رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۶

چامسکی بازداشت هاله اسفندیاری را محکوم کرد

نوام چامسکی، روشنفکر مشهور آمریکایی و پروفسور زبان‌شناسی دانشگاه ام. آی. تی، که از منتقدان سرسخت سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌رود، با انتشار بیانیه‌ای بازداشت هاله اسفندیاری از سوی دولت ایران را محکوم کرد.

چامسکی در با صدور بیانیه اعلام داشت: "برآنم که در محکومیت شدید آزار و بازداشت هاله اسفندیاری به سازمان دیده‌بان حقوق بشر، انجمن آکادمیک مطالعات خاورمیانه، و جامعه بین‌المللی برای مطالعات ایران، بپیوندم".

چامسکی چنین "اقدامات تاسف‌آوری" را هدیه‌ای به "تندروهای غربی" دانسته که در تدارک راه‌انداختن اقدام نظامی علیه ایران هستند. او همچنین اراده اکثریت مردم ایران و آمریکا را با توجه به آخرین انتخابات برگزار شده در این دو کشور معطوف به حل مسالمت آمیز مشکلات دو کشور از راه دیپلماتیک دانسته و گفته است که "بدرفتاری ناپذیرفتنی با این محقق بسیار محترم و فعال حقوق بشرف به‌شدت تلاش‌های کسانی را که در پی صلح و عدالت و آزادی در منطقه و جهان هستند را تضعیف می‌کند".

در همین زمینه روزنامه واشنگتن پست خبر داده است که انجمن مطالعات خاورمیانه آمریکای شمالی در نامه‌ای به احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران هشدار داده است که بازداشت هاله اسفندیاری می‌تواند به بایکوت دانشگاهی ایران بیانجامد.

به گزارش واشنگتن پست تاکنون خوان کول استاد برجسته دانشگاه میشیگان، که او هم از منتقدان سیاست جورج بوش در منطقه خاورمیانه است، در وبلاگ شخصی پرخواننده خود، اعلام کرده که به دلیل بازداشت هاله اسفندیاری از رفتن به کنفرانسی که در تابستان امسال در تهران برگزار می‌شود و از او برای شرکت در آن دعوت شده بود خودداری خواهد کرد.

نظرهای خوانندگان

معذرت بخاطر پست قبلی ان یکی با تصحیح:

متاسفانه آقای چامسکی روز بروز به نیوکانسروتیوهای جنگ طلب آمریکایی نزدیکتر میشن. آقای چامسکی کجا بودن وقتی که آمریکا دیپلماتهای مصونیت دار ایرانو در عراق بدون هیچ مدرکی زندانی کرد و اجازه تماس و ملاقات حتی به خانواده اونها نمیدن؟ آقای چامسکی چرا انجمن روانشناسهاس آمریکا رو برای تائید رسمی سیاست شکنجه بوش علیه «تروریست ها» محکوم و بایکوت نمیکنه؟ الان در آمریکا صدها مسلمان بدون هیچ جرم و مدرکی از ماهای بعد از ۹/۱۱ در زندان بسر میبرند و بعضی از اونها شکنجه هم شده اند، آقای چامسکی کجا برای حقوق قانونی این بدبختا قیام کرده اند؟ توی غرب روزی نیست که یه خانم باحجاب یا یه مسجد یا یه نفر مسلمان معمولی مود حمله نژدپرستهای شیک پوش مدرن غربی واقع نمیشن. آقای چامسکی چرا اینچیزها رو محکوم نمیکنه؟

