تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۵ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۵ خرداد ۱۳۸۶
۲۶ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

نایین، ایران: محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران امروز گفت: «ايران در مسير فعاليت‌های هسته‌ای صلح‌آميز خود، قدمی عقب‌نشينی نخواهد كرد». به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، احمدی‌نژاد صبح امروز در سومين روز از سفر به استان اصفهان، در جمع مردم نائين افزود: «برخی در ارتباط با مسايل داخلی و خارجی می‌گويند بايد كوتاه آمد و از حق مسلم خود چشم‌پوشی كرد. ولی اين عده بايد بدانند كه دستور خدا و اسلام اين است كه ما در مقابل اين زورگويی‌ها ايستادگی كنيم و زير بار آن نرويم».

شهرک صدر، عراق: ارتش آمریکا امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد روز گذشته در حمله‌ای به شورشیان شهرک صدر در شرق بغداد، پنج تن از آنان را کشت و یک نفر را که به ارتباط با ایران مظنون است بازداشت کرد. بر اساس این بیانیه، «گزارش‌های امنیتی نشانگر آن است که فرد بازداشت شده با رهبر ارشد یکی از شبکه‌های تروریستی ارتباط مستقیم داشته و همچنین به عنوان رابط یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران عمل می‌کرده و در وارد کردن مواد منفجره از ایران به عراق نقش داشته است».

بغداد، عراق: روز گذشته ۳ سرباز دیگر آمریکایی در عراق کشته شدند. جمعه شب در استان دیاله، انفجار یک بمب کنار جاده جان یک سرباز آمریکایی را گرفت. یک سرباز دیگر نیز روزگذشته در بغداد، به‌وسیله‌ی سلاحی کوچک مورد هدف قرار گرفت و کشته شد. سرباز سوم نیز در استان ناآرام الانبار به قتل رسید. بدین ترتیب تعداد تلفات نیروهای آمریکایی در عراق از سال ۲۰۰۳ تاکنون به ۳۴۴۵ نفر رسید.

غزه: جنگنده‌های اسراییلی صبح امروز شهر غزه را بمباران کردند. دو فلسطینی در این بمباران جان باختند. از سوی دیگر، نظاميان اسراییلی امروز يک وزير ديگر فلسطينی را از منزلش در كرانه‌ی باختری رود اردن ربودند. وصفی قبها، وزير مشاور فلسطين و مسئول پی‌گیری ديوار حايل، امروز در شهر جنين توسط سربازان اسراییلی بازداشت و به مكان نامعلومی برده شد. دو روز پیش نيز ناصرالدين الشاعر، وزير آموزش، به همراه ۳۲ تن دیگر از چهره‌های سرشناس حماس، در كرانه‌ی باختری بازداشت شدند.

نهر البارد، لبنان: دولت لبنان می‌گوید آخرین شانس را به شورشیان اسلامگرای اردوگاه فلسطینیان در نهر البارد می‌دهد و همچنان به گفت‌وگوهایش با آنان ادامه می‌دهد اما آمادگی دارد تا در صورت به بن‌بست رسیدن این گفت‌وگوها از نیروی نظامی استفاده کند.

کی‌یف، اوکراین: رییس جمهور و نخست وزیر اوکراین امروز با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند تا راهی برای برون‌شد از بحران فزاینده‌ی سیاسی در این کشور بیابند و درگیری مسلحانه بین هواداران دو رقیب را فرو بنشانند. همچنین از کی‌یف خبر می‌رسد چندین هزار تن از نظامیان وابسته به وزارت کشور، به هواداری از رییس جمهور ویکتور یوشچنکو در خیابان‌های پایتخت به راه افتاده‌اند.

تنک، پاکستان: در انفجار یک بمب کنار جاده، امروز دو سرباز پاکستانی کشته شدند. این انفجار در شمال وزیرستان، و در نزدیکی مرز افغانستان روی داد.

آنکارا، ترکیه: رییس جمهوری ترکیه روز گذشته مصوبه‌ی جدید پارلمان این کشور را برای تغییر در انتخابات ریاست جمهوری نپذیرفت و آن را وتو کرد. در طرح پارلمان، رییس جمهور بر اساس رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شد. احمد نجدت سزر، رییس جمهوری ترکیه، علت اصلی وتو کردن این مصوبه را «بر هم خوردن توازن قدرت در کشور» اعلام کرد.

واشنگتن، آمریکا: وزارت دفاع آمریکا در گزارش سالیانه‌ی خود،‌ نسبت به افزایش بودجه‌ی نظامی چین ابراز نگرانی کرد و گفت: «افزایش توانایی‌های نیروهای مسلح چین عامل مهمی در تغییر توازن قدرت نظامی در منطقه‌ی شرق آسیاست». روز گذشته این گزارش به کنگره‌ی آمریکا ارسال شد.

آسام، هند: انفجار یک بمب در شهر گواهاتی، مرکز ایالت آسام هند، ۷ نفر را از پای درآورد و به زخمی شدن ۲۰ تن انجامید. پلیس مسئولیت این بمب‌گذاری را متوجه گروه متمرد «جبهه‌ی متحد آزادی‌بخش» می‌داند.پنج ماه پیش نیز این گروه به‌خاطر رشته بمب‌گذاری‌هایی که به مرگ۸۰ تن انجامید سرزنش شد. حکومت هند از ماه ژانویه نیروهای نظامی را به مقابله با این گروه شورشی اعزام کرده است و می‌گوید تاکنون ۵۵ تن از آنان را کشته و ۵۵۳ نفر دیگر را بازداشت کرده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)