رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶

کاهش روند اخراج مهاجران افغان از ایران

ایران با کاهش روند اخراج مهاجران غیرقانونی افغان از ایران موافقت کرد.
این خبر را رسانه‌های داخلی ایران روز دوشنبه اعلام کردند. سرعت بازگرداندن افغانیان غیرقانونی از ایران باعث شد تا مجلس نمایندگان افغانستان، وزرای خارجه و مهاجرین این کشور را به خاطر آنچه "عملکرد ضعیف" ایشان نامید از کار برکنار کند.

مهدی صفری، معاون وزیر خارجه ایران در بازدیدی از افغانستان گفت: محمود احمدی‌نژاد با بازگرداندن مهاجران افغان به شکلی تدریجی و منظم که با ظرفیت‌های کنونی افغانستان مطابقت داشته‌باشد موافقت کرده‌است.

ایران اعلام کرده که از ۲۱ آوریل امسال، حدود ۸۵ هزار فرد غیرقانونی افغان را از ایران اخراج کرده‌است. این موج بازگرداندن غیر قانونیان طی دهه گذشته کم‌سابقه بوده‌است.
در حدود دو میلیون شهروند افغانی در ایران سکونت دارند که از آن میان، نیم میلیون از مدارک اقامتی کافی برخوردار نیستند. بیشتر پناهندگان افغانی در ایران از قوم شیعه هزاره و تاجیک‌های فارسی‌زبان سنی‌مذهب هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مهدی صفری در جریان سفرش به افغانستان با حامد کرزی، رئیس جمهور آن کشور در کابل دیدار کرد و هر دو طرف توافق کردند تا هیئتی افغانی برای بررسی روش‌های بازگرداندن مهاجران غیرقانونی افغان به ایران اعزام شود.
رئیس جمهور ایران نیز قرار است در هفته سوم ماه ژوئن از افغانستان بازدید کند.

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور ایران گفته‌است که ایران قصد دارد تا ماه مارس آینده، یک میلیون از ساکنان افغانی‌تبار ایران را به افغانستان بازگرداند.

Iran to slow down expulsion of Afghans