تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

هشدارعبدالله رمضان‌‏زاده نسبت به "مصیبت عظما"

قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران در همایش "ده سال پس از دوم خرداد" ائتلاف برای جلوگیری از "مصیبت عظما " را از ضروریات ایران قلمداد کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران رمضان‌زاده در این همایش گفت: "برای بررسی دستاوردهای اصلاح‌‏طلبان در حوزه سیاست خارجی باید ابتدا به این سوال که ما در چه شرایطی کشور را تحویل گرفتیم، به کجا رساندیم و امروز به کجا رسیده‌‏ایم پاسخ داده شود".


عبدالله رمضان زاده در همایش ده سال پس از دوم خرداد. نوروز

وی افزود: "در روزهای پایان سال 75 کشور به لحاظ نظامی در وضعیت آماده‌‏باش نظامی کامل بود و تهدیدات خارجی به اوج خود رسیده بود. اتهاماتی در مورد انفجارهای عربستان متوجه ما کرده بودند و بنادر دستگاه‌‏های نظامی ما در آماده‌‏باش کامل بود و حتی برخی نقاط نیز سنگربندی شده بود. تقریبا هیچ کشور بزرگ خارجی در ایران سفیر نداشت و روابط سیاسی ما به پایین‌‏ترین حد خود با دنیا در سطح بین‌‏المللی قرار گرفته و حداکثر ارتباط ما در سطح مدیران کل وزارت خارجه بود".

سخنگوی دولت محمد خاتمی گفت: "با پیدایش حضور مستقل و آگاهانه مردم در انتخابات، دو تحول بعد از دوم خرداد در عرصه سیاست خارجی اتفاق افتاد؛ یک تحول از ناحیه کسانی بود که ما مایل به ارتباط با آنها بودیم و تحول دیگر از ناحیه ما بود. آنها پذیرفتند که ملت تصمیم جدی گرفته و خود وارد مقوله تصمیم‌‏گیری برای سرنوشت خودش شده است و روند منقطع تصمیم‌‏گیری برای سرنوشت خود را مجددا پس از پیروزی انقلاب احیا کرده است".

رمضان زاده افزود: "در نتیجه آنچه به گفتمان اصلاح‌‏طلبی مشهور شد، روش تقابل در سیاست خارجی به روش تعامل تبدیل شد، به همین جهت از روز دوم خرداد 76 تا اواسط تیر 84 هیچ تهدید خارجی مستقیم نظامی متوجه منافع ملت ایران که تمامیت ارضی ما را در معرض خطر قرار دهد، نشد".

رمضان‌‏زاده اظهار داشت: "این اتفاق با پذیرش واقعیت‌‏های دنیای امروز اتفاق افتاد. ما در عین اذعان به اینکه روابط بین‌‏المللی، روابط همراه با زور است و مفهوم عدالت در آن پیاده نشده و شورای امینت بر اساس مفهوم عدالت شکل نگرفته است. معتقد بودیم که با وجود این شرایط، مذاکره و تعامل هم برای بهبود شرایط در عرصه سیاست خارجی وجود دارد و این اطمینان که نیروهای دارای پشتوانه قوی مردمی از چانه‌‏زنی بالایی در عرصه بین‌‏المللی برخوردارند، مبنای اصلی کار ما قرار گرفت".

قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: "ما معتقد بودیم که برای توسعه پایدار و گسترش رفاه عمومی، نیازمند استفاده از منابع مالی خارجی و بازارهای خارجی برای گسترش حوزه رفاه عمومی هستیم. عرصه سیاست خارجی برای ما ارزش مستقلی محسوب نمی‌‏شد بلکه آن را وسیله و ابزاری برای تحقق اهدافی که دولت در داخل برای مردم متصور بود، می‌‏دیدیم و در کنار آن به دنبال ارتقای جایگاه ملت ایران و نزدیک کردن این جایگاه به شانی که ملت ایران برای خود قائل است، بودیم".

