تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۰ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۱۰ خرداد ۱۳۸۶
۳۱ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

دمشق، سوریه: منوچهر متكی، وزير امور خارجه‌ی ايران، امروز برای ديداری دو روزه از سوریه وارد دمشق شد. متکی در فرودگاه دمشق به خبرنگاران گفت که سفرش به دعوت وليد المعلم، وزیر خارجه‌ی سوریه، صورت می‌گیرد و با هدف «گسترش همکاری‌های دوجانبه» و همچنين «بررسی تحولات منطقه» انجام می‌شود. متكی همچنین قرار است انتخاب مجدد بشار اسد را به رياست جمهوری سوریه به وی تبريک بگويد.

بیروت، لبنان: اغلب مطبوعات امروز لبنان خبر اول خود را به تشکیل دادگاه قتل رفیق حریری اختصاص دادند و نسبت به آن مواضعی مختلف گرفتند. روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل، تشکیل یک دادگاه بین‌المللی را برای بررسی و محاکمه‌ی عاملان ترور رفیق حریری (قطعنامه‌ی ۱۷۵۷) تصویب کرد. روزنامه‌ی المستقبل، متعلق به خانواده‌ی حریری، نوشت: «تشکیل دادگاه پایان کار نیست بلکه آغاز راهی‌ست به طرف حقیقت». رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، و ۲۲ تن از همراهانش، روز ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ در انفجار بمبی در ساحل بیروت کشته شدند. انگشت اتهام طراحی این بمب‌گذاری همواره متوجه سوریه بوده است اما سوریه این اتهام را رد می‌کند. روزنامه‌ی النهار نیز امروز نوشت: «قطعنامه‌ی ۱۷۵۷: عدالت جهانی رویاروی تروریسم». اما ۳ روزنامه نیز که به نیروهای اپوزیسیون تعلق دارند، در برابر این قطعنامه موضع گرفتند و به انتقاد از آن پرداختند. روزنامه‌ی السفیر، نزدیک به سیاست‌های سوریه، امروز نوشت: «نیویورک دادگاه را به لبنان تحمیل کرد ... چه کسی وحدت را به لبنان تحمیل می‌کند؟» روزنامه‌ی الاخبار نیز نوشت: «لبنان اینک دربند بند هفتم است ... لبنان اینک قیم پیدا کرده»، که اشاره‌ای‌ست به بند هفتم قطعنامه. روزنامه‌ی الدیار نیز نوشت: «اکثریت حاکم این قطعنامه را به عنوان حق خود در برملا کردن جنایت تلقی می‌کنند در حالی‌که نیروهای اپوزیسیون آن را مشروعیت بخشیدن به مداخله‌ی بیگانگان می‌بینند».

پیشاور، پاکستان: در جریان درگیری بین نیروهای پلیس و هواداران طالبان در شهر پیشاور ۱۳ تن کشته شدند. صبح امروز هواداران طالبان با حمله به خانه‌ی پیرعتیق گیلانی،‌ روحانی بانفوذ ضد طالبان، نارنجکی در محل منفجر کردند. با دخالت پلیس، این درگیری شدت یافت و ۱۳ تن جان باختند. پیر عتیق گیلانی در مقاله‌های تند و تیز خود در ماهنامه‌ای که در کراچی منتشر می‌شود، انتقادات سختی را به طالبان وارد می‌کند.

هلمند، افغانستان: طالبان مسئوليت سقوط هلیکوپتر آمريكايی را بر عهده گرفت. شب گذشته، یک هلیکوپتر آمریکایی در كجكی، در ولايت جنوبی هلمند، سقوط کرد. يوسف احمدی، سخنگوی طالبان، گفت: «مجاهدین ما با آتشبارهای ضدهوایی این هلیکوپتر شینوک و ۳۵ سرباز خارجی داخل آن را نابود کردند». ناتو سقوط یک فروند هلیکوپتر را در جنوب افغانستان تایید کرد اما تعداد سربازان کشته‌شده را هفت تن اعلام کرد. درگیری‌های نیروهای ناتو و شورشیان طالبان در چند هفته‌ی گذشته، به‌ویژه در جنوب افغانستان، شدت یافته است.

واشنگتن، آمریکا: قرار است امروز جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، با جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق، در کاخ سفید دیدار کند. هدف طالبانی از سفر به ایالات متحده، علاوه بر دیدار با رییس جمهوری این کشور، «انجام برخی معالجات پزشکی» ذکر شده است.

تونچلی، ترکیه: ارتش ترکیه در حمله به مواضع جدایی‌طلبان کرد این کشور در روستای چیچکلی در استان تونچلی، ۳ تن از شورشیان را از پای درآورد. شب گذشته نیز یکی از کردهای جدایی‌طلب و همچنین یک سرباز ترکیه در نبردی در همین منطقه کشته شدند. از سال ۱۹۸۴ که حزب پ.ک.ک مبارزات جدایی‌طلبانه‌ی خود را علیه دولت مرکزی آغاز کرد تاکنون ۳۷هزار نفر کشته شده‌اند.

لاگوس، نیجریه: چهار شهروند آمریکایی که چندی پیش در یکی از تأسیسات نفتی جنوب نیجریه ربوده شده بودند امروز آزاد شدند. سفارت آمریکا در لاگوس هنوز این خبر را تایید نکرده است. این چهار نفر در هشتم ماه مه، در حمله‌ی ۴۰ مرد مسلح ناشناس به تأسیسات نفتی در جنوب نیجریه ربوده شده بودند.

پاریس، فرانسه: شب گذشته ژان- كلود بريالی، بازيگر و كارگردان ۷۴ ساله‌ی فرانسوی، پس از مدت‌ها بیماری درگذشت. بريالی، که در سال ‪ ۱۹۳۳‬در الجزاير به دنيا آمد، در طول ۴۰ سال فعالیت سینمایی در حدود ۱۰۰ فیلم بازی کرد. نخستین فيلم او «النا و آدم‌ها» نام داشت كه در سال ‪ ۱۹۵۶‬ساخته شد. بریالی از پيشتازان موج نو بود وچند فيلم نیز کارگردانی کرد؛ از جمله فیلم «نسترن» تولید ۱۹۷۱.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)