رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶

"گفتگوی بریتانیا با اسلامگرای زندانی برای آزادی گزارشگر بی‌بی‌سی"

به گفته یک مقام وزارت امور خارجه بریتانیا، دولت این کشور برای آزادی آلن جانستون، گزارشگر ربوده شده بی. بی. سی، با یک اسلامگرای زندانی در حال مذاکره است.

به گزارش آسوشیتد پرس، به گفته این مقام وزارت خارجه بریتانیا این مذاکرات با ابوقتاده فلسطینی، یک روحانی ناراضی فلسطینی- اردنی صورت می‌گیرد. ابو قتاده که گاهی از وی با نام ابوعمر یاد می‌شود، زمانی از سوی یک قاضی اسپانیایی سفیر معنوی اسامه بن لادن در اروپا خوانده شده بود.


ابوقتاده روحانی ناراضی فلسطینی- اردنی

آلن جانستون، گزارشگر بی. بی. سی دوازدهم ماه مارس به دست مردان مسلح در غزه ربوده شد.


کسانی که ادعا می‌کنند این خبرنگار بریتانیایی را ربوده‌اند خواستار آزادی ابو قتاده از زندان لانگلارتین بریتانیا شده‌اند.

ابوقتاده از سوی دولت بریتانیا متهم شده است که به گروه‌های افراطی کمک مالی می‌کند و با وعظ و خطابه‌‌های خویش به حملات شبه‌نظامیان مشروعیت می‌بخشد. احتمال دارد ابوقتاده به اردن برگردانده شود.

فرجام‌‌خواهی ابوقتاده برای جلوگیری از بازگرداندن وی به اردن از سوی دادگاه پذیرفته نشده است. وی می‌گوید حامی تروریسم نیست و دادگاه خود را غیر منصفانه می‌داند.

به گزارش آسوشیتد پرس، این مقام وزارت امورخارجه بریتانی،که خواسته است نامش فاش نشود در باره مذاکره با ابوقتاده گفت: "با توجه به فرجام‌خواهی برای آزادی وی، ما از طریق وکیلش با وی مذاکره داشتیم".

در بیانیه‌ای که یک سازمان اسلامی در لندن منتشر کرد ابوقتاده پیشنهاد کرده که به غزه برود و با آلن جانستون ملاقات کند.


در نامه‌ای که ابوقتاده به این موسسه اسلامی فرستاده، آمده است: "من آمادگی کامل خود را برای سفر به غزه به همراه هیاتی از بی. بی. سی به منظور دیدار با این برادران اعلام می‌کنم".

وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است که از پیشنهاد این روحانی مسلمان اطلاعی ندارد.

در این نامه ابوقتاده دولت بریتانیا را متهم کرده که برای آزادی جانستون کوتاهی می‌کند. وی هدف خود را جلوگیری از کشته شدن جانستون اعلام کرده است.


گردهم آیی برای آزادی آلن جانستون گزارشگر بی بی سی. عکس از رویترز

از سوی دیگر بی. بی. سی در بیانیه‌ای از تلاش هر فردی برای آزادی جانستون استقبال کرده است.

مقامات امنیتی فلسطینی می‌گویند جانستون توسط گروهی ناشناخته به نام سپاه اسلام ربوده شده است. هنوز ارتباط این گروه با القاعده مشخص نشده است.