رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۲ خرداد ۱۳۸۶
۲۳ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

واشنگتن، آمریکا: رسانه‌های آمریکا از بازداشت یکی دیگر از آمریکاییان ایرانی‌تبار خبر دادند. روزنامه‌ی واشنگتن پست گزارش داده است کیان تاجبخش، مشاور مؤسسه‌ی جامعه‌ی باز جورج سوروس، از روز یازدهم ماه مه در تهران بازداشت شده است. مسئولان مؤسسه‌ی جامعه‌ی باز، که هنوز اظهار نظری در باره‌ی بازداشت تاجبخش ۴۵ ساله نکرده‌اند، می‌گویند او از سال ۲۰۰۴ از ایران با این مؤسسه همکاری پاره‌وقت داشته و همچنین با بانک جهانی نیز همکاری‌هایی داشته است. خویشاوندان آقای تاجبخش، پس از آن‌که چند روز گذشته هاله اسفندیاری به براندازی نرم متهم شد، با نگرانی خبر بازداشت او را اعلام کردند. مؤسسه‌ی جامعه‌ی باز برای حمایت از فعالیت‌های جامعه‌ی باز در ۳۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. سخنگوی این مؤسسه به روزنامه‌ی واشنگتن پست گفت: «فعالیت‌های مؤسسه‌ی ما در ایران صرفا در زمینه‌های رفاه انسانی و سلامت و فرهنگ عمومی تمرکز دارد و کاملا با اطلاع مقامات دولت ایران انجام می‌گرفت».

بغداد، عراق: صبح امروز انفجار یک بمب در قهوه‌خانه‌ای شلوغ در شمال شرقی بغداد، موجب مرگ ۲۰ تن و زخمی شدن ۱۵ تن دیگر شد. این بمب‌گذاری انتخاری در ماندالا، شهرکی عموما کردنشین در شمال شرقی پایتخت، روی داد. از سوی دیگر پلیس عراق امروز اعلام کرد جسد یک نظامی آمریکایی را در رود فرات، در منطقه‌ی مصیب، یافته است. مقامات آمریکایی هنوز این گزارش را تایید نکرده‌اند. مصیب در نزدیکی محمودیه واقع شده است که هفته‌ی گذشته شاهد جست‌وجوی گسترده‌ی نیروهای آمریکایی برای یافتن سه سربازی بود که ۱۱ روز پیش به دست نیروهای القاعده ربوده شده بودند.

نهر البارد، لبنان: شبه‌نظامیان اسلامگرای «فتح الاسلام»، گروهی که با القاعده در ارتباط است، عصر روز گذشته به‌طور یک‌جانبه در نهر البارد در نزدیکی بندر طرابلس، آتش‌بس اعلام کرد و به درگیری سه روزه‌ی خود با ارتش لبنان پایان داد. ابوسلیم، سخنگوی این گروه فلسطینی، امروز گفت: «ما به این آتش‌بس احترام می‌گذاریم اما سر تسلیم فرود نخواهیم آورد. اگر مورد حمله واقع شویم تا آخرین قطره‌ی خون خود خواهیم جنگید». سخنگوی این گروه، که سال گذشته اعلام موجودیت کرد،‌ همچنین افزود: «غیرنظامیان ساکن اردوگاه‌ها آزادند که به بیرون از اردوگاه بروند».

قاهره، مصر: اعضای اتحاديه‌ی عرب در بيانيه‌ی نشست اضطراری ديروز خود در قاهره، از عملكرد دولت و ارتش لبنان در كنترل امنيت و ثبات اين كشور حمایت کردند. همچنین اعضای اتحاديه‌ی عرب رويارويی نظامی گروه فتح‌ الاسلام را اقدامی جنايتكارانه و تروريستی خواندند.

آنکارا، ترکیه: مأموران امنیتی ترکیه امروز ۸ مظنون را در ارتباط با انفجار روز گذشته بازداشت کردند. دیروز بمب قدرت‌مندی در بازار شهرک اولوس، در مرکز پایتخت، در شلوغ‌ترین ساعات غروب منفجر شد و به مرگ ۶ تن، از جمله یک پاکستانی که احتمال می‌رود در بمب‌گذاری نقش داشته، انجامید. در این حادثه بیش از صد تن زخمی شدند که حال ۱۶ نفر از آنان وخیم گزارش شده است. ۱۰ پاکستانی نیز که در قالب هیأتی دولتی برای شرکت در نمایشگاه صنایع دفاعی به ترکیه سفر کرده بودند در میان مجروحان یافت شده‌اند. روزنامه‌ی حریت در شماره‌ی امروز خود احتمال داده است هدف بمب گذاری ژنرال یاشار بویوک آنیت، فرمانده‌ی ارتش ترکیه، بوده باشد.

بلوچستان، پاکستان: امروز انفجار یک بمب ساعتی، که در ساک خرید پنهان شده بود، در ایستگاه اتوبوس در منطقه‌ی هوب در بلوچستان پاکستان، منجر به کشته شدن ۲ نفر و زخمی شدن ۲ تن دیگر شد.

فاریاب، افغانستان: سخنگوی ارتش نروژ اعلام کرد انفجار در نزدیکی پایگاه نیروهای ائتلاف در منطقه‌ی میمنه در ولایت فاریاب در شمال غربی افغانستان،‌ منجر به کشته شدن یک سرباز فنلاندی و دو سرباز نروژی شد و ۲ تن را نیز زخمی کرد. مأموران امنیتی افغانستان صبح امروز هویت سرباز کشته شده را نروژی اعلام کرده بودند. ۳۲۰ نیروی نروژی در ولایت فاریاب افغانستان حضور دارند. دو سال پیش نیز یک سرباز نروژی بر اثر انفجار راکت در کابل کشته شد.

ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی: بارش برف و سرد شدن هوا ۱۳ تن را در یکی از استان‌های جنوبی آفریقای جنوبی به کام مرگ فرستاد. روز گذشته بارش سنگین برف، که در بیست سال گذشته در این کشور بی‌سابقه بوده است، باعث مرگ ۱۳ تن شد. در اغلب بزرگراه‌های استان کیپ جنوبی اختلال پدید آمد و تصادفات بسیاری را در برداشت. همچنین هلیکوپترهای ارتش موفق شدند ۶ تن از کوهنوردان محاصره‌شده در برف را نجات دهند. دمای هوای صبح امروز در ژوهانسبورگ منفی ۳ درجه‌ی سانتی‌گراد گزارش شده است. سازمان هواشناسی آفریقای جنوبی این موج سرما را برای هفته‌ی آینده پیش‌بینی کرده بود.

جاکارتا، اندونزی: امروز با مرگ یک دختر پنج ساله، تعداد تلفات آنفلوآنزای مرغی در اندونزی به ۷۷ تن رسید.

تهران، ایران: علی‌اشرف درويشيان، نويسنده‌ی ۶۶ ساله‌ی كرمانشاهی، كه از دهم ارديبهشت‌ماه در بخش مراقبت‌های ويژه‌ی بيمارستان ایرانمهر بستری شده بود، به بخش عمومی منتقل شد. به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، به گفته‌ی مسئولان بیمارستان، او وضعيت عمومی بسيار بهتری دارد؛ اما فعلا مشخص نيست چه زمانی بیمارستان را ترک خواهد کرد.