگاه شرع» ابراز نگرانی کرده بود.

کولومبو،‌ سری‌لانکا: سازمان صلیب سرخ جهانی امروز اعلام کرد فعالیت خود را در خطوط مرزی سری‌لانکا از سر می‌گیرد. این سازمان هفته‌ی گذشته با بمباران شدن منطقه و با به خطر افتادن جان کارکنانش، فعالیت خود را در منطقه‌ی درگیری ارتش سری‌لانکا و شورشیان موسوم به بیرهای تامیل متوقف کرده بود. نماینده‌ی سازمان صلیب سرخ در سری‌لانکا گفت در مذاکراتی با ارتش این کشور،‌ تضمین‌های لازم را برای ادامه‌ی فعالیت دریافت کرده است. امروز نیز ۶ سرباز سری‌لانکایی به دست شورشیان تامیل از پای درآمدند. جدایی‌خواهان تامیل از سال ۱۹۷۲ با حکومت مرکزی این کشور در نبردی مسلحانه هستند و از آن هنگام تاکنون در حدود ۶۰هزار نفر در این درگیری‌ها جان باخته‌اند.