رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۶

احضار سفیر سوییس به دلیل ‌"شبکه جاسوسی آمریکا"

به دنبال بیانیه وزارت اطلاعات ایران مبنی بر "کشف و ضربه‌زدن به چند شبکه جاسوسی از عوامل نفوذی اشغالگران عراق"، وزارت امور خارجه از احضار سفیر سوییس به این وزارتخانه خبر داد.

بنا بر بیانیه وزارت خارجه "سفیر سوییس و حافظ منافع آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به مداخله خصمانه دولت آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور در امور داخلی" ایران به اطلاع وی رسانده شده است.


فیلیپ ولتی سفیر سوییس در تهران. ایسنا

بر پایه این بیانیه، احمد سبحانی، مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه، به فیلیپ ولتی، سفیر سوییس اطلاع داده است که: "جمهوری‌اسلامی‌ایران اخیرا چند شبکه جاسوسی را که با هدف نفوذ و انجام اقدامات خرابکارانه در مناطق غرب ، جنوب غربی و مرکزی ایران فعالیت داشتند، کشف کرده است".


سبحانی افزود: "این جاسوسان با هدایت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در جهت اغراض خصمانه فعالیت می‌کردند".

به گفته مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه ایران "اقدامات جاسوسی دولت آمریکا در خاک جمهوری اسلامی ایران در تعارض با تعهدات بین‌المللی این کشور در خصوص ضرورت احترام به‌حق حاکمیت ملی و استقلال کشورها بوده‌ و ناقض بیانیه الجزایر منعقده میان‌دو کشور درخصوص عدم مداخله در امور داخلی ایران است".

برپایه این گزارش سبحانی خواستارابلاغ مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به مقامات آمریکایی و خواهان ارایه توضیحات لازم از سوی مقامات دولت آمریکا در این زمینه شد.

وزارت اطلاعات ایران روز شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مامورانش "موفق به کشف و ضربه‌زدن به چند شبکه جاسوسی از عوامل نفوذی اشغالگران عراق در مناطق غربی، جنوب غربی و مرکزی" ایران شدند.

تهران و واشنگتن روز دوشنبه در بغداد با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.

توماس فريدمن: ايران می تواند متحد طبيعی آمريکا باشد

طرف مذاکره با آمریکا تعیین شد