رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶

امضا برای گروه دوستی پارلمانی ایران-آمریکا

خبرگزاری کار ایران از جمع‌آوری امضا در مجلس برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا خبر داد.

بر پایه این گزارش، روز سه‌شنبه در راهروهای مجلس جمعی از نمایندگان پیشنهاد تشكیل گروه دوستی و پارلمانی بین ایران و آمریكا را امضا کردند.

ایلنا می‌افزاید، این پیشنهاد تاكنون به امضای نصیری، قنبری، جلال حسینی، عطارزاده، دانشیار، گرامی‌‏مقدم و رودكی نمایندگان گرمی، ایلام، زنجان، نیشابور، ماه‌‏نشان، بجنورد و شیراز رسیده است.

جمع‌‏آوری امضا برای این پیشنهاد ادامه داد.


نشست علنی مجلس، بیست و پنجم اردیبهشت. فارس

در همین حال داریوش قنبری، یکی از نمایندگان امضاکننده این پیشنهاد به آسوشیتدپرس گفت که مجلس ایران می‌خواهد تنش‌های میان تهران و واشنگتن را کاهش دهد و"برای کنگره آمریکا واقعیت‌های ایران را تشریح کند".

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، امضاکنندگان از هردو طیف محافظه‌کار و اصلاح‌طلب مجلس هستند و انتظار می‌رود تا پایان روز امضاهای بیشتری جمع شود.

نماینده ایلام افزود: "در نبود مناسبات دیپلماتیک رسمی، ما به به دنبال برقراری رابطه پارلمانی با کنگره آمریکا و پر کردن خلا کنونی در مورد تماس دو ملت هستیم".

جلال حسینی یکی دیگر از امضاکنندگان پیشنهاد گروه دوستی پارلمانی ایران- آمریکا در این باره گفت: "اگر دولت (ایران) با آمریکایی‌ها در حال نیل به توافق است چرا ملت ایران با مردم آمریکا آشتی نکند".

جلال حسینی افزود: "ما در صددیم که این کمیته دوستی را تشکیل دهیم تا سیاست‌‌‌های ضد ایرانی دولت بوش را تضعیف کنیم و حسن نیت و صلح‌دوستی خود را نشان دهیم".

سخنگوی وزرات امورخارجه ایران روز یکشنبه درباره تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران- آمریکا گفت :"این پیشنهاد را از طریق مجاری رسمی ارایه دهند تا مسئولین ما بتوانند آن را مورد بررسی قرار دهند".


محمد علی حسینی همچنین از درخواست رسمی آمریکا برای مذاكره با ایران در مورد عراق خبر داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین ضمن اشاره به مذاکره قریب‌الوقوع تهران- واشنگتن، اظهار داشت: "در پی رایزنی‌هایی كه مقامات عراقی داشتند، ایران این موضوع را به طور رسمی مورد توجه قرار داد؛ بنابراین به منظور كاهش آلام و درد و رنج مردم عراق حمایت و تقویت دولت نوری مالكی، تقویت و تثبیت امنیت در آن كشور در بغداد با طرف آمریكایی گفت‌وگویی خواهیم داشت".

پیشنهاد گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا با مخالفت‌هایی هم در مجلس مواجه شده است.

رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از ابتکار عمل جمعی نمایندگان بر ای تشکیل گروه دوستی پارلمانی، آنها را به نادانی متهم کرد و گفت: "احتمالا این نمایندگان از اقدامات خصمانه آمریكا علیه ایران اطلاعی ندارند".

به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی با اشاره به توافق ایران و آمریکا برای گفتگو اظهار داشت: "حدود مذاكرات آینده ایران و آمریكا فقط بحث عراق است؛ و مشكلات فی ما بین ایران و آمریكا در این مذاكرات جایی ندارد؛ مگر این‌كه آمریكایی‌ها گام‌های جدیدی بردارند".

بروجردی افزود: "تحریم‌های متعدد، حمله به نمایندگی ایران در عراق و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی از این نوع است".

نماینده بروجرد تصریح كرد: "با توجه به مواضع آمریكا، زمینه‌ برای مذاكره فراهم نیست".

بروجردی گفت: "آمریكا ده ها میلیون دلار برای مقابله با ایران به تصویب رسانده و مجلس این كشور مصوبات متعددی علیه ایران داشته است كه به خاطر این تحریم‌ها ایران دو دهه در رنج بوده است".

رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: "این روش‌ها خصمانه و غیرقابل قبول است و در چنین فضایی تشكیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریكا به جا نیست".

از سوی دیگر حسین ابوطالب، با لحنی تهدید آمیز به امضاکنندگان این پیشنهاد گفت: " قطعا ملت توی دهن این عده از نمایندگان خواهد زد".

