رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۳۰ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶
۲۰ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران، امروز اعلام کرد هنوز نماينده‌ی ايران در مذاكره با آمريكا مشخص و قطعی نشده است. قرار است ۲۸ مه (هفتم خردادماه) نمايندگان ايران و آمريكا در باره‌ی موضوع عراق، در شهر بغداد مذاكره كنند. از سوی آمریکا رايان كروكر، سفير آن کشور در عراق، برای شركت در اين مذاكره معرفی شده است. سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران همچنین افزود: «ما با آمريكايی‌ها مذاكره‌ای نداريم و همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب تصريح كرده‌اند، تا دولت آمريكا سياست‌های غلط خود را تغيير ندهد، ما هيچ‌گونه مذاكره‌ای با آمريكا نخواهيم داشت». حسینی در ادامه گفت: «ايران علاقه‌مند نيست ارتباطی بين موضوع عراق و موضوع هسته‌ای ايجاد كند و اگر ديگران هم بخواهند ارتباط ايجاد كنند ما موافق آن نيستيم».

تریپولی،‌ لبنان: بامداد امروز در نبرد بین ماموران امنیتی لبنان با فلسطینیان تندرو مرتبط با القاعده در شمال لبنان ۱۱ تن کشته شدند. در این درگیری که در اردوگاه فلسطینیان در نهرالبارد، در بندر تریپولی در شمال لبنان روی داد، ۷ تن از سربازان و ۴ نفر از شورشیان گروه «فتح الاسلام» کشته شدند. سعد حریری، رهبر اکثریت مخالف سوریه در پارلمان لبنان، از ساکنان تریپولی خواست آرامش را حفظ کنند و با نیروهای ارتش همکاری کنند. بر اساس پیمانی طولانی، ارتش لبنان وارد هیچ‌یک از ۱۲ اردوگاه پناهندگان فلسطینی نمی‌شود و امنیت آنها را به گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی سپرده است.

دیوانیه،‌ عراق: پس از درگیری شب گذشته که بین نیروهای دولتی عراق و هواداران مقتدا صدر رخ داد، و به کشته شدن ۹ تن و مجروح شدن ۱۵ نفر دیگر انجامید، امروز قرارداد آتش‌بسی میان مقامات محلی و شورشیان جیش‌المهدی، تحت رهبری مقتدا صدر، امضا شد.

قندهار، افغانستان: رییس پلیس قندهار می‌گوید بامداد امروز در حمله به شورشیان ۳۰ تن از آنان را کشته‌اند. نیروهای ناتو نیز اعلام کرده‌اند «تعداد قابل توجهی» از رهبران طالبان را از پای درآورده است.

گاردز، افغانستان: یک بمب‌گذار انتحاری امروز با منفجر کردن خود در شهر گاردز، مرکز ولایت پکتیا در شرق افغانستان، ۱۰ نفر از غیرنظامیان را کشت و بیش از ۳۰ تن را زخمی کرد.

شرقیه، مصر: نیروهای امنیتی مصر امروز با حمله به خانه‌ی یکی از اعضای اخوان‌المسلمین در استان شرقیه، ۱۴ تن از اعضای این گروه را به اتهام ترتیب دادن جلسه‌ای مخفی و همچنین در اختیار داشتن اسنادی محرمانه بازداشت کردند. اخوان‌المسلمین بزرگ‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین گروه مخالف دولت است. یک پنجم کرسی‌های پارلمان مصر در اختیار نیروهای اخوان‌المسلمین است که در انتخابات ۲۰۰۵ به عنوان نامزدهای مستقل به پارلمان راه یافتند.

ریاض، عربستان سعودی: مقامات عربستان سعودی شب گذشته 5 کویتی را که ۱۰ روز پیش بازداشت کرده بودند آزاد کردند. این ۱۰ نفر به اتهام پخش نوارهای صوتی در شهر مدینه بازداشت شده بودند. شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت، و ملک عبدالله، پادشاه عربستان، روز سه‌شنبه در ریاض، در جریان کنفرانس مشورتی سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با یکدیگر دیدار کرده بودند.

کولومبو، سری‌لانکا: دو درگیری بین ارتش سری‌لانکا و ببرهای تامیل ۶ کشته و چندین مجروح برجای گذاشت. در نخستین درگیری، شب گذشته هنگامی که «ببرهای آزادی‌بخش تامیل» قصد گذر از خط مرزی موهامالای در جفنا را داشتند مورد حمله‌ی نظامیان سری‌لانکا قرار گرفتند و ۳ تن از آنان کشته شدند. همچنین در حمله‌ی نیروهای دولتی به شورشیان در شمال غربی این کشور، ۲ تن از شورشیان و یک نفر از سربازان دولتی کشته شدند. در این درگیری ۷ تن نیز زخمی شدند. در جنگ قومی سری‌لانکا که 35 سال است ادامه دارد، تاکنون ۶۰هزار تن جان باخته‌اند.

دیلی، تیمور شرقی: خوزه راموس-هورتا امروز به‌عنوان رییس جمهور تیمور شرقی سوگند یاد کرد. این برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل، ماه گذشته در انتخابات پیروز شد و نخستین رییس جمهور این کشور تازه استقلال‌یافته محسوب می‌شود. در همین حال، هواداران دو گروه از مخالفان راموس-هورتا در برابر ساختمان پارلمان تجمع کردند. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل ۷۰ تن از تظاهرکنندگان را دستگیر کردند و همچنین اقدام به شلیک هوایی کردند.

بروکسل، بلژیک: روز سه‌شنبه (پس فردا) صدمین سالروز تولد آفریننده‌ی کارتون معروف «تن‌تن» است. ژرژ رمی، معروف به «اِرژ»، در ۲۲ مه ۱۹۰۷ در بروکسل زاده شد و در سوم مارس ۱۹۸۳ بر اثر سرطان خون درگذشت. شخصیت تن‌تن، خبرنگار مشهوری که او آفرید، همواره همراه کاپیتان هادوک و سگ قابل اعتمادی به نام اسنوی شاهد ماجراهایی جذاب بودند. به‌تازگی استیون اسپیلبرگ و پیتر جکسون اعلام کردند قصد دارند فیلم سه‌گانه‌ی دیجیتال- سه‌بعدی‌ای از این کمیک‌استریپ جاودان بسازند. روز سه‌شنبه مراسم متعددی، از جمله برگزاری نمایشگاهی ویژه و همچنین آغاز ساخت موزه‌ی ارژ، در بروکسل برگزار خواهد شد.