رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۱ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۱ خرداد ۱۳۸۶
۲۲ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: تلویزیون ایران اعلام کرد جواد ظریف به‌عنوان نماینده‌ی ایران در مذاکرات هفته‌ی آینده با آمریکا برگزیده شده است. وزارت خارجه‌ی ایران هنوز این خبر را به طور رسمی اعلام نکرده است. جواد ظریف، که با نوشتن مقالات انگلیسی در روزنامه‌های آمریکا، در هفته‌ّای اخیر چهره‌ای تحسین‌برانگیز از خود نشان داده است، از سال ۲۰۰۲ نمایندگی ایران را در سازمان ملل متحد برعهده دارد. مذاکرات بین ایران و آمریکا قرار است در ۲۸ مه (هفتم خرداد) در عراق برگزار شود. رایان کروکر،‌ سفیر آمریکا در عراق، نماینده‌ی آمریکا در این مذاکرات خواهد بود.

تهران، ایران: مجلس ایران، پس از ماه‌ها بحث، طرح تجميع انتخابات مجلس و رياست جمهوری را به مجمع تشخيص مصلحت فرستاد تا در آنجا تعيين تكليف شود. نمايندگان مجلس در ادامه‌ی بررسی اين طرح كه دو بار از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، در نشست علنی امروز، بر مصوبه‌ی قبلی خود اصرار ورزیدند و بدين‌ترتيب اين طرح به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستاده شد. طرح تجميع انتخابات دوره‌ی هشتم مجلس با انتخابات دوره‌ی دهم رياست جمهوری دو بار به دليل مغايرت با قانون اساسی، از سوی شورای نگهبان رد شده بود. كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، به عنوان كميسيون اصلي بررسی اين طرح، به حذف این طرح و خارج شدن آن از دستور كار مجلس نظر داده بود. بر اساس اين طرح، هفت ماه به طول دوره‌ی مجلس هفتم اضافه می‌شود و از طول دوره‌ی نهم رياست جمهوری چهار ماه کاسته می‌شود.

تهران، ایران: سکونت اتباع بیگانه در شهرهای مرزی شرق ایران ممنوع اعلام شد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، سردار سرتيپ حسين ذوالفقاری، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، روز گذشته گفت: «طرح جمع‌آوری و طرد اتباع غيرمجاز با شدت و قاطعيت در حال اجراست و اتباع خارجی دارای مجوز قانونی ساكن سيستان و بلوچستان نيز بايد اين استان را ترک كرده و در استان‌های غيرمرزی سكونت كنند».

بغداد، عراق: انفجار بمبی در یکی از بازارهای حومه‌ی بغداد، موجب کشته شدن ۲۴ تن و زخمی شدن ۳۹ نفر، که اغلب زنان و کودکان هستند، شد. انفجار در بازار امیل، در جنوب غربی بغداد، روی داد. شهرک امیل به محل تجمع شیعیان تبدیل شده و از سوی شورشیان سنی‌مذهب بارها مورد حمله قرار گرفته است. در شرق بغداد نیز امروز انفجار بمبی در کنار جاده، منجر به کشته شدن یک افسر عراقی و زخمی شدن ۳ مأمور دیگر شد.

الانبار، عراق: نیروهای عراقی با مشارکت نظامیان آمریکایی ۱۲ تن دیگر از گروگان‌ها را در استان الانبار آزاد کردند. روز گذشته نیز در عملیاتی مشابه، ۵ گروگان آزاد شدند. نیروهای ائتلاف امروز در بیانیه‌ای اعلام کردند: «نظامیان ائتلاف امروز ۱۲ عراقی را که به دست تروریست‌ها ربوده شده بودند امروز صبح در عملیاتی در منطقه‌ی کرمه در استان الانبار آزاد کردند و ۹ تن از تروریست‌ها را از پای درآوردند».

