رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۸ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۸ خرداد ۱۳۸۶
۲۹ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: روزنامه‌های امروز صبح ایران، جملگی،‌ تیتر یک خود را به مذاکرات روز گذشته‌ی ایران و آمریکا اختصاص دادند و برداشت‌هایی متفاوت از آن ارائه کردند. روزنامه‌های اصلاح‌طلب اهمیت این دیدار حساس را یادآور شدند و آن را به عنوان مقدمه‌ای برای ارتباطات بیشتر قلمداد کردند. روزنامه‌ی کارگزاران تیتر زد: «شکاف در دیوار بی‌اعتمادی». روزنامه‌ی دولتی ایران نیز نوشت: «نخستین توافق در گفت‌وگوهای بغداد». اما از نظر روزنامه‌ی کیهان: «ایران تفهیم اتهام کرد». روزنامه‌ی محافظه‌کار جمهوری اسلامی هم در سرمقاله‌ی امروز خود با عنوان «متهم در جایگاه قاضی» نارضایتی خود را از وارد شدن به این مذاکرات و قرار گرفتن در برابر خطر بازی خوردن از آمریکا اعلام کرد: «بهتر است این گفت‌وگوها متوقف شود و ادامه پیدا نکند». روزنامه‌ی اصلاح‌طلب اعتماد نیز با درج نوشته‌ای از صادق زیباکلام با عنوان «مذاکرات؛ نقطه عطف» اشاره کرد: «قريب به 30 سال از انقلاب می‌گذرد و اين مذاکره مهم‌ترین حادثه‌ای است که براي اولين بار در سطح سفير و به صورت علنی انجام پذيرفت». در روزنامه‌ی شرق نیز مقاله‌ای با عنوان «دریچه اول مذاکرات ایران و امریکا» به قلم ماشاالله شمس‌الواعظین منتشر شد که در آن آمده بود: «هم طرف امریکایی و هم طرف ایرانی به نقطه مطلوبی برای شروع مذاکرات دست یافتند».

تهران، ایران: علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه، امروز اعلام کرد «کیان تاجبخش به جاسوسی متهم است». جمشیدی تصریح کرد: «هاله اسفندیاری از سوی وزارت اطلاعات به اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ و جاسوسی متهم شده است. همین اتهام متوجه آقای تاجبخش هم هست».

خرمشهر، ایران: نماينده‌ی مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت ۳۰ هزار بيكار در این شهر در جست‌وجوی شغل هستند. به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، مصطفی مطورزاده، در نشست رسيدگی به مشكلات شهرستان خرمشهر افزود: «پيش از جنگ نرخ بيكاری در خرمشهر صفر درصد بود و خرمشهر به عنوان بهشت جويندگان كار قلمداد می‌شد اما هم اينک نرخ بيكاری مردم خرمشهر، دو برابر متوسط نرخ بيكاری كشور است. البته معتقديم نرخ بيكاري بيش از اين است». نماينده‌ی خرمشهر همچنین گفت: «اکنون مشكل جدی در بخش فاضلاب خرمشهر وجود دارد. در بخش آب نيز بايد هر چه سريع‌تر به ميزان ۱۰ هزار متر مكعب به توليد آب افزوده شود». نرخ بيكاری در خرمشهر، بر اساس اعلام منابع رسمی، ۶/۲۱ درصد است.

هامبورگ، آلمان: خاوير سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحاديه‌ی اروپا، امروز اعلام كرد روز پنج‌شنبه با علی لاريجانی در مادرید دیدار خواهد کرد. سولانا در حاشيه‌ی نشست اتحاديه‌ی اروپا و آسيا (آسم) گفت: «اين مذاكرات روز پنج‌شنبه و احتمالا در مادريد برگزار خواهد شد».

