رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۶ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶
۱۶ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: مجلس ایران امروز در حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران،‌ محمود فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش، را استیضاح می‌کند. پس از سخنان موافقان و مخالفان، بعدازظهر امروز رأی‌گیری برای اعتماد یا عدم اعتماد به محمود فرشیدی انجام خواهد شد.
خبر تکمیلی: نمایندگان مجلس به استیضاح محمود فرشیدی رأی منفی دادند و او در سِمت خود ابقا شد.

غزه: در سومین روز درگیری بین فتح و حماس در نوار غزه، افراد مسلح حماس صبح امروز با حمله به خانه‌ی یکی از مقامات بلندپایه‌ی امنیتی فتح ۵ تن از محافظان او را از پای درآوردند. بدین ترتیب تلفات درگیری‌های خونین سه روز گذشته بین هواداران فتح و حماس در نوار غزه به ۲۹ تن رسید. روز گذشته پس از آن‌که ۱۶ فلسطینی در این درگیری‌ها کشته شدند، هر دو طرف اعلام آتش‌بس کردند. حمله‌ی صبح امروز را گردان‌های عزالدین قسام ترتیب دادند و پس از حمله به خانه‌ی رشید ابوشبک محافظان او را کشتند و همسر و دختر او را نیز بازداشت کردند.

نصیریه، عراق: درگیری بین نیروهای امنیتی عراق و اعضای جیش‌المهدی، وابسته به مقتدا صدر روحانی تندرو شیعی، از صبح امروز شدت بیشتری یافته است. شب گذشته نیز دو سرباز عراقی و همچنین دو تن از غیرنظامیان در این درگیری‌ها کشته و ۴۰ نفر زخمی شدند. درگیری دیروز پس از آن آغاز شد که پلیس دو تن از افراد جیش‌المهدی را به اتهام ساخت بمب‌های خانگی برای حمله به نیروهای آمریکایی بازداشت کرد.

پیشاور،‌ پاکستان: در درگیری‌های امروز صبح بین نیروهای پلیس با شبه‌نظامیان در پیشاور ۵ تن کشته شدند. شب گذشته نیز یک بمب‌گذار انتحاری با حمله به داخل یک هتل در این شهر ۲۵ تن را کشت و دهها تن را مجروح کرد.

پاریس، فرانسه: امروز در عرصه‌ی سیاست فرانسه با پایان یافتن دوازده سال ریاست جمهوری ژاک شیراک دوران جدیدی آغاز می‌شود. مراسم رسمی ادای سوگند نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری تازه‌برگزیده، امروز در کاخ الیزه برگزار می‌شود.

واشنگتن، آمریکا: جورج بوش،‌ رییس جمهوری آمریکا، امروز ژنرال داگلاس لوت، یکی از فرماندهان ارشد پنتاگون،‌ را به عنوان ناظر جنگ در افغانستان و عراق تعیین کرد. ژنرال داگلاس لوت مستقیما به رییس جمهور پاسخگو خواهد بود.

موگادیشو، سومالی: صبح امروز بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده در شمال موگادیشو ۵ تن از نیروهای اوگاندایی حافظ صلح اتحادیه‌ی آفریقا کشته و ۳ تن دیگر زخمی شدند.

واشنگتن، آمریکا: جلسه‌ی اعضای هیأت مدیره‌ی بانک جهانی دیروز برای بررسی ادامه‌ی مدیریت پل ولفوویتز بر این بانک تشکیل شد و ادامه‌ی آن به امروز موکول شد. ولفوویتز در نشست دیروز از اعضای هیأت مدیره خواهش کرد با ادامه‌ی مدیریت او موافقت کنند و قول داد در شیوه‌ی مدیریتش تجدید نظر کند.

سیدنی، استرالیا: جان هوارد، نخست‌وزیر استرالیا، از مردم این کشور خواست برای بارش باران دست به دعا بردارند. آب‌های ذخیره در مهم‌ترین منطقه‌ی کشاورزی استرالیا رو به پایان است و ماههاست مردم این کشور نگران وقوع خشکسالی هستند. ماه گذشته جان هوارد اعلام کرده بود چنان‌چه در ماه ژوئن باران‌های فراوان نبارد، آبیاری مزارع جنوب شرقی کشور قطع خواهد شد. ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی استرالیا در منطقه‌ی مورای-دارلین، در جنوب شرقی این کشور، به عمل می‌آید.

ویسبادن، آلمان: دفتر آمار فدرال آلمان امروز نرخ تورم ماه آوریل را در این کشور ۹/۱ درصد اعلام کرد. بر اساس اعلام این دفتر، شاخص بهای مصرف (CPI) در ماه آوریل به ۴/۰ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۹/۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

پنوم‌پن، کامبوج: شب گذشته، یک کارخانه در پنوم‌پن با ریختن مواد سمی خود به قسمتی از رودخانه که در اختیار شیلات است، باعث مرگ ۵۰ تُن ماهی شد.