وی افزود: "پذیرفتن اینکه ما نیازمندیم حیثیت و عزت ملت ایران را در صحنه بین‌‏المللی حفظ کرده و به‌‏گونه‌‏ای رفتار کنیم که ملت ایران به عنوان ملتی با شعور و دارای منطق در عرصه بین‌‏المللی مطرح شود، به این منجر شد که روابط گسترده صلح‌‏آمیز در عرصه بین‌‏امللی داشته باشیم. ما با تمام همسایگان خود روابط مثبت بر اساس منطق برد-برد و سود طرفینی فراهم کردیم".

رمضان‌‏زاده تاکید کرد: "دولتی که به آرای عمومی متکی باشد و در داخل نیز اعتماد عمومی وجود داشته باشد، در خارج از مرزها می‌‏تواند اعتمادسازی کند. اصل تعامل زمانی امکان‌‏پذیر است که دیگران به شما اعتماد داشته باشند. وقتی اعتمادشکنی می‌‏کنید، نمی‌‏توانید از تعامل حرف بزنید".

وی خاطرنشان کرد: "کسی که نمایندگی مردم را با پشتوانه آرای مردمی داشت، آنقدر جرات و جسارت در صحنه بین‌‏المللی پیدا کرد که در زمانی که همه جنگ‌‏طلبان بر طبل جنگ می‌‏کوبیدند، پیشنهادی را مطرح کرد تا جلوی روند جنگ‌‏طلبی در دنیا را بگیرد. اعلام گفت‌‏وگوی تمدن‌‏ها اگرچه در داخل با بی‌‏مهری مواجه شد اما در خارچ از مرزها برای ملت ما عزت و حیثیت داشت و موجب شد صلح‌‏طلبان عالم نقطه اتکایی پیدا کنند تا بر محور آن حرکت‌‏های خود را ادامه دهند".

قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت در ادامه با اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت اصلاحات گفت: "14 تا 18 درصد گاز دنیا در منطقه عسلویه و پارس جنوبی وجود داشت. قطری‌‏ها از این منطقه بهره‌‏برداری کرده بودند و ما به دلیل نداشتن منابع مالی و تکنولوژی، نتوانسته بودیم از آن بهره‌‏برداری کنیم. در سال 77 دولت تصمیم گرفت در این زمینه اقدام کند. هر آنچه امروز دولت به عنوان صادرات غیرنفتی ذکر می‌‏کند، بیش از 70 درصد آن مربوط به پارس جنوبی است".

رمضان‌‏زاده افزود: "از سال 50 تا 76، نوزده میلیون نفر از گاز شهری استفاده می‌‏کردند که در سال 84 در نتیجه پروژه‌‏هایی که در پارس جنوبی انجام شد، 39 میلیون و 500 هزار ایرانی از گاز بهره‌‏مند شدند. پارس جنوبی در 20 فاز طراحی شد که اگر ادامه می‌‏یافت، اکنون ما دو برابر درآمد نفت عاید کشورمان می‌‏شد.
وی ادامه داد: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، با 120 کشور دنیا روابط سیاسی- اقتصادی و تعاملی داشتیم که در دوران اصلاحات به 170 کشور رسید و ما توانستیم کلیه بازارها را در دست داشته باشیم".

رمضان‌‏زاده خاطرنشان کرد: "نرخ ریسک سرمایه‌‏گذاری در دوران اصلاحات از 6 به 4 رسیده بود که متاسفانه امروز دوباره به 6 رسیده است".

وی با اشاره به هزینه‌‏های تقابلی و تعاملی برای خریدهای نظامی گفت: "متاسفانه نگاه به شرق پول هنگفتی را به دامن روس‌‏ها ریخته است".

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: "وقتی جامعه‌‏ای سرزنده است و پشت سر دولت می‌‏ایستد و آن دولت به صورت عقلانی، منطقی و کارشناسی عمل می‌‏کند، در عرصه سیاست خارجی منافعی را عاید کشور می‌‏سازد که در سیاست تقابلی، احساسی، بی‌‏منطق و شعاری این منافع پیدا نمی‌‏شود".

