تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پایان ضرب الاجل دو ماهه شورای امنیت

بر اساس بند اول و سیزدهم قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد ، مهلت تعلیق غنی سازی ایران پایان یافته و دور جدید تحریم ها بر علیه ایران که شامل ممنوعیت سفر پانزده مقام فنی و نظامی و سیزده موسسه مربوط به فعالیت‌های موشکی و اتمی است به اجرا در می آید.

همزمان با پایان یافتن ضرب الاجل، گزارش محمد البرادعی ،رییس سازمان انرژی اتمی بر روی میز اعضاء دایم شورای امنیت قرار گرفت.

البرادعی در گزارش خود با اشاره به عدم تمکین ایران به درخواست جامعه جهانی، تاکید کرده است که ایران فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی را متوقف نساخته و کماکان به توسعه فعالیت های اتمی خود می پردازد.

او باردیگر تصریح کرده که نمی تواند ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران را تایید کند.

گزارش وی با واکنش‌های متفاوتی در سطح مقامات دیپلماتیک ایران مواجه شده است. از یک سو علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در شورای حکام آژانس این گزارش را فاقد مبنای فنی و حقوقی می داند و از طرف دیگر علی لاریجانی بلندپایه‌ترین مذاکره کننده هسته‌ای آن را نشانه ای محکم از عدم انحراف در فعالیت‌های اتمی ایران تفسیر می کند.

مهلت ایران در حالی پایان می یابد که نمایندگان ایران و آمریکا قرار است چهار روز دیگر در منطقه سبز بغداد ، با یکدیگر مذاکره کنند.

با وجود آنکه طرفین اعلام کرده‌اند این مذاکرات تنها بر سر موضوع امنیت عراق خواهد بود اما برخی تحلیل‌گران محور سایه این مذاکرات را برنامه هسته‌ای ایران می دانند.

نماینده آمریکا در این مذاکرات ریان کروکر ، سفیر آمریکا در عراق خواهد بود،اما ایران هنوز به طور رسمی نام و سمت نماینده خود را اعلام نکرده است. با این حال منابع غیر رسمی در طی روزهای گذشته در تماس با خبرگزاری های فارس و ایسنا از امیر سعید ایروانی ، سفیر اسبق ایران در عراق، محمد جعفری، معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی و حسن كاظمی قمی سفیر ایران در بغداد، به عنوان گزینه های احتمالی مذاکرات نام برده‌اند.

قرار است دهم خرداد نیز علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کشور اروپایی با یکدیگر دیدار و گفت و گو کنند و به نظر می رسد که مجموعه این تحرکات بر تصمیمات بعدی گروه ۵+۱درباره ایران تاثیر گذار باشد.

متن کامل قطعنامه 1747

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)