رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۳ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۳ خرداد ۱۳۸۶
۲۴ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: بان‌كی‌مون، دبيركل سازمان ملل، شب گذشته با منوچهر متكی، وزير امور خارجه‌ی ایران، به مذاکره‌ی تلفنی پرداخت. به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، دبيركل سازمان ملل مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به درگيری‌های اخير در شمال لبنان بين گروه‌های مختلف و نيروهای ارتش ابراز كرد و مساعدت ايران را در بازگرداندن آرامش به لبنان خواستار شد. متكی نيز ضمن بيان نگرانی متقابل ایران از درگيری روزهای اخير، حمايت همه جانبه‌ی ايران را از امنيت و ثبات در لبنان اعلام كرد. وی همچنین بر ضرورت توجه به مسایل انسان‌دوستانه در داخل اردوگاه‌ها و ضرورت دور نگاه داشتن ساكنان آن از هرگونه درگيری تأكيد كرد.

طرابلس، لبنان: دولت لبنان به گروه شورشی فتح الاسلام تا امروز ضرب الاجل داده است که خود را تسلیم کنند. از سوی دیگر، یک رزمناو لبنانی امروز به سوی قایقی که شورشیان دیگری را به‌سوی اردوگاهی در نهر البارد می‌برد شلیک کرد و آن را غرق ساخت. سخنگوی ارتش لبنان که این خبر را به رسانه‌ها اعلام کرد، هیچ جزئیات دیگری را در باره‌ی این حادثه و تلفات آن بازگو نکرد.

نابلس، کرانه‌ی غربی رود اردن: نیمه شب گذشته سربازان اسراییلی با اجرای عملیاتی ۳۳ تن از اعضای سرشناس حماس را در شمال کرانه‌ی غربی رود اردن، در نزدیکی نابلس، بازداشت و آنها را به محل نامعلومی منتقل کردند. ناصرالدین الشاعر، وزیر آموزش فلسطین، ۳ تن از نمایندگان مجلس و همچنین ۷ شهردار در این عملیات بازداشت شدند. عمیر پرتص، وزیر دفاع اسراییل، در پیامی رادیویی اعلام کرد: «این پیامی روشن به گروههای مسلح تروریستی‌ست تا شلیک راکت را متوقف کنند». سخنگوی ارتش اسراییل نیز اعلام کرد: :این ۳۳ نفر به علت حمایت از شلیک راکت به اسراییل بازداشت شده‌اند.
از سوی دیگر، اسراییل همچنان به شلیک موشک به غزه ادامه می‌دهد. شب گذشته بر اثر انفجار یک موشک اسراییلی، ۷ فلسطینی در غزه مجروح شدند. این راکت در نزدیکی دو مغازه‌ی صرافی منفجر شد و مغازه‌ها و همچنین یک خودرو را تخریب کرد.

موشک‌های اسراییل با این‌که تاکنون قتل ۲۵ شبه‌نظامی و ۱۲ غیرنظامی را در فلسطین در پی داشته اما هنوز ارسال راکت‌ها را به اسراییل متوقف نکرده است. ظرف ۱۰ روز گذشته، ۱۳۰ راکت در سرزمین‌های اسراییل منفجر شده است که بر اثر آنها یک نفر کشته و ۱۶ تن زخمی شده‌اند.

بغداد، عراق: ارتش آمریکا امروز تایید کرد جسدی که روز گذشته در رود فرات یافت شد، متعلق به جوزف آنزاک، یکی از سه سرباز ربوده شده در ۱۲ روز پیش، است. روز ۱۲ مه، یک گروه کوچک گشتی آمریکایی که در حال بازرسی روزانه در روستای قرقولی در نزدیکی محمودیه بود مورد تهاجم شورشیان قرار گرفت که ۴ سرباز آمریکایی به همراه مترجم عراقی‌شان در این جمله کشته شدند. در آن حادثه همچنین ۳ سرباز آمریکایی ناپدید شدند که بعدتر گروه «حکومت اسلامی عراق»، وابسته به القاعده، اعلام کرد آنها را به گروگان گرفته است.
از سوی دیگر، امروز در درگیری سربازان آمریکایی با شورشیان در استان ناآرام انبار، یک سرباز آمریکایی کشته شد. با مرگ این دو سرباز، تعداد سربازان کشته شده‌ی آمریکایی در عراق از سال ۲۰۰۳ تاکنون به ۳۴۳۷ نفر رسید.

سیستان و بلوچستان، ایران: روز گذشته دو مرد در سیستان و بلوچستان به دار آویخته شدند. علی خاشی به جرم قاچاق هروئین در زندان ایرانشهر به دار آویخته شد و عبدالحق اسکانی به جرم سرقت مسلحانه در میدانی در زاهدان، در ملأ عام به دار آویخته شد. بدین ترتیب، آمار اعدام‌های سال جاری (میلادی) در ایران به ۷۹ مورد رسید. سال گذشته نیز ۱۷۷ نفر در ایران اعدام شدند.

سیبری، روسیه: صبح امروز انفجار گاز متان در یکی از معادن زغال‌سنگ سیبری، ۲۸ معدنچی را به کام مرگ فرستاد. ۱۵۲ تن از معدنچیان دیگر نجات داده شدند اما از سرنوشت ۵۱ کارگر معدن همچنان اطلاعی در دست نیست و تلاش برای یافتن و رهایی آنان ادامه دارد. انفجار در یکی از معادن نوو کوزنتسک، در استان سیبریایی کِمه‌روو، روی داد. دو ماه پیش نیز در انفجار معدنی در یولیانوسکی، به کشته شدن ۱۱۰ کارگر معدن انجامید.

هاوانا، کوبا: فيدل كاسترو، رهبر کوبا، با ارسال بياينه‌ای با امضای خود برای خبرنگاران دولتی، از بهبودی حال خود خبر داد. کاستروی ۸۰ ساله در اين بيانيه، كه به خبرنگاران دولتی ای‌میل شده و قرار است امروز در رسانه‌های کوبا منتشر شود، گفته است: «من اعلام می‌کنم كه در حال بهبودی هستم و وزنم در حدود ۸۰ كيلوگرم است. اکنون تنها خطر برای من پیری و نتایج بی‌توجهی به سلامتی‌ام در گذشته است».

ژنو، سوییس: پلیس سوییس می‌گوید به آتش‌سوزی روز سه‌شنبه، که به وبران شدن کامل یک کنیسه در ژنو منجر شد، ظنین است و احتمال خرابکاری را در آن رد نمی‌کند.