رمضان‌‏زاده با اشاره به اظهارات احمدی‌‏نژاد خطاب به غرب مبنی بر اینکه "ما را تحریم کنید، ما هیچ چیز از شما نمی‌‏خواهیم"، گفت: "هیچ چیز نمی‌‏خواهیم، با 60 میلیارد دلار واردات جور درنمی‌‏آید. ما الان اگر بخواهیم یک جنس معمولی بخریم، هیچ بانکی حاضر نیست برای ما اعتبار بگذارد مگر اینکه 10 درصد اضافه از ما بگیرد. وقتی منابع ملی این‌‏گونه هدر می‌‏رود، ما باید در پردرآمدترین سال تاریخ ایران، با تورم بسیار گسترده روبرو شویم".

وی تصریح کرد: "در روندی که ایران در عرصه بین‌‏المللی از انزوا درآمد و سالی به پیشنهاد رییس‌‏جمهور ایران به نام سال گفت‌‏وگوی تمدن‌‏ها نامگذاری شد، امروز به جایی رسیده‌‏ایم که در یک سال دو قطعنامه امنیتی علیه ایران صادر می‌‏شود".

رمضان‌‏زاده اظهار داشت: "سیاست خارجی یا در خدمت منافع ملی است یا در خدمت چیز دیگر. اگر در خدمت منافع ملی باشد، باید ریز منافع آن را برای ملت شمرد و گفت مثلا این کار عزت، امنیت، پول و غیره را برای شما داشته و اگر اینها را نداشت، بدانید که این سیاست به نفع شما نیست و به نفع کس دیگری است".

رمضان‌‏زاده با بیان اینکه آنچه به عنوان سند چشم‌‏انداز تصویب شد، یک برنامه استراتژیک در زمینه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی بود، گفت: "با عملکرد دولت فعلی این برنامه 40 ساله شده است که ما باید ضربه‌‏های وارده به آن را جبران کنیم".

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه اولیه اصلاح‌‏طلبان برای انتخابات ائتلاف است، تصریح کرد: "ما این ائتلاف را در سطح ملی می‌‏بینیم و معتقدیم به هر قیمتی و با کمک هر کسی در داخل باید جلوی آسیب بیشتر به کشور را گرفت. ما نگاه به خارج نداریم و ائتلاف ملی برای جلوگیری از مصیبت عظما را لازم می‌‏دانیم. به همین دلیل از همه گروه‌‏های اصلاح‌‏طلب انتظار همدلی داریم".

رمضان‌‏زاده ادامه داد: "بنای ما برای چگونگی ادامه حیات و بقای خود، این است که خطوط قرمز را در فعالیت‌‏های خود لحاظ کنیم و آن خط قرمز قانون اساسی است و اعلام کرده‌‏ایم که تنها در چارچوب قانون پیش خواهیم رفت"
.

سخنگوی دولت خاتمی در پایان گفت: "بنای ما در حوزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر آگاه‌‏سازی و مقاومت به شکل قانونی است و امیدواریم بتوانیم کم کم فضایی را که هر روز توسط رقیب تنگ‌‏تر می‌‏شود، تغییر دهیم".

نظرهای خوانندگان

movafegham ta hadi.1.nazare eghtesadi nadarid.2.be shoma etemadi nist.emtehane mojadad nakonid

-- pedram ، Jun 10, 2007 در ساعت 04:59 PM

ارواح شكمتان!
به همين خيال باشيد كه دراين بازارگرمي مضحكي كه براي اصلاح طلبان درست كرده ايد مردم را به پاي صندوقهاي راي بكشانيد. دراين 28 سال همه تان لال ماني گرفته بوديد حالا تازه به فكر مستضعفان و 10 ميليون نفر زيرخط فقرافتاديد. زهي خيال باطل. آدم عاقل ازيك سوراخ چند بارگزيده شود خوب است؟ برويد برويد دكان ديگه اي براي خود دست وپاكني!

-- بدون نام ، Aug 4, 2007 در ساعت 04:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)