رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۶

محمد خاتمی: لیدر اصلاح‌طلبان نیستم

محمد خاتمی، روز شنبه درباره گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره شرکت وی در انتخابات مجلس تصریح کرد که به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، خاتمی پس از اتمام نشست مطبوعاتی "همایش بین‌‏المللی امام خمینی در قلمرو دین" در پاسخ به این سئوال که آیا به عنوان لیدر اصلاحات در انتخابات مجلس کاندیدا می‌‏شود، اظهار داشت: "من لیدر اصلاح‌‏طلبان نیستم و این عناوین را قبول ندارم اما هر کاری که از دستم برآید، انجام می‌‏دهم تا اصلاح‌‏طلبان به یک ائتلاف نهایی دست یابد".


محمد خاتمی، 26 مه. ایسنا

رییس‌جمهور پیشین ایران افزود: "من در انتخابات شرکت نخواهم کرد اما حضوری فعال در انتخابات دارم و امیدوارم این انتخابات سالم و رقابتی برگزار شود".

خاتمی اظهار داشت: "همه کسانی که به اصل نظام دلبسته‌‏اند، باید بتوانند در انتخابات شرکت کنند و جریانی که پیروز انتخابات است نیز باید به اقلیت احترام بگذارد تا استبداد اکثریت به وجود نیاید".

رییس موسسه گفت‌‏وگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها در مورد بنیاد باران نیز گفت: "این بنیاد شعبه خارجی ندارد. تنها پاتوقی است برای برخی مدیران که در یک سری مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بحث‌‏هایی صورت گیرد که به واسطه آن مدیرانی استراتژیک تربیت شوند. در آینده ممکن است بنیاد باران اقدام به تاسیس پژوهشگاه یا دانشگاه کند".

رییس‌‏جمهور پیشین ایران در مورد سخنرانی‌‏های خارج از کشور خود، اظهار داشت: "دعوت‌‏های مختلفی از من صورت می‌‏گیرد اما من سعی می‌‏کنم در همایش یا کنفرانسی شرکت کنم که وزن آن و مخاطب آن معقول و منطقی باشد. هدف من از شرکت در این نوع همایش‌‏ها آن است که صدای متفاوتی از اسلام را ارایه دهد زیرا هم‌‏اکنون اسلام با دو موج وحشتناک روبروست؛ یکی اسلام‌‏ستیزی و یکی صدای خشنی که از خود جهان اسلام بیرون می‌‏آید. بنده در عین نقدی که به دنیای مدرنیته دارم، سعی می‌‏کنم از اسلام نیز متفاوت از این دو دفاع کنم".