رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۶

پایان اولین مذاکره ایران و آمریکا


نماینده ایران (راست) و نماینده آمریکا (چپ) دور میز مذاکرات در عراق

در مذاکرات انجام شده در بغداد، ایران و آمریکا بر سر ایجاد ثبات در عراق توافق نشان دادند.
این خبر را خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق اعلام کرد.

کروکر افزود در این مذاکرات که مدت چهار ساعت به طول انجامید، ایالات متحده مصرانه از ایران خواست تا سخن‌های مثبت خود را جامه عمل بپوشاند و از آنچه آمریکا "حمایت از گروه‌های مسلح عراقی از سوی ایران" نامید کناره گیرد.

این اجلاس که پیش از ظهر روز دوشنبه، ۲۸ مه در بغداد آغاز شده بود، نخستین اجلاس مقامات بلندپایه ایران و آمریکا در ۲۷سال گذشته است. رایان کروکر جو حاکم بر گفتگوهای آمریکا و ایران را "اداری" توصیف کرد. منابع دولتی عراقی جو این مذاکرات را دوستانه توصیف کرده‌اند.

سفیر آمریکا در عراق افزود: هماهنگی‌های خوبی در مواردی همچون پشتیبانی از یک عراق باثبات فدرال و دموکراتیک که بر امنیت خود حاکم باشد و با همسایگانش در صلح به‌سر ببرد میان ما و ایرانیان وجود دارد. او به گزارشگران گفت که از دیدگاه ایالات متحده، عمل ایران مهم است نه اصولی که از سوی ایران اعلام می‌شود.

کروکر طی این جلسه نیز اتهامات آمریکا مبنی بر کمک ایران به شبه‌نظامیان مسلح ضد دولتی در عراق را تکرار کرد. هیئت ایرانی به این اظهارات پاسخی نداد.

به گزارش خبرگزاری ای.ان.پی هلند، رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق، از برگزاری دور دومی از مذاکرات با مقامات ایرانی خبر داد.

اظهارات سفیر ایران

به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی، حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق که ریاست هیئت ایرانی در این گفت‌و‌گوها را نیز بر عهده داشت در سخنرانی خود در این اجلاس گفت:
"ما متعجب هستیم که چرا می‌بایست تجهیزات ارتش و پلیس عراق ضعیف‌تر از گروه‌های تروریستی باشد و ارتش و پلیس سلاح‌های لازم برای دفاع از خود و ملت را نداشته باشند؟ چگونه‌ ممکن است ‌نیروهای مسلح عراق بتوانند در چنین شرایطی بر گروه‌های تروریستی که مجهزتر شده‌اند، فائق آیند؟ انگیزه عدم تجهیز ارتش و پلیس عراق چیست؟"

او در بخشی دیگر از سخنرانی‌اش افزود: "جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید برضرورت حفظ وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی و حمایت از روند دموکراسی و سیادت ملی عراق و اهمیت همزیستی مسالمت‌آمیز تمامی قومیت‌ها و مذاهب در عراق، بارها آمادگی خود را در کمک به دولت منتخب ملی عراق اعلام نموده است و مجدداً براین آمادگی با توجه به شناخت از مشکلات عراق و تجربه امنیتی طولانی کشورمان تاکید دارد."

Meeting between US and Iran ended in Iraq

نظرهای خوانندگان

به نظر من دولت ایران به دنبال ایجاد این ارتباط است اما از راهی که وجهه خود را جلوی ملت حفظ کند .

-- حجت ، May 28, 2007 در ساعت 04:14 PM

بنا بر نظریه داروین ( که در این زمان به اثبات رسید ) ، ...برای بقای نسل خود لازم است گاهی با شیطان بزرگ وارد مذاکره گردند.

-- علی ، May 29, 2007 در ساعت 04:14 PM

حالا چرا آقای کاظمی قمی اینقدر قیافه گرفته بود.

-- فرشاد ، May 29, 2007 در ساعت 04:14 PM