میرانشاه، پاکستان: ارتش پاکستان اعلام کرد صبح امروز با حمله‌ای غافلگیرانه به یک اردوگاه آموزشی تروریست‌ها در روستای زرگرخیل در نزدیکی مرز افغانستان، ۴ تن از آنها را کشت. به گفته‌ی سخنگوی ارتش، این عملیات زمانی آغاز شد که شورشیان از پذیرفتن یک هیأت صلح که با هلیکوپتر عازم محل بودند سر باز زد و به سوی آنها شلیک کرد. ژنرال وحید ارشد،‌ سخنگوی نیروهای مسلح پاکستان، همچنین گفت: «نیروهای امنیتی در حال پاکسازی منطقه از امکانات آموزشی رافضیان هستند». در سپتامبر ۲۰۰۶ پس از ماهها درگیری و کشته شدن صدها تن، موافقت‌نامه‌ی صلحی بین مقامات پاکستان و شبه‌نظامیان هوادار طالبان در شمال وزیرستان امضا شد. نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان بارها شورشیان منطقه‌ی وزیرستان را به گذشتن از مرز، و طراحی حملاتی در خاک افغانستان متهم کرده‌اند.

طرابلس، بیروت: در سومین روز از ناآرامی در نهر البارد، درگیری بین نیروهای ارتش لبنان و گروه اسلامگرای فتح الاسلام تشدید یافته است. در درگیری‌های روزهای گذشته تاکنون ۶۰ تن کشته شده‌اند. از سوی دیگر، گروه اسلامگرای افراطی «فتح الاسلام» امروز در بیانیه‌ای مسئولیت دو بمب‌گذاری روزهای گذشته در بیروت را بر عهده گرفت. در این بیانیه آمده است: «گروهی از مجاهدین قهرمان ... در دو روز گذشته انفجارهایی را در قلب بیروت طراحی و اجرا کردند». در این همچنین آمده است: «ما پیش از این به مقامات لبنانی هشدار داده بودیم و امروز به وعده‌ی خود عمل می‌کنیم ... باز هم بیروت را به آتش خواهیم کشید». دوشنبه‌شب، در جریان انفجار بمبی در منطقه‌ی مسلمان‌نشین قسمت غربی بیروت، ۱۰ نفر زخمی شدند. شب پیش از آن نیز بمبی در منطقه‌ی مسیحی نشین بیروت منفجر شد که یک زن کشته و ۱۰ نفر مجروح شدند.

امریتسار، هند: در پی فراخوان رهبران فرقه‌ی سیک به اعتصاب به‌خاطر اعتراض به توهین به مقدسات‌شان، مأموران امنیتی در ایالت پنجاب هند به حال آماده‌باش کامل درآمدند. فضای عمومی در این ایالت شمالی هند ظرف هفته‌ی گذشته به‌شدت ملتهب بوده است. هفته‌ی پیش آگهی‌ای در یکی از روزنامه‌های محلی به چاپ رسید که رهبر فرقه‌ی درا ساشا سودا را با پوشش مورد احترام سیک‌ها نشان می‌داد. پس از آن درگیری‌های متعددی بین هواداران دو فرقه‌ی رقیب روی داده است. مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند که اولین نخست‌وزیر سیک در کشور محسوب می‌شود، از ساکنان این ایالت خواست آرامش خود را حفظ کنند.

اورشلیم، اسراییل: در پی حمله‌ی موشکی روز گذشته در نوار غزه، که به کشته شدن یک زن اسراییلی منجر شد، امروز اسراییل به مقامات حماس هشدار داد. افراییم اسنه، معاون وزیر دفاع اسراییل،‌گفت: «شاخه‌ی سیاسی حماس به آنهایی که مسئولیت ارسال موشک را دارند چراغ سبز نشان می‌دهد». شب گذشته نیز اسراییل دو راکت به نوار غزه شلیک کرد که بنا به گفته‌ی مأموران امنیتی فلسطینی تلفاتی در بر نداشت.