تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۳۱ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶
۲۱ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

مینسک،‌ بلاروس: محمود احمدی‌نژاد،‌ رییس جمهوری ایران، امروز برای دیداری دو روزه از بلاروس وارد مینسک شد. قرار است احمدی‌نژاد امروز گفت‌وگوهای خود را با آلکساندر لوکاشچنکو،‌ رییس جمهور بلاروس، آغاز کند. سخنگوی وزارت خارجه‌ی بلاروس موضوع این گفت‌وگوها را «مسایل بسیار متعددی در همکاری‌های دوجانبه» اعلام کرد. انتظار می‌رود محور اصلی مذاکرات، موضوع انرژی،‌ بازرگانی و تکنولوژی باشد. احمدی‌نژاد پیش از دیدار امروز بعدازظهر با لوکاشچنکو، از تسهیلات کارخانه‌ای بلاروس بازدید خواهد کرد. سال گذشته،‌ پس از آن‌که بلاروس از برنامه‌ی هسته‌ای ایران حمایت کرد، در ماه نوامبر موافقتنامه‌ی همکاری دو کشور، در تهران به امضای دو رییس جمهور رسید. مبادلات تجاری بین دو کشور در حال حاضر به ۴۰ میلیون دلار می‌رسد اما دو کشور خواستار گسترش این مبادلات، به‌ویژه در زمینه‌های نفت، اتومبیل و صنعت تراکتورسازی هستند. ایران و بلاروس به‌شدت مورد انتقاد غرب هستند. ایران به‌خاطر اصرار بر تداوم برنامه‌ی هسته‌ای خود و بلاروس به علت نقض حقوق بشر.

تهران، ایران: مسئولان مجلس اعلای اسلامی عراق اعلام کردند عبدالعزیز حکیم، رهبر این حزب، برای پاره‌ای معالجات امروز به تهران منتقل شده است. روزنامه‌ی واشنگتن‌پست روز شنبه از قول منبعی ناشناس گزارش داده بود حکیم به مرکز سرطان اندرسون در هوستون منتقل شده است. اما امروز حمید مولا السادی، مسئول بخش فرهنگ و رسانه‌ی مجلس اعلا گفت: «حکیم مشکل حادی ندارد و تنها به برخی معالجات نیاز دارد که در تهران هم یافت می‌شود». السادی افزود درمان عبدالعزیز حکیم در چندین کشور امکان‌پذیر بود و خود او «می‌بایست یکی از آنها را انتخاب کند».

تهران، ایران: بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد اعتراض خود را نسبت به نمایش فیلم پرسپولیس (به نمایندگی از سینمای ایران) در جشنواره‌ی کن به رایزن فرهنگی فرانسه در ایران ارایه کرده است. امیر اسفندیاری، مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، گفت: «پس از اعلام حضور این فیلم در جشنواره‌ی کن، با توجه به آگاهی‌ای که از تولید این فیلم بر اساس کتابی که رویکردش با ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران مباینت دارد، مراتب اعتراض خود نسبت به این رفتار جشنواره‌ی کن را به رایزن فرهنگی فرانسه در ایران منعکس کردیم».

نهر البارد، لبنان: پس از سپری شدن یک شب نسبتا آرام، از صبح امروز درگیری بین نیروهای ارتش لبنان و اسلامگرایان افراطی در اردوگاههای فلسطینی در شمال لبنان از سر گرفته شده است. ارتش لبنان امروز با شلیک توپ به مواضع سنگربندی‌شده‌ی گروه فتح الاسلام در یکی از اردوگاه‌های نهر البارد در نزدیکی طرابلس حمله کرد. در درگیری روز گذشته،‌ ۴۰ نفر کشته شدند. گروه فلسطینی «فتح الاسلام» با القاعده و همچنین با سازمان اطلاعاتی سوریه در ارتباط است.

کانبرا، استرالیا: هوشیار زیباری امروز به استرالیا رفت. وزیر امور خارجه‌ی عراق در پایتخت استرالیا گفت: نیروهای ائتلاف در عراق نباید «حمله کنند و سپس پا پس بکشند». زیباری در کنفرانس خبری امروز همچنین افزود: «ما شاهد فشارهای بسیاری از واشنگتن، از لندن، از اروپا و غیره هستیم. اما گمان نمی‌کنم اکنون وقت پا پس گذاشتن باشد». استرالیا با اعزام ۱۴۰۰ سرباز، در عملیات عراق شرکت داشت.

اورشلیم، اسراییل: یکی از اعضای بانفوذ کابینه‌ی اسراییل امروز گفت اسراییل هر زمان که بتواند خالد مشعل را خواهد کشت. آوی دیکتر، وزیر امنیت عمومی اسراییل،‌ امروز در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: «خالد مشعل بیش از یک هدف مشروع است. مطمئنم ما در اولین فرصت خود را از شر او راحت می‌کنیم». خالد مشعل که اینک در سوریه به حال تبعید زندگی می‌کند، در سال ۱۹۹۷ از ترور موساد جان سالم به در برد.

توکیو،‌ ژاپن: آکی‌هیتو، امپراتور ژاپن، از امروز سفر ده روزه‌ی خود را به چند کشور اروپایی آغاز می‌کند. امپراتور و ملکه میشیکو پس از سفر به سوئد، از ۳ کشور حوزه‌ی بالتیک، استونی، لتونی و لیتوانی،‌ بازدید می‌کنند و سپس به بریتانیا خواهند رفت. آکی‌هیتو پیش از آغاز سفرش گفت: «امیدوارم دیدار از این کشورها بتواند سوء تفاهم‌های دو جانبه را برطرف کند و باعث دوستی ژاپن با این کشورها شود». امپراتور ۷۲ ساله‌ی ژاپن از دو ماه پیش، بر اثر خون‌ریزی داخلی، از برخی وظایف رسمی خود موقتا کناره گرفته است.

کدا، اندنزی: در حادثه‌ای عجیب، نوزادی که گمان می‌رفت مرده باشد در لحظه‌ی خاک‌سپاری حرکت کرد و اهالی یک روستا را در شمال اندونزی شگفت‌زده کرد. پزشکان بیمارستان، روز گذشته لحظاتی پس از تولد زودهنگام این نوزاد، مرگ او را اعلام کرده بودند. در فاصله‌ی پنج کیلومتری بیمارستان تا روستا نیز این نوزاد هیچ حرکتی از خود نشان نداد اما در لحظه‌ای که پدر ۲۶ ساله قصد داشت او را در کفن بپیچد علایم حیات از خود نشان داد. والدین این نوزاد گفته‌اند قصد شکایت از پزشکان بیمارستان مذکور را دارند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)