رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۱۶ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶
۶ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

بغداد، عراق: یک خودروی بمب‌گذاری شده ساعتی پیش در یکی از بازارهای پرازدحام بغدا منفجر شد و ۲۰ تن را کشت.

شهرک صدر،‌ عراق: عملیات مشترک نیروهای عراقی و آمریکایی برای جست‌وجوی شورشیان، موجب نارضایتی اهالی شهرک شیعه‌نشین صدر شده است.

پاریس، فرانسه: مردم فرانسه از ساعت ۸ صبح امروز برای انتخاب رییس جمهوری این کشور به پای صندوق‌های رأی رفتند. انتخابات تا ۸ بعدازظهر ادامه خواهد داشت و یکی از دو نامزد راه یافته به دور دوم، نیکولا سارکوزی یا سگولن رویال، برگزیده خواهند شد. خانم رویال روز گذشته مجددا نسبت به انتخاب شدن نیکولا سارکوزی و بازگشت خشونتی شبیه به آنچه در ارژانتوی، در حومه‌ی پاریس، رخ داد هشدار داد. ۵/۴۴ میلیون نفر واجد حق رأی در این انتخابات هستند.

آنکارا،‌ ترکیه: پس از بحران نامزدی عبدالله گل برای ریاست جمهوری و ابطال نتیجه‌ی رأی گیری پارلمانی از سوی دادگاه قانون اساسی این کشور، امروز پارلمان ترکیه مجددا نامزدی او را برای احراز پست ریاست جمهوری بررسی می‌کند. عبدالله گل امروز گفت اگر پارلمان نامزدی او را تصویب نکند از سِمت وزارت خارجه کنار خواهد رفت. انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه در ۲۴ ژوئن برگزار خواهد شد.
خبر تکمیلی: رأی‌گیری به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان انجام نشد.

سینا، مصر: یک هواپیمای کوچک نظامی متعلق به ارتش فرانسه در منطقه‌ی سینای مصر سقوط کرد و ۹ تن از نیروهای چندملیتی کشته شدند. هواپیمای کوچک قصد عزیمت از فرودگاه الغره در صحرای سینا به سن‌کاترین در جنوب را داشت. نیروهای چندملیتی در منطقه‌ی سینا بر طرح صلح مصر و اسراییل نظارت می‌کنند.

یائونده، کامرون: جست‌وجو برای یافتن هواپیمای کنیایی که دیروز ناپدید شد و بیم سقوط آن می‌رود همچنان در جنگل‌های انبوه کامرون ادامه دارد. هواپیمای خطوط هوایی کنیا با ۱۱۴ مسافر عازم نایروبی بود که کمی پس از بلند شدن از فرودگاه دوالا، ناپدید شد.

آبیجان، نیجریه: شخص ناشناسی امروز در یک تماس تلفنی اطلاع داد ۸ فیلیپینی و ۳ شهروند کره جنوبی که به دست مردان مسلح در تأسیسات نفتی نیجریه ربوده شده بودند، زخمی و بدون غذا در جنگل رها شده‌اند. از سوی دیگر، امروز نیز مردان مسلح به یک سایت نفتی حمله کردند و یک زن روس را به گروگان گرفتند.

دوحه، قطر: پنجمین کنفرانس گفت‌وگوی ادیان فردا، دوشنبه، در پایتخت قطر گشایش می‌یاید. ۱۵۰ تن از رهبران ادیان و مذاهب در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

صنعا، یمن: دادگاهی در یمن دو نفر از اعضای یک قبیله‌ی یمنی را به جرم گروگان‌گیری چهار گردشگر فرانسوی به دوازده سال زندان محکوم کرد. این دو جوان ۲۲ و ۲۳ ساله در سپتامبر گذشته چهار گردشگر فرانسوی را در استان شبوا، در جنوب شرقی یمن، به گروگان گرفتند و برای آزادی آنان درخواست کردند حکومت بستگان‌شان را از زندان آزاد کند. ربودن خارجیان برای مبادله با زندانیان قبایل در یمن بارها تکرار شده است.

نیویورک، آمریکا: مرکز حراج نیویورک پیش‌بینی می‌کند در حراج‌های دو هفته‌ی آتی این مرکز رکوردهای جدیدی از حراج به دست آید. قرار است در هفته‌های آتی آثار هنرهای معاصر و امپرسیونیست‌ها، و همچنین اشیاء نجومی، شامل آثار اندی وارهول و فرانسیس بیکن به فروش گذاشته شود.