تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

لاریجانی: مذاکره با آمریکا بر پرونده‌ اتمی تاثیرگذار است

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز چهارشنبه پیش از پرواز به اسپانیا برای گفتگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به گفتگوی هفتم خرداد ایران و آمریکا اظهار داشت که مذاکره با واشنگتن در پرونده هسته‌ای ایران تاثیرگذار است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین درباره دور نخست گفتگوهایش با سولانا اظهار داشت: "در مذاکراتی که با سولانا در آنکارا داشتم نکات مثبتی مطرح شد که اگر پی‌گیری کنند، و در تماسی که با من داشته‌اند گفتند که تلاش زیادی داشته‌اند، آنها می‌توانند روزنه‌های خوبی را برای رشد کردن در صحنه بین‌المللی برای حل مسئله هسته‌ای ایران داشته باشند. در عین حال باید به آنها کمک کرد".

به گزارش ایسنا وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر هم چنان گروه 1+5 بر تعلیق تاکید داشته باشند موضع ایران چه خواهد بود گفت: "تعلیق یک روش معقول برای حل مساله نیست".

لاریجانی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه همانطور که البرادعی گفته، ایران اگر اجازه یابد غنی‌سازی محدود داشته باشد و نه صنعتی، تهران چه موضعی خواهد داشت، گفت: " آقای البرادعی گفته بودند که ایران از یک مرزی گذشته است که باید آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفت و این حرف واقع بینانه‌ای است. البته ما همیشه فعالیت‌هایمان را در چارچوب مقررات آژانس انجام داده‌ایم. این گونه فعل‌ها برای طرح مجال پیدا می‌کند اما ما هیچ وقت از طرح موضوعات متنوع در مذاکرات ابایی نداشته‌ایم؛ چرا که معتقدیم مذاکرات باید وجود داشته باشد تا طرح‌های مختلف در آن مطرح شود. کسانی که دنبال این هستند که از پیش نتیجه مذاکرات را بدانند اشتباه می‌کنند".

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا مذاکرات ایران و آمریکا بر سر عراق می‌تواند بر فضای کلی مذاکرات شما با سولانا و به طور کلی مساله هسته‌ای تاثیر گذار باشد، خاطر نشان کرد: "مسئله هسته‌ای و مذاکرات عراق از یکدیگر جدا هستند؛ البته در عالم سیاست هیچ چیز از یکدیگر جدا نیست. به طور کلی مذاکرات عراق بر مساله هسته‌ای تاثیر خواهد داشت".

وی با اشاره به مذاکرات هفت خرداد میان ایران و آمریکا بر سر عراق گفت: "مذاکرات ایران و آمریکا طبق آنچه هیات مذاکره کننده ایرانی گزارش دادند و بنده را در جریان قرار دادند از دو خصوصیت بارز برخوردارند؛ اولا ایران ریشه‌های ناامنی و معضلات عراق را کاملا به طرف مقابل به صورت روشن ارایه داد. این نکته مهمی است که حل یک مساله سیاسی بدون یافتن ریشه‌ها امکان پذیر نیست؛ هم چنین راه‌های برون رفت از این وضعیت را هم نشان دادند".

دبیر شورای امنیت ملی ایران اظهار داشت: "اگر آمریکایی‌ها توجه داشته باشند می‌بینند که پس از چهار سال اشغال عراق در صحنه عراق هیچ نشانه‌ای از بازسازی در آن دیده نمی‌شود؛ زیرساخت‌های اقتصادی به هم پیچیده شده است و مشکلات امنیتی هر روز بیشتر می‌شود. ایران برای برگشت به روشهای درست صادقانه پیشنهادهایی را ارایه کرده است اگر آنها معقول برخورد کنند می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند".

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: "به هر حال مذاکرات ایران و آمریکا بر سر عراق در مساله هسته‌ای تاثیری خواهد داشت. معتقدم از ظرفیت‌های به وجود آمده باید استفاده کرد و هوشیاری کشورهای منطقه را این شرایط می‌طلبد".

وی در خصوص دور بعدی مذاکرات با آمریکا بر سر عراق گفت: "مساله مذاکرات با آمریکا در بحث عراق پیشنهاد ما نبوده است بلکه پیشنهاد طرف مقابل و دولت عراق بوده است و ما به دلیل اینکه مساله مردم عراق و دولت عراق اهمیت زیادی در منطقه دارد و سرنوشت آنها برای ما هم مهم است این مذاکرات را پذیرفتیم؛ طبعا آنها باید ابتدا خودشان از کارشان ارزیابی داشته باشند".

لاریجانی تصریح کرد: "مطالبی که در مذاکرات هفتم خرداد مطرح شد مطالبی جدی بوده است؛ باید فرصت داد روی آن مطالعه جدی شود. آنها اگر بخواهند رفتار گذشته‌شان را تصحیح کنند و از راهکار‌های صحیح برای ایجاد امنیت در عراق استفاده کنند این مسیر باز است".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)