رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۱۷ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶
۷ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

پاریس، فرانسه: روزنامه‌های امروز صبح فرانسه همگی به پیروزی نیکولا سارکوزی در انتخابات روز گذشته پرداختند و از او خواستند علاوه بر دنبال کردن اهداف اقتصادی - اجتماعی برنامه‌اش، در ایجاد اتحاد در جامعه‌ی فرانسه نیز بکوشد. روزنامه‌ی محافظه‌کار فیگارو نوشت: «پیروزی مقتدرانه‌ی سارکوزی نشان بادوامی بر تاریخ این کشور خواهد بود». فیگارو همچنین می‌افزاید: «مشروعیت قدرت‌مند و رأی غیرقابل بحثی که رییس‌جمهور برگزیده کسب کرد به او امکان می‌دهد تا تغییرات گسترده‌اش را آغاز کند. اما البته با یک‌پارچه کردن ملتی که در جریان مبارزات انتخاباتی چندتکه و جدا از هم شده‌اند». روزنامه‌ی کمونیست اومانیته نیز انتخاب سارکوزی را «یک فاجعه» برای کارگران و جوانان خواند اما افزود: «پیروزی جناح راست مسلم و غیرقابل بحث است». روزنامه‌ی لیبراسیون نیز نوشت: «نیکولا سارکوزی رییس جمهور منتخب و مشروعی‌ست که انتخاب او بی هیچ تقلب و ابهامی صورت گرفته است». روزنامه‌ی چپ میانه‌ی کاتولیک، لاکروا، هم نوشت: «فرانسویان برگزیدند. پیام آنها هم روشن است».

آنکارا، ترکیه: اغلب روزنامه‌های جهان امروز به تحلیل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و برگزیده شدن نیکولا سارکوزی پرداختند. مطبوعات آمریکا، اروپا و اسراییل تحلیل‌هایی گوناگون از این پیروزی ارائه دادند. اما روزنامه‌های ترکیه نسبت به این انتخاب ابراز نگرانی کردند و حضور سارکوزی را در مسند ریاست جمهوری فرانسه مانعی برای پیوستن این کشور به اتحادیه‌ی اروپا دانستند. روزنامه‌ی عامه‌پسند آکشام امروز با تیتر بزرگ نوشت:‌ «دریغ! سارکو آمد». روزنامه‌ی ملیت نیز نوشت: «سارکوزی؛ مانع جدید ما در راه پیوستن به اتحادیه‌ی اروپا».

کابل، افغانستان: وزارت کشور افغانستان امروز اعلام کرد در درگیری‌های دو ماه اخیر با نیروهای طالبان بیش از صد مأمور پلیس افغان کشته شده‌اند. اغلب قربانیان جان خود را در درگیری‌هایی در جنوب و شرق کشور از دست داده‌اند. زمارای بشاری، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، امروز گفت: «در درگیری‌های دو ماه گذشته، موفقیت‌های خوبی نصیب پلیس شده است اما متأسفانه ۱۰۲ تن از نیروهای پلیس نیز در راه ایجاد امنیت برای هم‌وطنانشان به شهادت رسیدند».

گروزنی، چچن: در دو درگیری جداگانه، چهار مأمور امنیتی و سه شبه‌نظامی در چچن کشته شدند. در نخستین درگیری، هنگامی که پلیس محل تجمع شبه‌نظامیان چچنی را در ودنسک محاصره کرد، بر اثر تبادل آتش سه مأمور امنیتی روسیه و سه تن از شبه‌نظامیان به قتل رسیدند. در درگیری دوم که در منطقه‌ی شالینسک روی داد یک مأمور پلیس از پای درآمد. ظرف دوازده سال گذشته، دو جنگ سنگین برای از پای درآوردن شورشیان جدایی‌طلب چچن روی داده است. مسکو مرتبا از پیروزی بر شورشیان خبر داده است اما درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. در حدود صدهزار تن از جمعیت یک میلیونی چچن و همچنین ده‌هزار تن از مأموران روسیه در این درگیری‌های دوازده ساله کشته شده‌اند.

واشنگتن، آمریکا: الیزابت دوم، ملکه‌ی بریتانیا، و همسرش امروز دوشنبه در کاخ سفید با جورج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده دیدار می‌کنند. این نخستین دیدار رسمی خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا با رییس جمهور آمریکا ظرف شانزده سال گذشته است.

اورشلیم، اسراییل: فرانک والتر اشتان‌مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، در سفر شش روزه‌ی خود به خاورمیانه، برای دیدار با نخست وزیر و وزیر خارجه‌ی اسراییل و گفت‌وگو در باره‌ی روند صلح خاورمیانه وارد اسراییل شد.

پیشاور، پاکستان: در پی سقوط یک مینی‌بوس به دره‌ای در شمال غربی پاکستان، ۲۱ نفر کشته و ۷ نفر زخمی شدند. علت این حادثه که شب گذشته روی داد، از دست دادن کنترل راننده‌ی مینی‌بوس در یک پیچ تند ذکر شده است. پاکستان سومین کشور جهان از نظر تعداد قربانیان حوادث جاده‌ای‌ست.

آتن، یونان: یک زلزله‌ی قوی با شدت ۱/۵ درجه در مقیاس ریشتر بامداد امروز در زیر دریا در نزدیکی جزیره‌ی یونانی زاکینتوس، در ۲۴۰ کیلومتری غرب آتن رخ داد.

کویت، کویت: امروز در میدان نفتی بورغان در کویت، که دومین میدان نفتی در جهان محسوب می‌شود، آتش‌سوزی محدودی رخ داد. گروه آتش‌نشانی شرکت نفت کویت می‌گوید آتش را مهار کرده و همه چیز تحت کنترل است. میدان نفتی بورغان، در جنوب پایتخت کویت، نزدیک به هفتاد درصد از صادرات نفت این کشور را تأمین می‌کند. کویت ۴/۲ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند.

بانکوک، تایلند: دولت تایلند در صدد است به‌خاطر آن‌چه توهین به پادشاه این کشور می‌خواند، از سایت یوتیوب شکایت کند. از ماه آوریل که کلیپی از عکس‌های تغییر یافته‌ی پادشاه تایلند در یوتیوب انتشار یافت، این سایت در تایلند فیلتر شده است. چندی پیش نیز یک مرد سوییسی به اتهام اهانت به تصاویر پادشاه تایلند، به ده سال زندان محکوم شد اما مورد عفو پادشاه قرار گرفت و از کشور اخراج شد.

نومئا، والیس: پادشاه جزیره‌ی والیس، جزیره‌ای کوچک در اقیانوس آرام متعلق به فرانسه،‌ درگذشت. توماسی کولی‌موئه‌توکه، شب گذشته در ۸۸ سالگی درگذشت. جزیره‌ی والیس، که دورترین سرزمین فرانسه به شمار می‌رود، در اقیانوس آرام و در شمال شرقی فیجی واقع شده و ۱۵ هزار نفر سکنه دارد.