رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶

متکی: منتظر پاسخ مصر برای برقراری رابطه هستیم

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که تهران "منتظر دریافت پاسخ رسمی مسئولان مصری در زمینه برقراری رابطه مجدد" است.

منوچهر متکی در گفتگو با خبرگزاری کار ایران درباره مناسبات تهران و قاهره اظهار داشت: "دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران طی سالیان اخیر بر ایجاد رابطه با مصر بوده است. در گذشته نیز مذاکراتی در این زمینه وجود داشته است".

متکی افزود: "رییس‌‏جمهور هم اراده ایران را مبتنی بر برقراری رابطه مجدد با مصر اعلام کرده است، در حال حاضر نیز ما منتظر دریافت پاسخ رسمی مسئولان مصر در این زمینه هستیم.

محمود احمدی‌نژاد، در سفر اخیر خود به امارات متحده عربی از آمادگی ایران برای برقراری رابطه دیپلماتیک با مصر خبر داده بود.

رییس‌جمهوری ایران هنگام بازگشت به تهران نیز در فرودگاه مهرآباد از تمایل تهران برای بازگشایی سفارت در قاهره سخن گفت و اظهار داشت: "ایران و مصر دو كشور واقعاً با تمدن و با فرهنگ و دارای نقش مهم و موثر در جهان اسلام هستند. دو ملت یكدیگر را دوست دارند و به یكدیگر علاقه‌مند هستند و ما هم كه نماینده ملت هستیم، باید منعكس كننده خواسته‌های آنها باشیم".

در پی این اظهارات، احمد ابوالغیط، وزیر امورخارجه مصر، سخنان محمود احمدی‌نژاد را مثبت ارزیابی کرد.

یکی از موانعی که گفته می‌شود در برقراری رابطه دو کشور وجود دارد نامگذاری خیابانی در تهران به نام قاتل انور سادات، رییس‌جمهوری پیشین مصر است.

در سال 2004 شورای شهر محافظه‌کار تهران تلاش کرد که خیابان خالد استانبولی را به انتفاضه تغییر نام دهد که با موفقیت همراه نشد.

در همین حال روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز شنبه خود با انتقاد از کسانی که می‌خواهند نام این خیابان تغییر کند نوشته است: "خالد اسلامبولی نظامی مسلمان مصری كه در سال 1360 در عملی انقلابی انورسادات فرعون مصر را به دليل امضای پيمان ننگين كمپ ديويد به سزای عملش رساند در ايران از محبوبيت خاصی برخوردار است" .

این روزنامه همچنین به اینکه چرا مصر اجازه داده است محمد رضا شاه پهلوی در این کشور به خاک سپرده شود اعتراض کرده است.

در همین حال علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از برخی ملاحظات ایران در برقراری رابطه با مصر سخن گفت.

لاریجانی اظهار داشت: "موضوع تجدید رابطه ایران و مصر جدید نیست و در دولت قبل هم مطرح بوده و نیز در سفرهای گوناگون، طرفین نظرهای خود را اعلام كرده بودند. قاعدتا طرفین شروطی خواهند داشت ...حتما در ایران ملاحظاتی برای این مساله وجود خواهد داشت".

احمدی‌نژاد: همین امروز آماده بازگشایی سفارت در مصر هستیم

نظرهای خوانندگان

کشور مصر دیوانه نیست با شما رابطه ایجاد کند
شما می خواهید با باز کردن سفارتخانه در قاهره این کشور را به آشوب بکشید و در ان کشور لانه جاسوسی ایجاد کنید تا ... سفارتی شما در مصر به کارهای تروریستی و به اشوب بپردازد واختلاب مذهبی در این کشور راه بی اندازد مثل کشور عراق و افغانستان که در این کشور ها شما باعث هرج و مرج کشتار مسلمانان شده اید

-- بدون نام ، May 19, 2007 در ساعت 02:43 PM