تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۷ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۷ خرداد ۱۳۸۶
۲۸ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

بغداد، عراق: سفیران ایران و آمریکا در عراق ساعاتی پیش (۱۰:۱۵ صبح به وقت تهران) مذاکرات خود را در دفتر نوری المالکی، نخست وزیر عراق، آغاز کردند. نوری المالکی، در حالی‌که درهای محل مذاکره را به روی خبرنگاران می‌بست، گفت: «عراق امروز میزبان آمریکا و ایران است و من امیدوارم این ملاقات آغازی باشد برای فصلی خوب و قدمی مهم برای منطقه». المالکی همچنین افزود: «امیدوارم این دیدار به فهمی مشترک بینجامد و به دیدارهایی بعدی بینجامد تا مسایل باقی‌مانده حل شوند». حسن کاظمی، سفیر ایران در بغداد، و رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد، دو طرف مذاکره‌ی امروز هستند که به همراه نوری المالکی، و همچنین موفق الربیعی، مشاور عالی امنیت ملی عراق، و بهرام صالح و سالم الزبی، معاونان نخست وزیر عراق، وارد محل نشست شدند.

مزار شریف، افغانستان: پلیس افغانستان امروز به سوی تظاهرکنندگان خشمگین افغانی شلیک کرد و ۹ تن از آنان را کشت. ۳۲ نفر نیز در حادثه‌ی امروز مجروح شدند. تظاهرکنندگان، که از هواداران عبدالرشید دوستم بودند، ابتدا به سوی نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند و سپس با پلیس درگیر شدند.

کرانه‌ی باختری رود اردن: سربازان اسراییلی بامداد امروز طی عملیاتی در شهر جریشو در کرانه‌ی باختری رود اردن،‌ دو فلسطینی را بازداشت کردند و آنها را به مکان نامعلومی بردند. نیل السروکی، رییس یکی از واحدهای گردان‌های شهدای الاقصی، هدف اصلی این عملیات بود. عمر ابو دیه، جوان ۲۴ ساله‌ای که طی این عملیات زخمی شده بود به بیمارستان انتقال داده شد. اما سربازان اسراییلی با محاصره‌ی بیمارستان پس از عمل جراحی او را نیز بازداشت کردند.
از سوی دیگر، شب گذشته نیز یکی از مسئولان وزارت اقتصاد فلسطین به دست افراد مسلح ناشناس بازداشت شد.

سدروت، اسراییل: حملات موشکی به اسراییل همچنان ادامه دارد. امروز شش راکت به سوی سرزمین‌های اسراییلی شلیک شد که دو راکت در شهر سدروت منفجر شد اما تلفاتی در برنداشت. حماس مسئولیت شلیک این راکت‌ها را بر عهده گرفت. اسراییل نیز شب گذشته حملات هوایی خود را به غزه ادامه داد که بر اثر آن دو فلسطینی مجروح شدند. حملات هوایی اسراییل ظرف دو هفته‌ی گذشته به مرگ ۱۳ تن و زخمی شدن ۳۳ نفر منجر شده است. در همین مدت، ۲۵۰ راکتی که به سوی اسراییل شلیک شده به کشته شدن دو اسراییلی و زخمی شدن ۲۰ تن دیگر انجامیده است.

کاتالان، اسپانیا: مأموران امنیتی اسپانیا بامداد امروز طی عملیاتی ضدتروریستی، چند تن از شورشیان اسلامگرا را در منطقه‌ی کاتالان بازداشت کرد. سخنگوی پلیس اسپانیا از ذکر تعداد دقیق بازداشت‌شدگان خودداری کرد اما گفت که عملیات همچنان ادامه دارد. یک رادیوی محلی تعداد بازداشت‌شدگان را ۱۲ تن اعلام کرد و گفت این افراد، تروریست‌ها را برای طی دوره‌های آموزشی به افغانستان و عراق اعزام می‌کرده‌اند.

دیار بکر، ‌ترکیه: در نبردی که بامداد امروز بین جدایی‌طلبان کرد و سربازان ارتش ترکیه در استان تونجلی در منطقه‌ی دیار بکر درگرفت دو تن از شورشیان کرد کشته شدند. از سال ۱۹۸۴ که حزب پ.ک.ک مبازه‌ای خونین را برای کسب خودمختاری منطقه‌ی کردنشین شرق و جنوب شرقی ترکیه آغاز کرد تاکنون ۳۷هزار نفر جان باخته‌اند.

آستانه، قزاقستان: قزاقستان برای بازداشت سفیر خود در اتریش،‌ مأمورانی به آن کشور اعزام کرد. سخنگوی وزارت کشور قزاقستان امروز گفت: «راخت علی‌اف، سفیر ما در اترش، به پرونده‌ای کیفری متهم است و ما مأمورانی را با حکم بین‌المللی برای تعقیب و بازداشت او به اتریش اعزام کرده‌ایم». وزارت کشور قزاقستان هفته‌ی گذشته پرونده‌ای کیفری علیه علی‌اف، که پسرخوانده‌ی رییس جمهور نورسلطان نظربایف و صاحب نفوذی فراوان در کشور است، گشود. اتهام علی‌اف ربودن دو کارمند بانک قزاقستان است.

توکیو، ژاپن: وزير كشاورزي ژاپن امروز خودکشی کرد و جان باخت. توشيكاتسو ماتسواوكا، وزیر ۶۲ ساله‌ی کشاورزی، در پی یک رسوايی سياسی، قرار بود امروز بعدازظهر در برابر پارلمان این کشور به ادای توضیح بپردازد. پلیس جسد حلق‌آویز شده‌ی او را در دفتر کارش کشف کرد. ماتسواوکا به اعلام نکردن برخی از منابع مالی بودجه‌ی حزبی و همچنین دریافت هدایایی غیرقانونی متهم بود.

آگرا، ترکیه: امروز باران‌های سیل‌آسا در استان شرقی آگرا در ترکیه،‌ در نزدیکی مرز ایران، منجر به جاری شدن سیل شد و جان ۷ تن را گرفت. دو تن نیز در این حادثه ناپدید شده‌اند. در ماه نوامبر گذشته در جریان سیل در جنوب شرقی ترکیه ۴۰ نفر جان باختند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)