رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۶

امیدواری متکی به ادامه گفتگوها با آمریکا

وزیر امورخارجه ایران، در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای سریلانکایی خود ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای ایران و آمریکا که طبق برنامه قرار است این هفته در عراق صورت بگیرد، به موضوعاتی فراتر از مسائل عراق کشیده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی پس از گفتگو با روهیتا بوگولاگاما، وزیر امور خارجه این کشور، در جمع خبرنگاران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

منوچهر متکی در پاسخ به خبرنگاری که از او سئوال کرد آیا ممکن است گفتگوهای ایران و آمریکا در موضوع عراق گسترش یابد و با ارتقاء سطح به موضوعات دیگر هم کشیده شود گفت: "گفتگوهایی که روز دوشنبه در عراق با حضورنمایندگان عراق و آمریکا داریم ، در صورتی که نگاهی واقع بینانه و مبتنی بر پذیرش سیاست‌های غلط گذشته و تصمیم برای جبران آنها و پذیرش تعهدات قانونی باشد، می توان به آینده این مذاکرات امیدوار بود".

روز گذشته ، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد، به عنوان طرف مذاکره با سفیر آمریکا در عراق معرفی شد.

وزیر امورخارجه ایران افزود: "بدیهی است در این چهارچوب جمهوری اسلامی ایران علاقه مند و امیدوار به گفتگو و کمک به مردم عراق و دولت عراق می باشد" .

وزیر امور خارجه ایران همچنین در مورد دور تازه مذاکرات لاریجانی و سولانا گفت : "مقدمات برگزاری این گفتگوها در حال تدارک است و ما این روزها پیام‌هایی را دریافت می کنیم که حاکی از ترغیب کشورهای 1+5 برای حمایت از گفتگوهای سازنده با ایران هستند".

متکی اظهار داشت: "امیدواریم در دور جدید گفتگوها ، به راه حلی همه جانبه در موضوع هسته ای دست یابیم" .

دستگیری مقامات ایرانی در اربیل از جمله موضوعاتی است که بر مذاکره ایران و آمریکا سایه انداخته است. متکی در این باره اظهار داشت: "این موضوع به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد و علاوه بر اقداماتی که نزد دولت عراق و دولت آمریکا از طریق دفتر حفاظت منافع آن کشور در سفارت سوییس داشته‌ایم ، به سلسله اقدامات گسترده‌ای نیز برای روشن سازی افکار عمومی جهان و تاکید بر ضرورت آزادی فوری این افراد دست زده‌ایم" .

متکی افزود: "ما در این مورد اقدامات گسترده و یک برنامه ریزی منظم داریم" .

متکی همچنین در پاسخ به خبرنگاری که نظر وی را درباره رزمایش ناوهای آمریکایی در خلیج فارس جویا شده بود، این تمرین‌های نظامی را کم اهمیت جلوه داد و گفت: "خلیج فارس در طول سالیان اخیر ، شاهد مانورهای مختلف نظامی بوده است و گاهی بعضی از این مانورها اهداف و پیام های سیاسی هم داشته‌اند . لذا از نظر ما این مانور هم مثل سایر مانورهاست" .

وزیر امور خارجه ایران همچنین از اظهارات اخیر محمد البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد و گفت: "عصبانیت برخی کشورها از اظهارات البرادعی قابل درک است و نشان از انگیزه‌های سیاسی و برخوردهای مبتنی بر استانداردهای دو گانه در موضوع هسته ای ایران دارد".

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌های اخیر خود گفته بود که باید نسبت به دانش هسته‌ای ایران واقع‌نگری داشت و به ایران اجازه داده شود که تا اندازه‌ای غنی‌سازی اورانیوم را در خاک خود انجام دهد.

در این نشست خبری دو وزیر خارجه بر تقویت مناسبات دوجانبه تاکید کردند.

وزیر امور خارجه ایران میزان مبادلات تجاری ایران و سریلانکا را حدود 800 میلیون دلار اعلام کرد و گفت : "ایران بزرگترین تامین کننده نفت خام برای سریلانکا است و ما توسعه همکاری های نفتی با سریلانکا را در دستور کار خود قرار دادیم و گفتگوهای خوبی در این زمینه انجام شد" .

در ادامه این نشست خبری، روهیتا بوگولاگاما وزیر امور خارجه سریلانکا ضمن اشاره به مذاکرات با متکی این گفتگوها را پرثمر توصیف کرد و گفت: "ما فهرست بلند بالایی از امکانات و ظرفیت های گسترش روابط دو کشور داریم و برای افزایش روابط اقتصادی دو کشور اهمیت زیادی قائلیم" .