نهر البارد، لبنان: فتح الاسلام، گروهی شورشی که در حال نبرد با ارتش لبنان در نزدیکی شهر طرابلس است،‌ امروز اعلام کرد هیچ یک از اعضایش را تحویل دولت لبنان نخواهد داد. ابوسلیم طاها، سخنگوی این گروه، امروز گفت: «ما تحویل اعضای فتح الاسلام را نمی‌پذیریم اما همچنان با هیأت انجمن علمای فلسطین مشغول مذاکره هستیم تا راهی برای پایان درگیری‌ها پیدا کنیم». دولت لبنان به شدت اصرار دارد اعضای گروه فتح الاسلام خود را به ارتش تسلیم کنند تا در دادگاه محاکمه شوند.
خبر تکمیلی: در نهمین روز از درگیری بین شورشیان فتح‌الاسلام و ارتش لبنان، ساعاتی پیش مجددا این درگیری‌ها پس از وقفه‌ای کوتاه از سر گرفته شد. در جدیدترین نبرد، یک سرباز لبنانی کشته شد.

بیروت، لبنان: شب گذشته پلیس لبنان یک خودرو را که به فرمان ایست اعتنا نکرد هدف قرار داد و یک زن را از پای درآورد. در پی افزایش جو التهاب در لبنان، بر اثر درگیری مسلحانه‌ی ارتش لبنان با گروه شورشی فتح الاسلام، تدابیر امنیتی در بیروت تشدید شده است. این چهارمین قربانی در تیراندازی‌های این هفته‌ی پلیس به خودروها محسوب می‌شود. روز گذشته نیز در جاده‌ی خروجی فرودگاه بیروت، ۳ نفر بر اثر حادثه‌ای مشابه کشته شدند.

بلوچستان، پاکستان: امروز چند انفجار در استان بلوچستان پاکستان رخ داد که بر اثر آنها ۴ نفر مجروح شدند. وزير خان نصير، رييس پليس كويته، گفت: «انفجار يک بمب دست‌ساز در خوابگاه كارگران شهر کویته، ۴ ‬تن از كارگران را زخمی کرد». همچنین سه انفجار در مسير راه‌آهن بلوچستان نيز موجب قطع ارتباط ريلی اين منطقه با ايران شده است. يک گروه جدایی‌طلب پاکستانی مسئوليت اين انفجارها را بر عهده گرفته است.

پیشاور، پاکستان: صبح امروز انفجار یک بمب جاسازی‌شده در یک خودرو مقابل ساختمان دیوان عالی پاکستان در شهر پیشاور ۹ نفر را زخمی کرد.

مرادیه، ترکیه: ارتش ترکیه امروز اعلام کرد در درگیری با جدایی‌طلبان کرد این کشور در منطقه‌ی وان، سه تن از شورشیان را که از مرز ایران وارد می‌شدند کشته است. هر ساله با آغاز بهار، ارتش ترکیه عملیات گسترده‌ای را برای حمله به شورشیان کرد در شرق و جنوب شرقی این کشور آغاز می‌کند تا جدایی‌طلبان کرد نتوانند قدرت جابه‌جایی و تحرک لازم را داشته باشند.

دمشق، سوریه: نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام شد. وزیر کشور سوریه در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد «بشار اسد با کسب ۶۲/۹۷ درصد آرا، برای ۷ سال دیگر به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد». وزیر کشور سوریه همچنین اضافه کرد: «۱۹۶۵۳ رأی نه و ۲۵۳هزار رأی سفید نیز به صندوق‌ها ریخته شده است».

هوبی،‌ چین: در تصادف یک اتوبوس مدرسه در چین ۷ کودک پیش‌دبستانی کشته شدند و ۱۴ تن جراحت برداشتند. خودروی مدرسه که بیش از ظرفیت مسافر داشت، پس از آن‌که از روستای گوییشان، در استان هوبی، به ره افتاد در جاده‌های مرکزی کشور ابتدا با یک خودرو تصادف کرد و سپس به داخل استخری منحرف شد. جاده‌های چین از خطرناک‌ترین جاده‌های دنیا شناخته می‌شود.