رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۹ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶
۱۹ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

بغداد، عراق: تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، امروز در سفری اعلام نشده وارد بغداد شد. یکی از اهداف اصلی سفر بلر، که چندی پیش اعلام کرد ۲۷ ژوئن پس از ۱۰ سال از قدرت کناره خواهد گرفت، اطمینان از موفقیت گام‌های دولت عراق در ایجاد ارتباط با رهبران سنی این کشور اعلام شده است.

قندوز افغانستان: یک بمب‌گذار انتحاری امروز با منفجر کردن خود در بازار شهر قندوز ۳ سرباز آلمانی و ۶ تن از غیرنظامیان افغان را کشت. همچنین ۱۲ تن در این انفجار زخمی شدند.

خوست، افغانستان: نیروهای ائتلاف در افغانستان در حمله‌ی مشترکی که به همراه سربازان افغان ترتیب دادند، نزدیک به ۷۰ نفر از شورشیان القاعده و طالبان را کشتند. ژنرال سمیع‌الحق بدر، یکی از فرماندهان ارتش افغانستان، گفت: «عصر روز جمعه حمله‌ای به مواضع شورشیان در ولایت پکتیا، در نزدیکی مرز پاکستان، انجام دادیم که منجر به کشته شدن ۷۰ تن از آنها شد اما هیچ‌یک از سربازان افغان و خارجی در این حمله آسیبی ندیدند». پکتیا یکی از ولایت‌های ناآرام افغانستان است که نیروهای طالبان بیشترین حملات را به سربازان افغان و خارجی از آنجا سازماندهی می‌کنند. این ولایت در نزدیکی مرز پاکستان واقع شده است که هفته‌ی گذشته درگیری دو روزه‌ای بین نیروهای مرزی دو طرف در آنجا روی داد و منجر به کشته شدن ۱۳ تن از افغان‌ها گردید.

حیدرآباد، هند: ناآرامی‌ها در حیدرآباد همچنان ادامه دارد. روز گذشته انفجار بمبی قبل از شروع نماز جمعه در یکی از مساجد قدیمی این شهر منجر به کشته شدن ۱۰ تن از نمازگزاران شد. در درگیری بین تجمع‌کنندگان معترض و پلیس که پس از حادثه‌ی انفجار بمب روی داد نیز ۴ نفر دیگر جان باختند. یکی از احزاب اسلامی حیدرآباد در اعتراض به این خشونت‌ها، امروز مردم را به اعتصاب دعوت کرده است.

میرانشاه، پاکستان: بیش از ۴۰ مرد مسلح نقابدار، امروز با حمله به یک خودرو دولتی در منطقه‌ی شمال وزیرستان، ۸ کارمند دولت پاکستان را ربودند. ۳ تن از کارمندان به گروگان گرفته شده زن بودند. هنوز هیچ یک از گروههای شورشی محلی مسئولیت این گروگان‌گیری را به عهده نگرفته است.

غزه: روز گذشته هواپیماهای اسراییلی اهداف حماس را در نوار غزه بمباران کردند. درگیری بین نیروهای حماس و فتح در خیابان‌های غزه همچنان ادامه دارد و دعوت به آرامش از سوی جامعه‌ی بین‌المللی رو به افزایش است.

پاریس، فرانسه: نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، فهرست اعضای کابینه‌ی خود را معرفی کرد. در این فهرست پانزده نفره، هفت زن حضور دارند و همچنین برنار کوشنر، قهرمان حقوق بشر چپ‌گرا، به‌عنوان وزیر امور خارجه معرفی شده است.

بخارست، رومانی: مردم رومانی از صبح امروز برای قضاوت در باره‌ی اتهام رییس جمهور به پای صندوق‌های رأی رفتند. ترایان باسسکو، رییس جمهوری فعلی، از یک سو به نقض قانون اساسی متهم شده است، اما از سوی دیگر همچنان در بین مردم محبوبیت زیادی دارد. ماه گذشته پارلمان رومانی، باسسکو را به اتهام سپردن تمامی مناصب مهم حکومتی به افراد نزدیک، برکنار کرد. رومانی پنج ماه پیش به اتحادیه‌ی اروپا پیوست.

واشنگتن، آمریکا: درگیری لفظی بین کاخ سفید و کنگره‌ی آمریکا بر سر بودجه‌ی نظامی جنگ در عراق همچنان ادامه دارد.

دیلی، تیمور شرقی: استانیسلا آلکسیو امروز به عنوان نخست‌وزیر موقت تیمور شرقی سوگند یاد کرد. آلکسیو جانشین خوزه راموس – هورتا می‌شود که چندی پیش به ریاست جمهوری این کشور تازه استقلال یافته برگزیده شد.

واشنگتن، آمریکا: آمریکا در تلاش است جانشینی برای پل ولفوویتز، که سرانجام پس از هفته‌ها جنجال، از مقام ریاست بانک جهانی استعفا کرد، بیابد.

الجزیره، الجزایر: نتایج انتخابات پارلمانی الجزایر، که روز پنج‌شنبه برگزار شد، امروز اعلام شد. بر اساس این نتایج، ائتلاف سه حزب که از رییس جمهور عبدالعزیز بوتفلیقه حمایت می‌کند، اکثریت قاطع را در پارلمان این کشور به دست آوردند. در این انتخابات، که مورد تهدید رهبر شاخه‌ی آفریقای القاعده واقع شده بود، تنها ۳۶ درصد از واجدین حق رأی شرکت کردند.

پتسدام، آلمان: دومین روز از کنفرانس وزرای کشورهای موسوم به G8 امروز در آلمان برگزار می‌شود. هدف این کنفرانس مدیریت توسعه‌ی اقتصادی آفریقا اعلام شده است و احتمالا هشداری را به چین در مورد سیاست وام‌دهی به کشورهای آفریقایی در پی خواهد داشت.