نماینده‌ مردم تهران اظهار داشت: "حرمت رابطه نداشتن با آمریكا را كسی حق ندارد، بشكند و حداقل از مجلس اصولگرا انتظار نمی‌رود كه در ایجاد رابطه با آمریكا پیش‌قدم باشد".

ابوطالب افزود: "آن‌ها كه فكر می‌كنند كنگره آمریكا جدای از آمریكاست و ارتباط بین كنگره‌ها به معنای رابطه بین مردم آن‌هاست، از اصول اولیه‌ی سیاست خارجی و دیپلماسی اطلاعی ندارند."

آمادگی نماینده بلندپایه آمریکایی برای سفر به تهران

کمسیون امنیت ملی مجلس: "آماده گفتگو با نانسی پلوسی هستیم"

دیدار رایس از نمایشگاه آثار هنری ایران

درخواست رسمی آمریکا برای مذاکره با ایران

نظرهای خوانندگان

از این بدتر ها هم میشود . .کم کم نمایندگان مجلس ارتش و رئیس جمهوری وسران دولتی به پابوسی امریکا می روند وبه غلط کردن می افتند این مسخره ترین لحظات تاریخی ی جمهوری اسلامی است که در چنین شرایطی مضحک ترین بازی سیاسی خودشان را انجام دهند . واضح است که با این اقدام جمهوری اسلامی تا یک قدمی سقوط قرار خواهد گرفت

-- بدون نام ، May 15, 2007 در ساعت 09:21 PM

شاید بتوان ظاهر را عوض کرد اما نمی توان تغییر ماهیت داد.در کوزه همان است ...
امریکا واسرائیل وجهان مترقی امروز می داند ماهیت شما جنگ افروزی و خون وخشونت است به همین دلیل پیشاپیش امریکا اعلام کرد این مذاکرات صرفا در جهت خاموش کرد بحران عراق است که بواسطه دخالت های حکومت مرکزی تهران صورت می گیرد .امریکا هیچ زمانی منافع کشورش را به خاطر جمهوری اسلامی به خطر نمی اندازد. با توجه به عملکرد 28 ساله این حکومت دقیقا به امریکا ثابت شده است که جمهوری اسلامی هدفی جز نابودی اسرائیل وتهدید منافع امریکا نداشته وندارد . واینکه شما بخواهید به ظاهر و به خاطر چند صباح عمر بیشتر و واضح تر مشغول کردن جامعه جهانی به بازی های مصلحت امیز خود یعنی رابطه با امریکا و سرگرم کردن جهان به این مسئله بپردازید اشباهی ست که امریکا این برگ سوخته شما را سال هاست که از آن اگاه است و نمی پذیرد و بخاطر حفظ ابرو هم که شده است شما اقدامی در رابطه با امریکا نکنید چرا که منظور وهدف شما جر سرگرمی اروپا و امریکا به این مسئله نیست و برای امریکا این موضوع طرد شده است

-- بدون نام ، May 15, 2007 در ساعت 09:21 PM

man nemidunam ke ma che dustiyi ba congrese amrika darim. magar na inast ke in majles dasture hamle be afghanistan va aragh ra tayid karde ast, va agar emkanatash bud hamle be iran ra niz tayid mikard?

-- man ، May 15, 2007 در ساعت 09:21 PM

حافظ عقلش می رسید که گفت :

واعظان کاین جلون درمحراب ومنبرمی کنند
وقتی اوضاع خیط شد آن کاردیگر می کنند!

-- محمد ازآلمان ، May 15, 2007 در ساعت 09:21 PM

به نظر من باید صبر کرد و دید دولت آمریکا تا چه حد به شعارهایی که می دهد پایبند است. بدین معنا که آیا هدف آمریکا از تحت فشار دادن ایران بیم جامعه ی جهانی از دستیابی رژیم به تسلیحات هسته ای است یا اینکه نقض حقوق بشر در ایران هم از دغدغه های واقعی آمریکا محسوب می شود.

-- امیر ، May 15, 2007 در ساعت 09:21 PM

باسلام انچه مسلم است اینان برای حفظ نظام شیطانی خود باامریکا که سهل است اگرلازم شودبااسرائیل نیز مذاکره خواهند کرد.نام نیزاین چنین خواهد بودصلح مقدس.

-- ازاد ، May 16, 2007 در ساعت 09:21 PM

Ibelive Iranain government do any thing to remain in power they donot care about Islam or any other thing the injoy being in power that all who cares what happen to Iranian people and how they live and what they do for living .We Hope American government understant that and be care full not to be cheated by this people,they like themeslf only belive it or not just see what they saying Iranian must wear and listion and watch and read any thing that we allow them to read or watch or wear we must live in they way that they order us to live ,please help us to to put them away .they not hounst and not turstable world must be very be carfull with them

-- hassan ، May 16, 2007 در ساعت 09:21 PM