تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"ایران تعلیق محدود و موقت پیشنهاد داده بود"

آسوشیتد پرس به نقل از دیپلمات‌‌هایی که نامی از آنها نمی‌‌برد گزارش می‌دهد که ایران برای برون‌رفت از بن‌بست هسته‌ای، پیشنهاد داده بود که بخشی از غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند که با مخالفت غرب مواجه شد.

برپایه این گزارش، ایران پس از این واکنش غرب، موضع خود را بار دیگر تغییر داد و اعلام کرد که غنی‌‌سازی را متوقف نخواهد کرد.


لاریجانی و سولانا. رویترز

علی لاریجانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، پیش از پرواز به سوی اسپانیا گفت: "آمریکا دنبال آن است که نگذارد حرف‌های نو در حل مساله هسته‌‌ای ایران مطرح شود؛ متاسفانه آمریکا به دنبال یک نوع بایکوت بین‌المللی است تا نگذارد ایده‌ها و حرف‌های کشورهای قدرتمند دیگر شنیده شود".

کاندولیزا رایس نیز در یکی از تازه‌ترین موضعگیری خود گفته است که جهان نباید در خواسته خود مبنی بر توقف همه فعالیت‌های هسته‌ای نرمش نشان دهد.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: "این اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود".

آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های که آنها را آگاه به این موضوع عنوان می‌کند، می‌افزاید، دست کم بخشی از خوشبینی به وجود آمده در دور نخست گفتگوهای سولانا-لاریجانی در آنکارا از پیشنهاد تعلیق موقت قسمتی از ‌فعالیت‌هایی غنی‌سازی ایران ناشی شده بود.

آسوشتیدپرس در ادامه می‌آورد که این پیشنهاد از سوی آمریکا، بریتانیا و فرانسه پذیرفته نشد و در نتیجه ایران هم موضع سخت‌تری اتخاذ کرد.

بر پایه این گزارش ایران امیدوار بوده است که کشورهای 1+5 بر اساس طرح سوییس با تهران به توافقی دست یابند. برپایه طرح محرمانه سوییس که آسوشیتد پرس می‌گوید از آن مطلع است، "دو وقت استراحت" در نظر گرفته خواهد شد. عدم گسترش فعالیت‌های غنی‌سازی از سوی ایران و تعهد به دست‌کشیدن از اعمال تحریم‌های تازه شورای امنیت از سوی غرب در کنار تلاش برای از سرگیری مذاکرات رسمی هسته‌ای.


یک مقام اروپایی که آسوشیتد پرس از وی هم نام نمی‌برد روز چهارشنبه طرح سوییس را به "گل نشسته" توصیف کرده و یک مقام آمریکایی هم آن را "نه چندان موثر" خوانده است.


در همین حال مقامات اروپایی ابراز امیدواری می‌کنند در سایه مذاکره روز دوشنبه ایران و آمریکا، گفتگوهای لاریجانی و سولانا در مادرید فضایی مثبت داشته باشد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)