تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نه کشتی جنگی آمریکا در خلیج فارس


ناوهای هواپیمابر نیمیتز و استنیس و رزمناوهای همراه روز سه شنبه در دریای عمان. آسوشیتدپرس

ناوهای هواپیمابر جان استنیس و نیمیتز و رزمناوهای همراه آنها روز چهارشنبه وارد آبهای خلیج فارس شدند

این بزرگترین گروه کشتی‌های جنگی آمریکا از سال 2003 به این سو است که وارد آبهای خلیج فارس شده است.

این کشتی‌های در یک رزمایش نظامی در نزدیکی سواحل ایران شرکت خواهند کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناوگان پنجم آمریکا که پایگاه آن در بحرین است با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: "ناوهای هواپیمابر(جان استنیس و نیمیتز) و گروه‌های تهاجمی آبی- خاکی آنها ... در راستای پشتیبانی مستقیم از "عملیات آزادی عراق" ماموریت‌های خویش را انجام خواهند داد".

این رزمایش نظامی همزمان با ارائه تازه‌ترین گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش می‌دهد با رهسپار شدن این رزمناوها به سوی خلیج فارس بهای نفت افزایش یافت و به 70 دلار رسید. 40 درصد نفت جهان از تنگه هرمز به جهان صادر می‌شود.

با این حال دریادار کوین کوئین که فرماندهی این کشتی‌های جنگی را برعهده دارد هدف از این رزمایش را نشان دادن تعهد واشنگتن به متحدان منطقه‌ای در تامین امنیت خلیج فارس اعلام کرد.

دریادار کوین کوئین بر عرشه ناوهواپیمابر استنیز به گزارشگران گفت: "همواره این احتمال وجود دارد که یک کشور یا عامل دیگری تصمیم بگیرد، تنگه‌های بین‌المللی را مسدود سازد، و (این احتمال برای) تنگه هرمز که بزرگترین آنها است (نیز وجود دارد)".

به گزارش رویترز یکی از مسئولان ناو استنیس با گوشزد کردن احتمال درگیری تصادفی میان نیروهای حاضر در خلیج فارس، فاش ساخت که کشورهای منطقه تاکنون نه بار از این ناو توضیح خواسته‌اند که دوبار آن از سوی کشور عمان و هفت بار دیگر از طرف ایران بوده است.

مقامات نیروی دریایی آمریکا می‌گویند تصمیم اعزام دومین ناو هواپیمابر در واپسین لحظات گرفته شده است. این مقامات از ذکر هرگونه دلیلی یرای این تصمیم خودداری کردند.

شمار نیروهای اعزام شده 17000 نفر است که 140 جنگنده نیز به همراه آنها است.

این رزمایش کمتر از دو هفته پس از بازدید دیک چنی، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، از کشورهای خلیج فارس و سخنرانی بر عرشه ناو هواپیمابر استنیس صورت می‌گیرد.

همزمان با این قدرت نمایی واشنگتن، مقامات ایران و آمریکایی روز دوشنبه در بغداد بر سر مسائل امنیتی عراق با یکدیگر گفتگو خواهند داشت.

دیک چنی از ناو هواپیمابر برای ایران پیام فرستاد

نظرهای خوانندگان

اولین چیزی که به نظر می رسد این است که جنگ در راه است؛ اما این طور نیست. فقط برای ترساندن است و البته به نظر می رسد برای مقابله با بسته شدن احتمالی تنگه ی هرمز به دست ایران!!

-- مسلمان ، May 23, 2007 در ساعت 11:40 PM

والبته این ترساندن , اثرش در مذاکره در مورد عراق آشکار خواهد شد . و اگر آشکار نشود نتیجه اش جنگ قطعی است ...
حالا رجز بخوانید

-- ?سلمان ، May 23, 2007 در ساعت 11:40 PM

اين مسئله نشان دهنده اين است كه آمريكاييها نه با شعار و حرف بلكه در عمل با اقتدار كامل در حال مذاكره با ايران در مورد عراق هستند و مسلما وضعيت طرف مقابل يعني ايران با اينهمه اختلاف عقيده در انجام اين مذاكرات كاملا معلوم و مشخص است

-- رضا ، May 23, 2007 در ساعت 11:40 PM

If America attack to Iran , this action will damage properties of Iran people, and Mullahs will not damage. CIA not care for Iran , like Agust 1953

-- Rastgo ، May 23, 2007 در ساعت 11:40 PM

این ناو خوبه ولک؟ ها پس ما چطور با زینال ای جنسا رد کنم؟ ها وولک ان ظلم نیست؟ این بلم مو بس که پلیس دریا دید رنگش از ترس سفید شد. حالا نوبت اینه؟ این همه ناوو؟ مو یه پیرمردم با 7 سر عائله . حالا این جرج بوشو طرف دار مویه؟ نون مو می بره؟ با ای همه ناووو مو چطور قاچاق کنم اوور؟

-- حاجی بندری ، May 24, 2007 در ساعت 11:40 PM

رژيمي كه امنيت ملي آن با چند تار موي بيرون خانمها يا آستين كوتاه آقايان و اس ام اس تلفنهاي همراه و يا اينترنت به خطر مي افتد و به هر نوع اقدام اجتماعي بر چسب اقدام عليه امنيت ملي مي زند اين همه لشكر و ناو احتياج ندارد ، دارد؟

-- پيمان ، May 24, 2007 در ساعت 11:40 PM

motaassefaneh ba raveshi ke ...keshvar ra edare mikonand hamle amricahiya taghriban ejra shodanist. hala omidvarim ke in hamle be melate sharife ma assibi naressounad ...

-- nam ، May 24, 2007 در ساعت 11:40 PM

به نظرمن ایران برای باج گرفن بیشترتاجائی پیش میرود که ممکن است بجای اینکه باج بگیرد ممکن است بخواهد باج هم بدهد تاآمریکاازمنطقه بیرون برودتابتنوانندیک نفس راحت بکشند آقایان فکرکرده اندکه آمریکا همانندمردم ایران مظلوم است وتوسری خوراما اشتباه فکرکرده اندواینراخواهنددید.

-- رضا ، Aug 5, 2007 در ساعت 11:40 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)