رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۶ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۶ خرداد ۱۳۸۶
۲۷ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، امروز اعلام کرد مذاکرات لاریجانی - سولانا، که قرار بود ۳۱ ماه مه (دهم خرداد) و احتمالا در اسپانیا انجام شود، با توافق طرفین به تعویق افتاد. حسینی علت این تعویق را «بررسی بیشتر برخی از طرح‌ها و پیشنهاد‌های تازه» اعلام کرد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد حوادث صعده جزء مسایل داخلی يمن است. حسینی ضمن ابراز تعجب از اظهارات وزير كشور يمن گفت: «درحالی كه ميان دوكشور مناسبات مثبتی وجود دارد، اظهارات وزير كشور يمن يک حركت غير مسئولانه و غير دوستانه تلقی می‌شود». پیش از این، وزیر کشور یمن، دو کشور ایران و لیبی را به دخالت در امور داخلی خود و حمایت از شورشیان شیعه‌ی آن کشور متهم کرده بود.

تهران، ایران: جانشین فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: «طی اجرای طرح افزایش امنیت اجتماعی، سه‌هزار و پانصد تن از اراذل و اوباش از جامعه پاک شده‌اند». سردار ذوالفقاری همچنین در پاسخ به پرسشی در باره‌ی وجود شاکیان خصوصی از اراذل و اوباش گفت: «تاكنون گزارشی از شكايات خصوصی در اين زمينه در سطح فرماندهی اعلام نشده است». به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ذوالفقاری در پاسخ به پرسش رسانه‌ها درخصوص برخورد با پرسنل متخلف نيروی انتظامی گفت: «مأموران انتظامی هم مكلف به جلوگيری از وقوع جرم و همچنين ارتكاب آن از سوی خود هستند». به گفته‌ی این فرمانده انتظامی، در سال گذشته بيش از هزار و چهارصد نفر از پرسنل ناجا از خدمت رها شدند. هر چند «موارد اخراج مأموران بسيار نادر بوده است».

قاهره، مصر: گروه‌های فلسطینی امروز در قاهره با یکدیگر دیدار می‌کنند تا علاوه بر تثبیت آتش‌بس شکننده میان خود، جبهه‌ی متحدی را در برابر اسراییل تشکیل دهند. روز گذشته بر اثر حملات موشکی اسراییل پنج تن در غزه کشته شدند. شب گذشته نیز موشک‌های اسراییل در رفح ۸ تن را زخمی کرد. از سوی دیگر، حملات راکتی گروههای فلسطینی به اسراییل همچنان ادامه دارد. روز گذشته بر اثر انفجار یک راکت در سدروت پنج تن زخمی شدند که حال یک نفر از آنان وخیم گزارش شده است. صبح امروز نیز سه راکت به سوی اسراییل پرتاب شد که بر اثر آن یک اسراییلی کشته و یک نفر دیگر مجروح شدند. پلیس اسراییل به‌خاطر احتمال وقوع حملات تروریستی آماده‌باش کامل اعلام کرده است.

شهرک صدر، عراق: یک روز پیش از آغاز مذاکرات نمایندگان ایران و آمریکا در بغداد، نیروهای آمریکایی با حمله به شهرک شیعه‌نشین صدر یک عراقی دیگر را به ظن ارتباط با ایران و قاچاق سلاح‌های ضدزرهی بازداشت کردند. ارتش آمریکا در عراق امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرد بازداشت‌شده علاوه بر انتقال سلاح از ایران به عراق، مظنون به اعزام تروریست‌ها به ایران برای آموزش است».

بغداد، عراق: روز گذشته جمعا ۸ سرباز آمریکایی در عراق کشته شدند. ماه مه یکی از خونین‌ترین ماه‌ها برای ارتش آمریکا در عراق بود. دیک چنی، معاون رییس جمهور آمریکا، نیز در سخنرانی خود در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه نظامی گفت تمامی تجهیزات لازم در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا بتوانند مأموریت خود را در عراق یا هر جای دیگر، به‌طور کامل انجام دهند. دو روز پیش سرانجام بودجه‌ی فوق‌العاده برای عملیات نظامی ارتش آمریکا در افغانستان و عراق به تصویب رسید.

نیمروز، افغانستان: طالبان اعلام کرد دو گروگان افغانی خود را روز گذشته در ولایت نیمروز آزاد کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی شورشیان طالبان، امروز در تماسی تلفنی اعلام کرد این دو افغانی که به همراه دو همکار فرانسوی خود، در سوم آوریل ربوده شده بودند، روز گذشته آزاد شدند. دو گروگان فرانسوی نیز به ترتیب در ۲۸ آوریل و ۱۱ مه آزاد شده بودند. هر پنج نفر عضو طرحی برای کودکان بودند و در شهر زرنج فعالیت داشتند.

کی‌یف، اوکراین: شب گذشته ویکتور یوشچنکو، رییس جمهور اوکراین، اعلام کرد با توافقی که با نخست وزیر این کشور بر سر برگزاری زودرس انتخابات پارلمان در ماه سپتامبر حاصل شد،‌ بحران سیاسی در اوکراین «پایان یافته است».

دمشق، سوریه: انتخابات ریاست جمهوری در سوریه از صبح امروز با تنها یک نامزد آغاز شد. مردم سوریه امروز برای انتخاب مجدد بشار اسد برای ۷ سال دیگر، به پای صندوق‌های رأی می‌روند. بر اساس قانون اساسی سوریه، در هر دوره‌ی ریاست جمهوری، حزب بعث یک نفر را برای نامزدی ریاست جمهوری معرفی می‌کند و او در صورت کسب موافقت از پارلمان، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند. شرط پيروزی در انتخابات نیز كسب بيش از ۵۰ ‬درصد آراست.

رم، ایتالیا: مردم ايتاليا از صبح امروز برای انتخاب شهرداران محلی به پای صندوق‌های رأی رفتند. در این انتخابات، که فردا هم ادامه خواهد داشت، مقامات شهرداری ۲۶ ایالت برگزیده خواهند شد.

کاراکاس، ونزوئلا: در پی دستور هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا، مبنی بر تعطیلی یک ایستگاه تلویزیون خصوصی، هزاران تن از مردم پایتخت در اعتراض به این تصمیم و حمایت از تلویزیون مذکور دست به راه‌پیمایی زدند.