رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶

افزایش تب مالت در ایران

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از افزایش بیماری تب مالت در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران دکتر محمد مهدی گویا روز شنبه در دومین همایش کشوری تب مالت (بروسلوز) که با همکاری مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت برگزار شد، اعلام کرد در سال‌های اخیر موارد ابتلا به تب مالت از 16 هزار به 25 هزار افزایش یافته است.

گویا افزود: "سال گذشته ماهیانه سه هزار مورد بروسلوز در شش ماهه نخست سال به ثبت رسید که البته میزان بروز بیش از موارد ثبت شده است".

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اعلام افزایش موارد تب مالت (بروسلوز) از 16هزار به 25 هزار مورد طی سالهای اخیر گفت: "سال گذشته ماهیانه سه هزار مورد بروسلوز در شش ماهه نخست سال به ثبت رسید که البته میزان بروز بیش از موارد ثبت شده است".

محمد مهدی گویا عدم آگاهی روستاییان ازتب مالت و عواقب آن را از جمله چالش‌های در پیش روی کنترل این بیماری دانست.

به گفته گویا "توجه ناکافی آزمایشگاه‌ها و پزشکان به دستورالعمل‌های کشوری از چالش‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که ما معتقدیم باید فعالیت واحد سنتی تولید فراورده‌های لبنی در مناطق روستایی هم به شدت تحت کنترل درآید".

وی بروسلوز را بیماری فراموش شده برشمرد و یادآور شد: "هنوز تحقیقات جامعی در راستای تشخیص و پیشگیری از بروسلوز انجام نشده زیرا کشورهای پیشرفته به این باور که بروسلوز یک مشکل بهداشتی است نرسیده‌اند".

گویا استانهای خراسان، آذربایجان غربی و کردستان را از مناطقی یاد کرد که بیشترین آلودگی در آن گزارش شده اشت.

به گفته وی "در فصل بهار فصل زایش دامها موارد بروسلوز افزایش و با تغییر هوا کاهش می‌یابد".

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت همچنین اظهار داشت که 73 درصد افراد مبتلا شده به این بیماری، با دام و 28 درصد آنان با فراورده‌های لبنی سر و کار داشته‌اند.


عکس از خبرگزاری میراث فرهنگی

تب مالت یک عفونت‌ باكتریایی‌ است كه‌ از گاوها، خوک‌ها، گوسفندان‌ یا بزهای‌ آلوده‌ و عفونی‌ شده‌ به‌ انسان‌ انتقال‌ می‌یابد. این‌ بیماری‌ از انسان‌ به‌ انسان‌ مسری‌ نیست‌. این‌ عفونت‌ باكتریایی‌ اعضای‌ خون‌ساز بدن‌، از جمله‌ مغز استخوان‌، گره‌های‌ لنفاوی‌، كبد و طحال‌ را متأثر می‌سازد. بیماری‌ یک نوع‌ حاد و یک نوع‌ مزمن‌ دارد.
در نوع‌ حاد، علایم‌ زیر به‌طور ناگهانی‌ ظاهر می‌شوند: لرز، تب‌ متناوب‌، تعریق‌،خستگی‌ قابل‌ توجه‌ ،درد به‌ هنگام‌ لمس‌ ستون‌ فقرات‌ ، سردرد ، بزرگ‌ شدن‌ گره‌های‌ لنفاوی‌

در نوع‌ مزمن‌، علایم‌ زیر تدریجاً ظاهر می‌شوند: خستگی‌، درد عضلانی،‌ كمردرد، یبوست‌، كاهش‌ وزن‌، افسردگی،‌ ناتوانی‌ جنسی‌...

این عفونت‌ ناشی‌ از باكتری‌هایی‌ با نام بروسلا است، كه‌ از راه‌ مصرف‌ شیر یا محصولات‌ لبنی‌ (كره‌، پنیر) یا محصولات‌ گوشتی‌ به‌ انسان‌ انتقال‌ می‌یابد.

برای آگاهی بیشتر:

درمان و تشخیص تب مالت

تب مالت چیست