رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶

باقی: تاوان بودجه آمریکا را نهادهای مدنی ایران می‌دهند

عمادالدین باقی، رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان ایران، خواستار آن شد که دولت آمریکا شفاف و علنی اعلام کند که بودجه 75 میلیون دلاری خود را در اختیار چه سازمان‌ها و نهادهایی قرار می‌دهد تا " تاوان سنگین آن را شخصیت‌ها و نهادهای مستقل داخل ایران" نپردازند .

عمادالدین باقی در نامه‌ای خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل، رییس سازمان عفو بین الملل، رییس سازمان دیده بان حقوق بشر، رییس سازمان اصلاحات جزایی بین‌المللی، رییس گزارشگران بدون مرز، رییس وکلای بدون مرز، رييس انجمن ملی وكلای دفاع كيفری و رييس ESPM نوشته است: "ما و شما نسبت به موارد نقض حقوق بشر توسط دولت‌ها حساس هستیم و وظیفه خویش می دانیم كه درباره آن واكنش نشان دهیم حتی اگر در كشورهایی مانند ایران این واكنش‌ها هزینه‌هایی برای ما در پی داشته باشد. از اینرو بدیهی است كه انتظار می رود نسبت به نوع تازه‌ای از نقض حقوق بشر یا به خطر افكندن فعالان حقوق بشر بی تفاوت نباشیم".


باقی در ادامه می‌افزاید: "دولت امریكا در سنوات اخیر همه ساله اعلام می‌كند بودجه‌ای را برای حمایت از جامعه مدنی، دموكراسی و حقوق بشر در ایران اختصاص می‌دهد و در كنگره به تصویب رسانده و تبلیغات گسترده‌ای درباره این حمایت‌های مالی از فعالان دموكراسی و حقوق بشر در داخل ایران راه می‌اندازد. همانطور كه اگر امروز دولت آمریكا مطلع شود گروهی در داخل این كشور از القاعده یا از ایران پول دریافت می‌كنند تا ناامنی در آمریكا بیافرینند با آنها برخورد خواهد كرد بدیهی است كه در ایران نیز حكومت نسبت به كسانی كه از آمریكا پول دریافت می‌كنند تا به گفته آمریكایی‌ها رژیم ایران را تغییر دهند حساسیت شدید نشان می‌دهد".

رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان ایران خاطرنشان ‌می‌کند: "اختصاص بودجه سالانه آمریكا در این زمینه موجبات سوء ظن گسترده حكومت ایران را نسبت به نهادهای نوپای مدنی و فعالان حقوق بشر به وجود آورده و با احساس نگرانی و خطر، پیوسته آنها را تحت تعقیب و فشار و حتی بازداشت قرار می‌دهد. بدیهی است كه تمام این رفتارها ناشی از نگرانی‌های روای حكومت نیست بلكه جریانات مخالف آزادی نیز از آن به عنوان بهترین دستاویز برای مشروع جلوه دادن مقابله با آزادی‌ها و بی اعتبار كردن منتقدان سود می‌جویند. از سوی دیگر با پیدایش فضای بدبینی، شخصیت‌ها و نهادهایی كه فعال‌تر و برجسته‌تر هستند زودتر به چشم می‌آیند و در معرض تهدید قرار می‌گیرند".

عمادالدین باقی با اشاره به تنگناهای موجود در ایران برای نهادهای مدنی می‌نویسد: "در دو سال گذشته بارها شاهد اتهاماتی نسبت به نهادهای مدنی از جمله انجمن دفاع از حقوق زندانیان بوده‌ایم و البته برخی نهادها نیز مورد بازرسی و یا پلمپ دفتر قرار گرفته‌اند. من نیز در طول 14 ماه اخیر7 بار به دادگاه و نهادهای امنیتی احضار شده‌ام ولی به منظور پرهیز از تنش‌های سیاسی تاكنون حتی اجازه انتشار خبر آن را نداده‌ام ولی اكنون گمان می‌كنم باید تدبیری جدی برای این مسئله اندیشید".

رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان با انتقاد از روش دولت آمریکا در قبال نهادهای مدنی ایران یادآور می‌شود: "این شیوه شایسته‌ای نیست كه دولت آمریكا علیرغم اطلاع دقیق‌ از پیامدهای اختصاص بودجه برای حمایت از دموكراسی و حقوق بشر در ایران و آزار و تعقیب فعالان داخل این كشور به روش خود ادامه می دهد در حالی كه چه بسا پول‌های دولت آمریكا صرف معدود ایرانیان خارج‌نشینی می‌شود كه با برخی نهادهای امریكایی برای جذب این بودجه تبانی می‌كنند اما تاوان سنگین آن را شخصیت‌ها و نهادهای مستقل داخل ایران می‌پردازند. از شما استدعا دارم برای پایان بخشیدن به این وضعیت از دولت آمریكا بخواهید اگر تمایل دارد به اختصاص بودجه ادامه دهد شفاف و علنی اعلام كند كه این مبالغ را دقیقاً به چه مراكز یا اشخاصی می‌پردازد تا معلوم شود دریافت‌كنندگان كیستند. در این صورت نه مشكلی از این لحاظ برای فعالان مستقل دموكراسی و حقوق بشر در ایران پدید می‌آید و نه آمریكا متهم به تبانی خواسته و یا ناخواسته‌ با جناح سركوبگر در ایران برای آزار آزادیخواهان خواهد شد".

باقی در پایان ابراز امیدواری می‌کند "هر چه زودتر اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه رویه نادرست حكومت آمریكا و شفاف‌سازی در این زمینه انجام " پذیرد.

نظرهای خوانندگان

آقاي باقي
ما نيزاز شماوساير دوستانتان انتظار داريم بطور شفاف بگوييد در رابطه با زندانياني مانند مرحوم محمدي,مجاهدين,بهاييان و... چه كرديدو اساسا نظرتان راجع به آنها ونحوه ي برخورد با آنها چيست؟ اين سوالي است كه شما وامثال شما بايد پاسخ دهيد تا پاي بنديتان به حقوق بشر ثابت شود.

با تشكر

-- unknown ، May 18, 2007 در ساعت 08:11 PM

این لفظ شما و دوستانتان از ان حرفها هست.
حرفهایی که می خواهد یک و دفعه و یک باره یک جمع را متهم کند. همه را متهم کردن کار آسانی هست ؟ نیست ؟ از خود واکردن است ، نیست؟

-- ابوذر ، May 18, 2007 در ساعت 08:11 PM

Nahádhá ye madani hamishe dar hokumat e eslami sarkub shodeand. Chetowre ke má az hame ye mellathá bexáhim az Irán be xáter e naqz e hoquq e bashar enteqád nakonand tá mabáda nahádhá ye madani dar Irán mowred e hojum e hokumat qarár nagirand?

-- Maryam ، May 19, 2007 در ساعت 08:11 PM