یکی (بجز من هه هه هه :) ) نیس بپرسه، چرا آقای چامسکی پیشدستی میکنن و خودشونو علانا تبدیل کرده اند به مامور ابلاغ اولتیماتوم های آمریکا و شروع کردن به تهدید ایران برای جنگ؟ این اولین باری نیست که آقای چامسکی سخنگوی سیاست خارجی آمریکا شده اند . سر قضیه ملوانان انگلیسی هم همینطور بود. ایشون در اعلامیه خود بر خلاف موضع فیدل کاسترو و شاوز، که معمولا به دوستی و نزدیکی با اونا افتخار میکنن، ایرانو بخاطر «ماجراجویی» متهم کرد و بطور ضمنی مدعی شد که ایران دنبال بمب اتمیه، چیزی که حتی آژانس انرژی اتمی هم نمیتونه اونو ثابت کنه. یکی نیست بگه آقای چامسکی شما تشریف بیارین اسرائیلو برای حمله غیر انسانی به غزه محکوم کنین، دفاع از یک نئولیبرال طرفدار جهانی سازی مثل خانم اسفندیاری که به راند کورپوریشن (RAND CORPORATION) مشاورت میده پیشکش شما امیدوارم به من به عنوان طرفدار رژیم حمله ور نشوید معلومه که دستگیری به جرم کار غلطیه، ولی این روشنفکرای ایرانی و خارجی کجا بودند که استانداردشونو درباره دیپلمات های ایرانی هم به معرض اجرا بگذارند؟. آقای چامسکی معلق زدن ممنوع! ما فراموش نکردیم که شما چطور پارسال تا روز آخر جنگ لبنان دست روی دست گذاشتین و با اینکه تابستون توی ملاقاتتون با نصرالله خیلی از مسائل رو دریافته بودین، اگه فشار tariq ali و howard zinn نبود، شما هیچوقت پای اعلامیه دفاع از مقاومت لبنانو امضا نمیکردید. دقت کنین چطور آقای چامسکی زبانشناس از زبان استفاده کامل میکنه و بطور غیر مستقیم میگه که با این کارهای جمهوری اسلامی حقشه که مورد حمله نظامی قرار بگیره. واقعا که.... یکی نیست بگه چرا آمریکا میتونه بخاطر دغدغه های امنیت ملی جنگ راه بندازه و چند تا کشور رو به خاک سیاه بشونه، ولی ایران اجازه نداره که برای این دغدغه ها یه نفر رو موقتا زندانی کنه؟ این سوالیه که ما باید از خودمون بپرسیم.

در ضمن بگو ببینم چامسکی جون، چرا حرکت ایران در رابطه با دستگیری ملوانان انگلیسی ماجراجوییه اما حرکت انگلیس در حمله به عراق و قایقرانی در آبهای ایران (یا حتی آبهای عراق) ماجراجویی نیست؟ آی مردم «آگاه و بیدار» فقط به به معنی مشخص یه گفته توجه نکنیم، بلکه هر گفته ای در کنار معنی رسمی خودش، پیام غیر مشخص ولی بیشتر اوقات خیلی مهمتری داره. وقتی چامسکی به ایران هشدار میده که ماجراجویی نکن، در حقیقت اون داره از طرف قدرتهای غربی این حرفو میزنه و منظور اصلیش اینه که ایران یه جوجه است دربرابر این ابر قدرتها و بهتره که از استقلال خودش دفاع نکنه. خوب این که شد حرف همون بوش؟

این لینک مطلبیه که من در گرماگرم اون قضیه نوشتم: http://sundaymag.ca/index.php?id=752

لپ کلام: چامسکی در کشاکشهای دنیای امروزی نقش گلدستاین رو در کتاب ۱۹۸۴ بازی میکنه. مثل کاراکتر مذکور ایشون ژست انقلابی میگیره ولی در پایان وقت نیروهای مترقی رو با حرفهای گیج کننده و بی خاصیت هدر میده و ضرر حرفهاش همیشه از نفع اونا بیشتره. از خودتون سوال کنین، آیت الله خمینی به اصطلاح سنتی بدون phd و کرسی دانشگاه تونست بین ۱۳۴۱ و ۱۳۵۷ یه انقلاب فراگیر به نفع ایده های خودش راه بندازه؟ چرا چامسکی بر خلاف این همه ادعا و مواضع انقلابی بین ۱۹۸۸ و ۲۰۰۷ نه تنها نتونسته آمریکا رو به طرف ایدآل های خودش بکشونه، بلکه برعکس، دوران ولایت فقیهی چامسکی برای چپ جهانی از ذلیل ترین دورانها بوده و آخرش هم به بوش و بلر و مرکل، هارپر (کانادا) و بالاخره سارکوزی ختم شده؟

