رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۳ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶
۱۳ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

ابوظبی، امارات متحده عربی: دولت امارات در آستانه‌ی سفر محمود احمدی‌نژاد به این کشور،‌ ۱۲ غواص ایرانی بازداشت‌شده را آزاد کرد. این ۱۲ غواص دو هفته پیش، در نزدیکی آب‌های ابوموسی بازداشت شدند.

تهران،‌ ایران: محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران، امروز اعلام كرد جمهوری اسلامی موافقت كرده است در مورد موضوع عراق با آمريكا گفت‌وگو كند. حسینی گفت اين مذاكرات در عراق برگزار می‌شود اما زمان و سطح تيم مذاكره‌كننده تا پايان هفته مشخص خواهد شد.

تهران، ایران: محمدباقر ذوالقدر، معاون وزیر کشور، امروز به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت ظرف سه هفته‌ی گذشته ۸۵هزار مهاجر غیرقانونی افغان از کشور اخراج شده‌اند. چندی پیش وزیر کشور ایران اعلام کرده بود تا سال آینده تمامی یک میلیون مهاجر افغان به کشورشان بازگردانده خواهند شد.

هلمند،‌ افغانستان: نیروهای ائتلاف در افغانستان امروز اعلام کردند ملا دادالله، فرمانده ارشد نظامی طالبان، را در جنوب افغانستان از پای درآورده‌اند. دادالله مهم‌ترین فرماندهی‌ست که از زمان کنار رفتن طالبان از قدرت در سال ۲۰۰۱ تاکنون کشته شده است. طالبان کشته شدن دادالله و همچنین برادرش را تکذیب کرده است. اما ساعاتی پیش نیروهای امنیتی در قندهار جنازه‌ی ملا دادالله را به خبرنگاران نشان دادند.

کراچی، پاکستان: در دومین روز ناآرامی در شهر کراچی، امروز نیز ۲ نفر کشته شدند. تظاهرکنندگان از صبح امروز جاده‌ی اصلی کراچی را با سنگ مسدود کرده‌اند و به آتش زدن لاستیک پرداخته‌اند. یک پلیس و یکی از تظاهرکنندگان در ناآرامی‌های امروز کشته شدند. در درگیری‌های روز گذشته نیز که بین نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان رخ داد ۳۴ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن مجروح شدند. ناآرامی‌ها در پی اعلام حمایت احزاب از رییس برکنار شده‌ی دیوان عالی، افتخار محمد چودری، آغاز شده است.

بغداد،‌ عراق: نظامیان آمریکایی به همراه نیروهای عراقی جست‌وجوی گسترده در دشت‌ها و نخلستان‌های منطقه‌ی محمودیه در بغداد را برای یافتن سه سرباز آمریکایی که از روز گذشته ناپدید شده‌اند آغاز کردند. احتمال می‌رود که شورشیان این سه سرباز را ربوده باشند. روز گذشته شورشیان با حمله به یک دسته از سربازان آمریکایی،‌ چهار سرباز آمریکایی و (احتمالا) مترجم عراقی آنها را کشتند. سه سرباز ناپدید شده نیز متعلق به همین دسته بودند.

تبوک، عربستان: دیک چنی، معاون رییس جمهور آمریکا، که در سفر خاورمیانه‌ای خود، پس از عراق و امارات به عربستان سفر کرده است، صبح امروز با پادشاه این کشور دیدار و در باره‌ی عراق گفت‌وگو کرد. ملک عبدالله، پادشاه عربستان، دو ماه پیش به «اشغال نامشروع خارجیان» اعتراض کرده بود.

پکن، چین: در سانحه‌ی برخورد یک کشتی چینی با قایقی از کره جنوبی دست کم ۱۶ ملوان ناپدید (و احتمالا غرق) شدند. حادثه در بامداد شنبه در آب‌های شرقی چین رخ داد و تاریکی و مه‌آلود بودن منطقه علت آن ذکر شده است.

کولومبو، سری‌لانکا: طی دو حمله‌ی جداگانه ۶ تن در سری‌لانکا کشته شدند. مردان مسلح ناشناس صبح امروز با شلیک به سوی یک راهب بودایی در شرق کشور او را از پای درآوردند. نیروهای امنیتی سری‌لانکا نیز با حمله به شورشیان تامیل ۵ تن از آنان را کشتند. اقلیت تامیل در سری‌لانکا خواستار خودمختاری‌ست.

سیدنی،‌ استرالیا: کِیت وب، گزارشگر نام‌آور و افسانه‌ای خبرگزاری فرانسه، صبح امروز در ۶۴ سالگی درگذشت. خانم وب که از دهه‌ی ۶۰ میلادی، و از زمان جنگ ویتنام، به‌عنوان مشهورترین گزارشگر امور آسیا شناخته می‌شد، مدت‌ها بود که با سرطان در جنگ بود.