تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران: اتهام تبعه‌های آمریکایی دستگیر شده "جاسوسی" است

سخنگوی قوه قضاییه ایران، شاکی دو تبعه ایرانی‌تبار آمریکا را وزارت اطلاعات و اتهام آنان را «جاسوسی» اعلام کرد.
علیرضا جمشیدی امروز اعلام کرد که هاله اسفندیاری به اتهام "اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت‌های تبلیغی و جاسوسی به نفع بیگانگان" دستگیر شده و در بازداشت است.

سخنگوی قوه قضاییه ایران همچنین با تأیید خبر دستگیری کیان تاجبخش، از او به عنوان دیگر ایرانی تبعه آمریکا نام برد که به اتهام جاسوسی دستگیر شده است و در بازداشت موقت به سر می‌برد.

ایرنا به نقل از آقای جمشیدی خبر داد که تحقیقات از خانم اسفندیاری در مرحله مقدماتی است.

هفته گذشته، روزنامه واشینگتن پست در آمریکا گزارش کرد که آقای تاجبخش پژوهشگر علوم اجتماعی و مشاور بنیاد سوروس در تهران بازداشت شده است.

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز آمریکا نیز چهارم خرداد از ناپدید شدن یک ایرانی تبعه آمریکا به نام علی شاکری خبر داده بود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، سخنگوی قوه قضاییه ایران درباره آقای شاکری گفت این شخص بازداشت نشده و اتهامی هم متوجه او نیست.

علاوه بر این، نازی عظیما خبرنگار رادیو فردا دیگر ایرانی آمریکایی تبار است که گذرنامه او توسط مقامات ایرانی ضبط شده و در حال حاضر اجازه خروج از ایران را ندارد.

هشدار وزارت اطلاعات به استادان ایرانی

مدیركل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران نیز امروز درباره خبری که چند روز پیش درباره کشف "چند شبکه جاسوسی" اعلام شده بود، توضیحات بیشتری به خبرنگاران در ایران داد.

او اعلام کرد که این شبكه‌های جاسوسی در استان‌های آذربایجان غربی، كردستان، ایلام، كرمانشاه، همدان و تهران فعالیت داشته‌اند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران، از سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا و رژیم صهیونیستی، براي استفاده از ایرانیان مرزنشین نام برد و گفت: «ما متوجه اوضاع اجتماعي مناطق مرزی هستيم. اگر مرزنشين‌ها به سمت قاچاق رفته باشند حكومت شايد بتواند برخی از اقدامات آنان را ناديده بگيرد و در اين زمينه تساهل به خرج دهد. اما اگر يك مرزنشين به عنصر اطلاعاتي خطرناك تبديل شود و به سمت جعل اسناد، خارج كردن افراد از مرز، انتقال پيام با دستگاه‌های خاص و اقدامات ديگر از اين قبيل اقدام كند، از نظر ما غيرقابل گذشت است و يك خائن تلقی می‌شود و دولت و نظام از او نمی‌گذرد.»

او از خرابكاری، ترور، ربودن افراد و فیلمبرداری از مراكز حساس به عنوان اقدامات این "شبکه‌های جاسوسی" نام برد و بیشتر دستگیرشدگان را ایرانی اعلام کرد.

به گفته مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات که خبرگزاری ایرنا، نام او را اعلام نکرده است، «این شبكه‌های جاسوسی بسیاری از نشست‌های علمی در خارج از كشور را كه برخی از استادان علمی و سرشناس در آن شركت می‌كنند مورد هدف خود قرار داده‌اند.»

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران گفت: «بسیاری ازمصاحبه‌های علمی، ترفند و یك پوشش است تا برخی افراد خاص مدنظرشان را مطرح كنند.»

وزارت اطلاعات ایران پنجم خرداد ماه در بیانیه‌ای از کشف "چند شبکه جاسوسی اشغالگران عراق در ایران" خبر داده بود.

پس از انتشار این بیانیه، خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داد که سفیر سوییس که حافظ منافع آمریکا در تهران است، به وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض ایران از فعالیت این "شبکه‌های جاسوسی" به وی ابلاغ شده است.

نظرهای خوانندگان

واقعا شما فکر می کنید این طوری باشه . . .

-- مجتبی خندان ، May 29, 2007 در ساعت 01:11 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)