-- گل آرا حمزه ، May 21, 2007 در ساعت 10:58 PM

khanoom'e gol ara hamzeh;
Arseh'e siasat sahn'e davai'e kiabooni nist; Dar yek davai'e kiabani shoma zahmat' va khesarat'e dava ra be tasmim'e kohd migirid; Amma dar sahneh'e siasat mallati bayad hazin'e rajas khani va toteh bini mosti ensane mtaasebe keleh khar ra bayad bedahad; Eshkal'e bahze shoma in ast ke fakr mikonid evaghebe in harakate tahrik amiz (az janebe dolate Iran ra bayad tanhe khodetan bedahhid") masale in nist ke Amrika raftari behtar darad ya na. Masal'e in ast ke Amrika tabaat'e raftarash ra be rahati tahamol mikonad; Ama keshvar zakhm khorde va nahif Iran nivitavanad varede jangi digar beshavad.
Kami taghol konid, va dast as shoar goi va rajaz khani kam konid.
Amir

-- Amir ، May 21, 2007 در ساعت 10:58 PM

خانم گل آرا حمزه اولا چامسکی یک متفکر جهانی است . متفکر جهانی یعنی کسی که همه کس و همه چیز را نقد می کنند بدون سمت و سوی مغرضانه . متوقع نباشید چامسکی ضد بوش و ضد جنگ در مقابل مانورهای بجه گانه احمدی نزاد ها و صدام ها و قذافی ها خفه شود تا شما همچنان چامسکی را خوب بپندارید و در تلویزیونتان سخنرانی های ضد جنگش را پخش کنید و باش عوامفریبی کنید .اگر اپوزیسیون هایی چون چامسکی و مایکل مور نبودند تلویزیون ایران چطور می توانست برنامه های عوامفریبانه تهیه کند و به مردم شهید پرور بقبولاند که یکه تازی ها و قتل و غارتهای داخلی و خارجی اش بر حق است . از خود بپرسید چرا فقط دیپلماتهای مصونیت دار ایرانی دستگیر می شوند و سایر دیپلماتهای دنیا هر جا میروند با عزت و احترام استقبال می شوند ؟ بله من به شما می گویم چرا . چون فقط از دیپلماتهای مصونیت دار ایرانی همچون منوچهر متکی بر می آید که در دوره سفارت خود در ترکیه حداقل صد نفر را در خاک ترکیه به قتل برسانند . تنها از دست دیپلماتهای مصونیت دار ایرانی بر می آید که در آلمان میکونوس راه بیندازند . در آرزانتین 100 نفر را با هم بفرستند روی هوا . در ترکیه با نزاد پرستان آلمان - ان پی دی - ملاقات کنند و به آنها کمک کنند تا به نفع احمدی نزاد شعار بدهند و هواداران ایرانی فوتبال را در آلمان ضرب و شتم کنند و بالاخره بنها ایران است که به خود اجازه می دهد بطور علنی و قانونی سنگسار کند و به زن و دختر ها در خیابان ارشاد کند و تجاوز کند که چرا ساق پایت پیداست . نمیدانی قلب آقا امام زمان بدرد می آید؟ و ایران است که بنیانگذارش در فرانسه وعده حجاب آزاد و آب و برق مفتی میدهد و به ایران که می آید می گوید بگیرید و ببندید و بزنید و بکشید و حتی- در اوایل انقلاب- چشم در بیاورید و با قلم و چکش قطع نخاع کنید (قصاص) . معلم ها را بگیرید زندانی کنید شکنجه دهید . خانم گل آرا تنها امثال شما که جرات و جربزه اینکه طبق نص صریح قرآنتان به دین پدرانتان شک کنید را ندارید می توانید در این مملکت به راحتی زندگی کنید . خانم گل آرا وقتی این کاره نیستید و قتی از سیاست و علم سر در نمی آورید وقتی از نظر دین شما همه چیز در علی و محمد و قرآن خلاصه شده است و تکلیف همه چیز در دین شما روشن شده است وقتی که مسایل اقتصادی شما با نخود و شتر و زکات و خمس و و قوانین حقوقی تان با سنگسار و قطع دست و ... حل می شود و مسایل شخصی تان را آقای خمینی ( متفکر بزرگ ) با احکام تخلی و صید ملخ و حکم شلاق برای مساحقه و لواط و وطی با حیوان حل کرده است اصلا چرا شما سعی می کنید با تحلیل های کارشناسی و باصطلاح علمی مسایل جهان را تحلیل کنید . به یاد علی و محمد باشید . ذکر بگویید که هم اثر و هم ثوابش بیشتر است . میدانید که از این جمعیت 6 ملیاردی دنیا فقط امثال شما قرار است به بهشت بروند و با حور و غلمانهای ملکوتی حال کنند و بقیه در این دنیا ول معطلند پس عزیز من چرا بیخودی جوش میزنی ؟ برو عبادتت رو بکن و فضای کفر آمیز دنیای مجازی را بذار در اختیار همون کفاری که اختراعش کردند تا تو بتونی جهالت مدرن خودت رو توش نشون بدی . تو رو چه به چامسکی ! ...
*****************
اما نظر خودم درمورد اقدام اخیر آقای چامسکی
: آقای چامسکی به هر حال به نظر من مصون از اشتباه نیست و در تحلیلهایش در مورد مقایسه مثلا اینکه اگر ایران جای آمریکا بود و به کانادا تجاوز می کرد و اینها ... ساده انگاریهای زیادی به چشم می خورد . منتقد سیاستهای امپریالیستی بودن او باعث شده که بغضی وقتها با خوش بینی بیش از حد به حکومتهای توتالیتر خاور میانه نگاه کند ولی در این اقدام اخیرش ثابت کرد که زیاد هم سعی نمیکند لی لی به لا لای این حکومتها بگذارد . این اقدام بسیار مثبتی بود و مطمئنا حرف چامسکی حرف هر کسی نیست و تاثیر بسزایی خواهد داشت . دست چامسکی جون درد نکنه .

