تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"گذشته پر آب مریخ"

دانشمندان روز دوشنبه اعلام کردند که مریخ نورد روح(Sprit) قویترین مدرک وجود آب بر سطح مریخ تا حال حاضر را کشف کرده است که نشان می دهد که احتمال وجود آب به مراتب بیشتر ازمشاهدات گذشته بوده است.



خاک غنی از سیلیس در دهانه ی گوسف مریخ | عکس از سایت ناسا

به گزارش سایت ناسا، روبات آزمایش کننده خاک مریخ در قسمتی از خاک واقع در دهانه گوسف (Gusev)، مقادیر فراوانی از سیلیس را یافت کرده است. یه نظر پزوهشگران این مدرکی برای وجود آب در مریخ است.

به گفته استیو اسکویرس "این کشف فوق العاده است". پژوهشگر ارشد تحقیق از دانشگاه کورنل می افزاید:"این مشاهده شگفتی بیشتری از آنچه که هنوز در آنجا جریان دارد را بدست می دهد".

مریخ نورد روح پیشتر شواهدی از وجود آب در دهانه و مدارکی از خاک غنی از سولفور را ،که آنهم نشانه ای از وجود آب است، در مناطق آتشفشانی و مواد معدنی ناشی از آب یافته بود، ولی کشف آخر در خور تحسین بود زیرا این منبع غنی از سیلیس یکی از ضروریات وجود حیات اولیه در این سیاره است.

نحوه شکل گرفتن این منبع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. یک امکان این است که خاک با بخارهای اسیدی هنگامی که آب حضور داشته است، آغشته شده باشد. یک نظریه دیگر این است که این منبع ممکن است در آب چشمه‌های جوشان اطرافش که احتمالآ در گذشته وجود داشته اند، شکل گرفته باشد.

نظرهای خوانندگان

کاشکی میشد فهمید اونجا جای زندگی هست یانه بعد همه آقایون را میفرستادیم مریخ خب همین کارهایی که دارن اینجا روی زمین میکنند برن اونجا ادامه بدن و خوش باشن -خودمون اینجا یه نفس راحتی می کشیدیم .

-- کیمیا ، May 23, 2007 در ساعت 02:18 PM

یک تَک کُره ء خاکی به این زیبائی را به گَند کشیدیم (انسان به طور اَعَم) بس است ، بگذارید همین جا حبسی ِامان را بکشیم.

-- ایرانی ، May 24, 2007 در ساعت 02:18 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)