-- سلمان ، May 21, 2007 در ساعت 10:58 PM

من با نظر آقای چامسکی واقعا" موافقم

-- مرتضی الویری ، May 22, 2007 در ساعت 10:58 PM

من با نظر گل آرا حمزه کاملا" موافقم و بسیار خوشحال شدم که یک ایرانی باهوش دیدم که گول موذی گری های چامسکی صیهونیست رانخورده و خوب او راشناخته است. لطفا" مقالات jeffrey blankford و james petras و افراد دیگر راکه چامسکی را بعنوان یک موذی صیهونیست که منافع اسراییل را درسطح جهانی با دور کردن اذهان مردم از جنایات اسراییل به طور "ظریف" حفظ می کند بخوانید. چامسکی موذی هیچوقت از ونونو تکنیسین اسراییلی که مدت بیست سال در زندان انفرادی جنایتکاران اسراییلی بسربرد دفاع نکرده است. چامسکی صیهونیست هیچوقت از تحریم اقتصادی یا دانشگاهی اسراییل دفاع نکرده و بشدت برضد آن سخن گفته است. او همیشه می گوید که من مخالف هرگونه تحریمی هستم و مردم اسراییل از آن رنج خواهند برد. درضمن همیشه خودش را آمریکایی معرفی میکند. ولی درمصاحبه ای که انجام داده باوجود اینکه برخلاف تحریم اسراییل است ولی در دنباله می گوید که اگر می خواهید تحریم کنید چرا آمریکا راتحریم نمی کنید؟ در این بحرانی که امریکا واسراییل برای ایران و دنیا بوجود آورده اند و بوش اعتراف به خرابکاری و جنگ پنهانی علیه مردم ایران کرده است ایران حق داردکه شهروندهای خود را از خطر این جنایتکاران مصون بدارد. بنابراین گرفتن هاله اسفندیاری که با صیهونیسم رابطه تنگاتنک داردو ازطریق مراکز "تحقیقی" ولی در حقیقت امنیتی وجاسوسی براندازی رژیم هایی که آهنگ قدرت های خرابکاررانمی خوانند کار زیادی نیست. شائول بخاش هم توسط صیهونیست معروف دانیل پایپ بعنوان "یک محقق خوب" به طرفداران اسراییل پیشنهاد شده است.

http://www.campus-watch.org/article/id/948

شاوز و کاسترو هردو از دوستان ایرانند چون دشمنان بشریت رامی شناسند. چامسکی چرا این بوق وکرنارا درمورد این کشورها انجام نمی دهد. جواب اینست که ایران درمنطقه خاورمیانه قراردارد. ایران همیشه قدرت منطقه بوده و خواهد بود، حتی اگر این جریان چامسکی راعصبانی کند. ایرانیان باهوش لطفا" مطالب مربوط به چامسکی رابادقت بخوانند چون او خیلی موذی است.

-- هوشمند ، May 23, 2007 در ساعت 10:58 PM